Bedrag terugvorderen.

Neildw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrag terugvorderen.

#1 , 16 nov 2017 16:37

In het kort:

Ik ben een fotograaf (geen zelfstandig statuut) en wou in de maand Maart een expositieruimte afhuren voor een aantal dagen.
In augustus had ik een kort onderhoud met de uitbater van die ruimte en tekende we een contract waar een voorschot van 100 euro werd overgedragen.

Nu kan ik, door omstandigheden, de expositie niet laten doorgaan.
Dit communiceer ik met de uitbater van de ruimte en krijg het volgende antwoord.
De reservatie was al vastgelegd, vandaar het voorschot en de gebruiksovereenkomst.
Als je de afspraak door omstandigheden niet kan nakomen is dat vervelend voor jou, maar ook voor mij, vandaar die € 100 ter compensatie voor de verloren tijd, administratie en de moeite om iemand anders te vinden.
Maar in het contract staat wel dat ik 100 euro betaald heb, niet dat ik deze NIET kan terugvorderen.
Is dat verplicht om zo in het contract op te nemen voor hem zodanig ik dan niet mijn voorschot kan terug vorderen?

Wat betreft zijn antwoord op verloren tijd en administratie, duurde ons onderhoud (zakelijk) 5 minuten.
Alsook kwamen wij, en andere klanten (zei hij zelf) tot bij hem om de ruimte af te huren.
Dus lijkt 100 euro voor een afzegging op een redelijk termijn voor korte huurperiode dus toch net te veel?

Waar sta ik?
Een vriend zei me het volgende te mailen:
Bedankt voor je bericht.
Ik begrijp dat deze situatie voor jou ook lastig is, maar wens te melden dat ik het door u opgemaakte contract en dito voorwaarden geen melding was van een niet terugvorderbaar voorschot.
Indien het voorschot niet terugvorderbaar was bij annulatie, dient dit in de voorwaarden opgenomen te worden.

Verder is een administratieve kost van 100 euro ook overdreven, daar de enige administratie een kort gesprek bij u thuis was.

Gelieve het voorschot terug te storten op rekening BE.. .... .... .... .

Bij voorbaat dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2017 16:51

U vriend heeft dit mis voor, wanneer je de overeenkomst niet na komt moet hij het voorschot niet terug betalen !
BW art:1590 Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 16 nov 2017 17:24

Lijkt me nogal logisch : als je bij een annulatie gewoon je voorschot zou kunnen terugvorderen, wat is dan nog het nut van een voorschot ?
En ik vind 100 Euro geen verkeerd bedrag : de uitbater heeft misschien potentiële klanten moeten afwijzen omdat de door hun gewenste periode reeds door jou geboekt was.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 16 nov 2017 17:41

Staat er ergens in het contract dat u het voorschot in dit geval WEL terugkrijgt, eventueel met intrest ?

Terug naar “Consumenten Koop”