2e hands pc met problemen

loeki
Topic Starter
Berichten: 267

2e hands pc met problemen

#1 , 28 okt 2017 07:23

Ik heb particulier een 2e hands pc aangekocht. Verkoper heeft hem thuisgebracht en vroeg of ik hem wilde proberen. Ik zei dat dat niet hoefde.
De pc werkt met "Linux" maar daar kan ik niet mee werken. Nu heb ik geprobeerd om Windows te installeren maar nu geeft hij allemaal foutmeldingen.
Ik voel mij opgelicht en heb dus aangifte gedaan bij de politie van oplichting.
Verkoper wil de pc niet terugnemen.
Wat zijn mijn rechten nu en moet verkoper hem terug nemen omdat hij niet goed werkt?
Kan ik naar de vrederechter gaan zodat verkoper hem terug moet nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2017 07:50

heb je dit van een particulier gekocht of van een verkoper.

Maar het is natuurlijk niet de verkoper zijn schuld dat u geen linux kent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

loeki
Topic Starter
Berichten: 267

#3 , 28 okt 2017 07:59

Van een particulier

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 okt 2017 08:17

Laat dit een les zijn daar kan je niets tegen beginnen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 28 okt 2017 08:19

Politie heeft in deze geen bevoegdheid. Nutteloos pv.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 okt 2017 08:50

Wist jij dat hij op Linux werkte? Of werd hij verkocht als een Windows PC? In dat geval is het wel oplichting.
Oplossing: Linux leren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2017 08:52

Als hij op linux werkt dan kan hij ook op windows
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

loeki
Topic Starter
Berichten: 267

#8 , 28 okt 2017 08:59

Er stond in de advertentie dat hij op Linux draaide
Linux cd was erbij

P-Stone
Berichten: 280

#9 , 28 okt 2017 09:59

Ik begrijp niet goed het probleem.
De PC werkt zoals het in de advertentie stond. En je hebt het aanbod om hem in het bijzijn van de verkoper te testen afgewezen. Waarover wil je dan klagen ? Waar precies zit de oplichting ?

loeki
Topic Starter
Berichten: 267

#10 , 28 okt 2017 10:15

Ik kan er niet mee werken en wil er Windows opzetten
Toen ik dat deed begon hij allemaal foutmeldingen te geven

polk
Berichten: 437

#11 , 28 okt 2017 10:32

De verkoper valt niet te verwijten dat u geen ander besturingssysteem geïnstalleerd krijgt op de computer. Hij adverteerde een pc met Linux en dat is wat u gekregen hebt. Indien het u zelf niet lukt, waarom laat u het dan niet doen door iemand die het wel kan, in de plaats van politie en gerecht erbij te betrekken?

Uw aangifte van oplichting bij de politie is compleet van de pot gerukt.

LeenW
Berichten: 12825

#12 , 28 okt 2017 10:56

U koopt een pc met Linux, u krijgt een pc met Linux. De verkoper valt hier niets in te verwijten. Pas maar op dat hij geen tegenklacht indient voor lasterlijke aangifte.

WP002
Berichten: 1479

#13 , 28 okt 2017 11:46

Het enige wat ik u kan adviseren is om uw klacht in te trekken en de verkoper uw excuses aan te bieden. En volgende keer beter na te denken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 28 okt 2017 13:22

Welke foutmeldingen kreeg je toen u windows ging installeren, waarschijnlijk was het de DVD lezer die u DVD niet goed leest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#15 , 28 okt 2017 13:26

om een nieuw OS te installeren en het andere te verwijderen dient u best de harde schijf te formatteren en dan pas het nieuwe OS via CD/DVD/USB te installeren.

als blijkt dat er dan nog problemen zijn met het opstarten (of continue 100% schrijf activiteit) dan bestaat de kans dat de master boot record beschadigd is of dat er sectoren op de harde schrijf niet meer naar behoren werken, maar dat zijn dingen waar men rond kan werken, maar dat moet men al enige hardware kennis hebben.

maar dat is maar een tijdelijke oplossing, zulke dingen zijn tekenen dat de harde schijf slijtage vertoont . . .



voor de rest, zie hierboven, u heeft de pc niet getest bij aankoop hoewel u er de kans toe had en heeft er vervolgens zelf aan "geprutst", u heeft geen enkele reden om de verkoper aan te klagen wegens "oplichting"

Terug naar “Consumenten Koop”