Koper annuleert aankoop

Marcbilc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Koper annuleert aankoop

#1 , 16 nov 2017 17:22

Ik heb op een kunstbeurs een beeld aangekocht voor 5000€. De verkoper eiste een betaling in cash en een voorschot. Ik heb dat voorschot van 185€ betaald. Na wikken en wegen heb ik beslist de aankoop te annuleren en heb dat telefonisch meegedeeld aan de verkopen anderhalve dag na de aankoop. Op zijn vraag ben ik dan speciaal naar de beurs gereden twee dagen later om het voorschot te recupereren. Daar aangekomen weigert hij mij te betalen en zegt dat ik hooguit een aankoopbon kan krijgen. Ik wens geen aankoopbon.
Wat kan ik nu best doen als de verkoper blijft weigeren het voorschot terug te betalen ?
Bijkomende info, de beurs is in Namen, en de verkoper werkt vanuit Luxenburg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 16 nov 2017 17:29

U annuleert de verkoop en wenst u voorschot terug, daar hoeft de verkoper niet op in te gaan.

BW art:1590 Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 16 nov 2017 18:22

De koopsom indachtig komt u er eigenlijk nog goedkoop van af.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 16 nov 2017 19:48

speelt het dan geen rol WAAR de aankoop gedaan werd?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 16 nov 2017 21:18

Is het een verkoper die enkel maar verkoopt op kunstbeurzen?
Zo nee hebt u recht op de integrale som van de aankoop, met alle extra kosten die gemaakt zijn, minus de kosten nodig om de aankoop terug te bezorgen aan de verkoper.
Tenminste als u dit binnen de 14 dagen na de aankoop laat weten aan de verkoper (schriftelijk zodat je bewijs hebt).
Dit heet het herroepingsrecht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 16 nov 2017 23:05

Hebt u een herroepingsrecht bij aankopen op een beurs, een salon, een tentoonstelling of een markt?

Hebt u een bestelling geplaatst naar aanleiding van een beurs of een salon, of op een markt die niet heel vaak wordt georganiseerd? Om te weten of u een herroepingsrecht hebt, moet u zich afvragen of het stalletje, de stand of het kraam van de verkoper al dan niet zijn verkoopruimte is.

De Europese en de Belgische wetgeving zijn helaas bijzonder vaag op dit punt. Vóór u bij een dergelijk evenement een bestelling plaatst, moet u absoluut aan de verkoper vragen of hij u al dan niet een herroepingsrecht verleent:

Is dit het geval, vraag hem dan om dit duidelijk op de bestelbon, de overeenkomst of de factuur te vermelden;
Is dit niet het geval, denk dan goed na: indien u bij deze verkoper een bestelling plaatst en u wenst die vervolgens te herroepen, dan kan de verkoper weigeren op uw verzoek in te gaan en de terugbetaling van uw voorafbetaling weigeren. U kunt de overeenkomst enkel ontbinden als die een opschortende voorwaarde of een opzeggingsclausule bevat die meestal een opzeggingsvergoeding inhoudt.

Bron: http://www.eccbelgie.be/themas/face-to- ... pruimten#6
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Marcbilc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2017 18:20

Toch even duidelijk zijn. De verkoper heeft een winkel en een veilingzaak in Luxemburg. Hij staat hier met een stand op een tijdelijke verkoopsbeurs. Voor elke verkoop die op zo'n beurs gebeurt bij zulk'n verkoper heeft de klant altijd een herroepingsrecht van 7 dagen.
De enige vraag is hoe ik nu mijn voorschotbedrag kan recupereren welk hij (onwettig) weigert terug te betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 23 nov 2017 21:37

Voor elke verkoop die op zo'n beurs gebeurt bij zulk'n verkoper heeft de klant altijd een herroepingsrecht van 7 dagen.
In welke wet staat dat je herroepingsrecht van 7 dagen hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”