Verkoper ontbind verkoopovereenkomst

patriciammm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoper ontbind verkoopovereenkomst

#1 , 06 nov 2017 18:09

Hallo,

Ik heb bijna twee maanden geleden een nieuwe mercedes aangekocht. Ik en de mercedes dealer hebben allebei het contract ondertekent. Ik ben nadien bij hun langsgegaan om de wagen te laten tonen aan een kennis. Daarna roept de man waarmee ik de auto heb bestelt. Hij zei me dat de bestelling jammer genoeg is geannuleerd en dat ik eeen andere wagen moet kiezen. (Ik had de mercedes E300 editie 1 gekocht waar er maar enkele verkocht werden in Belgie).

Ik vind dit niet normaal dat hij of Mercedes mij niet heeft verwittigd. Als ik na een maand niet was langsgekomen zou ik het dit nog steeds niet weten...
Ik vraag me af of dit wel kan? Zomaar een bestelbon annuleren? Wat zijn mijn rechten? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2017 19:52

U geeft recht op een anulatie vergoeding, meestal is dit 10%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 nov 2017 10:14

Is er een voorschot betaald, bij ontbinding door verkoper heb je recht op dubbel van voorschot.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2017 10:52

Is er een voorschot betaald, bij ontbinding door verkoper heb je recht op dubbel van voorschot.
Dit is enkel het geval als het voorschot ook als een compensatie bedoeld is. In de overgrote meerderheid van de gevallen is dat niet de situatie.
Wat is de reden dat er niet kan geleverd worden? Want op zich heb je recht op het overeengekomene.
In het andere geval, de schade die je geleden hebt.
Overeenkomsten moeten ook evenredig zijn: wat zou de sanctie geweest zijn als jij de overeenkomst ontbonden had?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 nov 2017 11:36

Denk dat wat in de algemene voorwaarde staat ook een bepalend rol kan spelen.

Burgerlijk wetboek
“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien : Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

patriciammm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2017 21:56

Ze hebben mij geen reden gegeven enkel dat de aankoop niet meer door kon gaan. (Ik denk dat ze de auto aan iemand anders hebben verkocht of een fout hebben gemaakt en dit niet willen zeggen?)
Ik heb geen voorschot betaald omdat er werd afgesproken dat bij de levering het totaalbedrag betaald moest worden. Dit staat ook in het contract. In de overeenkomst staat ook als ik mij zou ontbinden aan het contract dat ik 15% moest bestalen van het totaalbedrag.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 07 nov 2017 22:04

Dan is die 15% ook voor hun van toepassing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2017 01:32

Dan is die 15% ook voor hun van toepassing.
Daar ben ik het mee eens.
Zal wel niet vanzelf komen.

Mbt handgeld: een oudere thread: viewtopic.php?f=14&t=80021&hilit=Handgeld
Art. 1590 BW is zelden van toepassing.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 11 nov 2017 17:44

Stuur de verkoper een aangetekende brief (en niet op een andere manier) waarin je stelt dat persoon X in garage Y u op datum xx/xx/xxxx gemeld heeft dat de wagen die u besteld heeft op datum xx/xx/xxxx niet maar geleverd kan worden, en u aldus de verkoop verbroken ziet in hun nadeel.
U verwijst naar de verkoopvoorwaarden van die levering, en u eist conform de verbrekingsvoorwaarden 15% van het bedrag.
U vermeldt ook het bedrag op zich, en uw rekeninggegevens.
U geeft hun 14 dagen de tijd.

Als er eind november geen geld staat, kunt u eventueel een aanmaning sturen.
Nadien zal het rechtbank worden.

Terug naar “Consumenten Koop”