voorschot

ella16
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voorschot

#1 , 10 nov 2017 10:53

Beste,

In juli 2017 wilde ik een nieuwe auto kopen. Zo heb ik een garage gevonden via de site. Aangezien dat het garage in Mons was, bijna 100km van ons heb ik gevraagt om eerst de controle te laten doen. Pas nadien moest ik de auto gaan halen. Hij heeft gezegd dat zonder een voorschot zal hij dat niet doen en heeft €300 voor gevraagt. Ik heb de geld betaald en hij heeft met de outo naar de controlle gegaan. Normaal moest ik die dag zelf er achter gaan. In de middag heeft hij me gebeld dat auto de controle niet gepasserd heeft. Hij was zeker dat het morgen zou wel passeren maar mijn vertrouwen was er niet meer. Aangezien dat ik 3 kinderen vervoer moest ik zeker zijn dat de auto in orde is als ik het koop. Dus heb hem gezegd dat ik de auto niet wil en dat hij mijn voorschot terug moet storten. Hij heeft zijn afspraak niet nagegaan en dus hij is in fout. Hij heeft belooft om na een dag dat wel in orde te krijgen, maar ik wou het niet meer. Zo na een onplezante telefoongesprek heeft hij die geld ook nooit terugbetaald. Mijn vraag is of hij wel recht heeft om die geld te houden en wat kan ik in zo een situatie doen. Pss wij hebben niks op papier qua overeenkomst, alleen die overschrijving als bewijs dat ik een voorschot betaald heb.

Alvast bedankt voor jullie advies!
mvg,
Ella

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2017 11:09

U heeft de verkoop ontbonden, dus mag hij het voorschot houden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 10 nov 2017 11:41

Tenzij je een getekend bewijs had waarop vermeld staat dat de auto volledig gekeurd is, of ten laatste 1 dag later zou gekeurd zijn, heb je inderdaad geen been om op te staan, en mag de verkoper het voorschot inhouden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 10 nov 2017 15:38

Burgerlijk wetboek

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”