Misgelopen verkoop velgen

Mitch92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Misgelopen verkoop velgen

#1 , 20 nov 2017 19:22

Een tijdje geleden verkocht ik velgen op een tweedehands website.
Na een tijdje kreeg ik een reactie van iemand die interesse had. De communicatie met deze persoon ging niet even makkelijk. Persoon reed met een Mercedes en stond er op dat ik de velgen op een Mercedes paste van hetzelfde type vooraleer hij kwam kijken. Ik had al meerdere keren gezegd dat deze zeker pasten maar om toch geen geïnteresseerde koper te verliezen dan toch maar gedaan wat er gevraagd werd. Achteraf was er discussie wanneer meneer kon langskomen om naar de velgen te komen kijken. Meneer zat namelijk heel de week thuis en zag het niet zitten om savonds af te komen als ik normaal thuis zou komen van mijn werk dus dringde hij aan dat ik vroeger naar huis kwam of een dag verlof nam. Uiteindelijk ben ik vroeger naar huis gegaan in een heel drukke periode waardoor ik achteraf de last nadien heb moeten dragen op mijn werk. Toen meneer een uur te laat toe kwam had hij de velgen goed kunnen bekijken. Ik had zelfs een grote lamp voorzien om alles goed te kunnnen bekijken bij het schemeren. Toen meneer vond dat alles in orde was stond hij erop om de velgen nog zelf te passen op zijn Mercedes wat ook weer voor de nodige last zorgde. Bij het opkrikken van de auto ging het alarm meerdere keren af waardoor ik achteraf zelfs nog een briefje in de bus heb gekregen van de buren. Meneer zag dat de velgen pasten en nam ze mee.

Deze velgen waren speciaal gespoten bij een bedrijf en ik had mondeling gezegd dat het factuur eventueel kon bekeken worden waar de kleurcode opstond van de speciale verf om deze eventueel nog bij te spuiten moest er in de toekomst lakschade zijn. Had ook nog andere kleinigheden beloofd die ik ging nasturen.

Achteraf bleek hiervan geen factuur of rekening meer te hebben maar had wel nog een beetje lak liggen om velgen bij te spuiten dus had dit ook zo vermeld.

De persoon ging in discussie en begon te verwijten dat de velgen door mezelf slecht waren gespoten (terwijl hij ze in detail eerst heeft kunnen bekijken) en dat ik een factuur moest opsturen (wat nooit beloofd was, enkel inkijken) of dat ik de velgen terug moest nemen.

Ik ging hier niet mee akkoord wegens de overlast dat deze verkoop al met zich mee had gebracht en heb al meerdere keren gevraagd wat het probleem nu concreet is aan de velgen en of we niet tot een compromis kunnen komen. De rest van de beloofde spullen die ik wou na sturen ben ik zelfs tot vandaag nog altijd bereid na te sturen.

Meneer raakte gefrustreerd en dreigt met een advocaat en schadeclaims en vond het nodig op mijn profiel op de tweedehands site mij zwart te maken en mijn volledige naam, adres en telefoon nummer te plaatsen.

Hoe ga ik hier best mee om want ik ben redelijk ten einde raad. Ik ben zeker van goede wil maar op een bepaald moment houd dit ook op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 nov 2017 21:37

blaffende honden bijten niet zegt men wel eens

dit is een typische manier van handelen, eerst product testen en kopen om achteraf geld terug te eisen wegens van alles en nog wat dat niet in orde zou zijn.

vraag hem om te beginnen om op de 2e hands site zijn commentaar te verwijderen wegens lasterlijk en/of meld uw verhaal bij de helpdesk

laat de koper weten dat u de velgen correct heeft verkocht en dat hij ze uitvoerig heeft kunnen testen en bekijken bij u thuis en indien hij u last blijft vallen u klacht zal indienen wegens belaging.

als hij toch naar de rechtbank zou willen trekken (wat ik sterk betwijfel) dan zou de koper om correct te moeten zijn u eerst aangetekend in gebreken moeten stellen, iets wat tot heden waarschijnlijk niet is gebeurd.

Mitch92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2017 22:09

Bedankt voor uw reactie.
Nee dit is inderdaad tot op heden nog niet gebeurd. Is dit überhaupt wel mogelijk om in gebrek te worden gesteld ? Er is namelijk niets officieel op papier gezet over de staat van de velgen. Alles is volledig mondeling verlopen, zelfs betaling was gewoon cash.

Reclame

Mitch92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2017 22:10

Account heb ik trouwens moeten verwijderen omdat commentaar niet verwijderd kan worden door mezelf of door de beheerders van de site zelf

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 20 nov 2017 22:57

elke soort en vorm van communicatie tussen koper en verkoper kan gebruikt worden om een overeenkomst aan te tonen, wat niet wilt zeggen dat een rechter deze zal aanvaarden.

iedereen kan iedereen in gebreke stellen, maar men zal dit dan wel moeten motiveren. dit moet niet met ne hoop juridische termen, iemand in gebreke stellen door te zeggen "ik vind het product niet mooi" zal niet pakken bij een rechtbank.

als de in gebreke stelling niet via aangetekend schrijven gebeurd heeft de (in u geval) koper nog altijd geen bewijs dat hij u in gebreke heeft gesteld

Mitch92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 nov 2017 22:57

Vorig weekend heb ik meneer nog een bericht gestuurd om te vragen wat nu concreet het probleem is met de velgen en hoe we tot een compromis kunnen komen.

Deze week had ik dit besproken met een vriend en die had eigenlijk zelf de velgen gekocht. Ik stelde voor dat mijn vriend zelfs de velgen bij meneer thuis wou ophalen indien ze nog in dezelfde staat waren en indien hij nog steeds zonodig van de velgen af wou.

Op beide berichten heeft hij niet meer geantwoord. Ik vind dit persoonlijk zeer laag bij de grond en zou op den duur echt niet weer weten hoe ik de persoon dan verder nog kan helpen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 27 nov 2017 12:22

U hebt geleverd- koper heeft gecontroleerd - u bent beide particulier dan is het normaal einde verhaal.
U hoeft niet meer te communiceren.
U hebt nog een bijkomende mogelijkheid geboden die vriend ..
Nu kan u best stoppen met communicatie.
(mijn bescheiden mening)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2017 12:40

Ik sluit me hier volledig bij aan. U hebt meer dan genoeg gedaan. Niet meer van wakker liggen. Hier hoort u hoogst waarschijnlijk niets meer van.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mitch92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2017 22:05

Bedankt voor jullie reacties.
Hopelijk volgen er geen updates rond dit verhaal.

Terug naar “Consumenten Koop”