Algemene voorwaarden op website

ABC123ABC
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Algemene voorwaarden op website

#1 , 24 okt 2017 16:03

Beste,

Graag had ik mij willen informeren inzake het wettelijke kader omtrent het volgende.

Persoon X surft naar een website om een reserveringsaanvraag in te dienen voor een recreatieoord.
Tijdens deze reserveringsaanvraag worden gegevens gevraagd zoals datum reservering, naam, voornaam, geboortedatum, aantal personen etc...
Ten laatste moeten de algemene voorwaarden geaccepteerd worden (link naar website met voorwaarden). Dit dient aangevinkt te worden alvorens de reserveringsaanvraag kan doorgestuurd worden.

Later wordt er per mail een reserveringsbevestiging doorgestuurd met prijsopgave en de huurvoorwaarden hetgeen binnen 14 dagen ondertekend moet teruggestuurd worden.
Deze huurvoorwaarde zijn anders en minimaler omschreven dan de "algemene voorwaarde" op de website (lange lijst van voorwaarden).

Nu is mijn concrete vraag op juridisch niveau of deze algemene voorwaarde enige juridische waarde heeft?
Want deze is nl. verschillend dan de ondertekende en voor akkoord verklaarde versie die doorgestuurd wordt per mail.

Ik vraag dit hier omdat ik me afvraag of het recreatiepark zich achteraf kan beroepen op "u bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden op de website hetgene zegt dat ... "
Deze website incl. de voorwaarden kunnen op elk moment aangepast worden zonder akkoord en medeweten van de zogenaamd "voor akkoord" verklaarde partij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 24 okt 2017 16:11

Enkel hetgene waarmee u bent akkoord gegaan telt, dus de algemene voorwaarden tellen. De huurvoorwaarden tellen pas als u deze ondertekent.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2017 16:14

Enkel hetgene waarmee u bent akkoord gegaan telt, dus de algemene voorwaarden tellen. De huurvoorwaarden tellen pas als u deze ondertekent.
Het zijn daarenboven ook de algemene voorwaarden zoals ze waren op het moment dat u akkoord gegaan bent, die voor u van tel zijn. Het recreatieoord kan ze dus inderdaad ieder moment aanpassen, maar aanpassingen die gebeurd zijn NA dat u akkoord gegaan bent, zijn voor u niet van toepassing. Niemand doet het, maar in principe zou je op moment van akkoord verklaring, een afdruk / download moeten maken van de algemene voorwaarden zoals ze op dat moment zijn.

Het recreatieoord mag dus inderdaad zeggen "u bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden op de website hetgene zegt dat ... " met die nuance dat ze eigenlijk moet zeggen "u bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden op de website op datum X hetgene toen zei dat ... "
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 okt 2017 16:17

Als het recreatiepark u betere huurvoorwaarden geeft, in hun mail welke ze zelf hebben ondertekend zijn deze van toepassing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2017 16:27

Als het recreatiepark u betere huurvoorwaarden geeft, in hun mail welke ze zelf hebben ondertekend zijn deze van toepassing.
Maar ook indien de voorwaarden "slechter" zijn in die mail, en de TS deze ondertekend. Stel bijvoorbeeld dat de algemene voorwaarden spreken over een gratis annulering tot 2 weken voor de boeking, maar de TS boekt tijdens een bepaalde promotie tegen verminderde prijs, maar met de extra voorwaarde dat in dat geval de annulering niet gratis is, zal dit laatste van toepassing zijn als de TS de reservering tekent. Hij kan dan niet meer zeggen: "Jamaar, de algemene voorwaarden spreken van 2 weken gratis annulering!". (Beetje slecht voorbeeld, want een recreatiepark zal dit soort situaties vermijden als de pest, maar you get my point.)

Dus concreet: algemene voorwaarden op datum van ondertekening zijn van toepassing, wanneer getekend voor akkoord, maar specifieke voorwaarden bij het ondertekenen van een concrete overeenkomst, zullen voorrang krijgen op de algemene voorwaarden. Uiteraard mogen geen van deze voorwaarden afbreuk doen aan de wettelijke rechten waar de consument sowieso recht op heeft. Algemene voorwaarden of overeenkomsten kunnen bijvoorbeeld geen afbreuk doen aan de wettelijke garantie, om maar iets te zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ABC123ABC
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2017 16:54

Het voorbeeld zou gesteld kunnen worden dat persoon X een chalet huurt en daarbij de voorwaarden schriftelijk ontvangt en ook ondertekend voor akkoord. Hierin staat beschreven dat er een borg dient betaald te worden hetgeen na een correcte oplevering van de chalet zal terugbetaald worden. Later is er discussie over het terugbetalen van de borg omwille van bv. nachtlawaai. Dit staat niet op de ondertekenende papieren versie, maar staat wel in het reglement op de website.

Kan men zich dan in zo'n geval beroepen op "het stond in de voorwaarden op de site"? Ik vraag me af waar het wettelijk kader zich bevindt ten aanzien van zo'n algemeen reglement dat ten alle tijde aanpasbaar is voor de moderator van de website.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 okt 2017 17:25

Nogmaals, als jij bij uw reservering akkoord gegaan bent met de algemene voorwaarden op de site, en op het moment dat u akkoord ging, stond er in die voorwaarden dat de waarborg kan ingehouden worden indien u nachtlawaai veroorzaakt, dan kan men zich daar inderdaad op beroepen. Als u enkel iets op papier getekend hebt, en in die papieren wordt nergens naar de algemene voorwaarden verwezen, dan is daar wel ruimte voor discussie.

Wat is nu eigenlijk uw concrete vraag? U had een verblijf geboekt in een recreatiedomein, getekend dat u akkoord ging met de voorwaarden op de site, nachtlawaai veroorzaakt, en nu krijgt u uw waarborg niet terug?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ABC123ABC
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2017 17:39

Daar komt het in het kort wel op neer...

Mijn vraag is wat het wettelijk kader is ten aanzien van zo'n algemeen reglement dat ten alle tijde aanpasbaar is voor de moderator van de website.

Alvast bedankt voor de inlichtingen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 okt 2017 09:01

Mijn vraag is wat het wettelijk kader is ten aanzien van zo'n algemeen reglement
Het wettelijk kader is dat wanneer u tekent voor akkoord met deze algemene voorwaarden, u daar ook aan gebonden bent, voor zover er in die algemene voorwaarden niets staat dat tegen de Belgische wetgeving in gaat.
dat ten alle tijde aanpasbaar is voor de moderator van de website.
Zoals reeds gezegd betekent dit niet dat u ook gebonden bent aan de wijzigingen die ingevoerd worden NA dat u ondertekend hebt voor akkoord.

Dus concreet: indien op het moment dat u de voorwaarden tekende, niets vermeld stond over geluidsoverlast, bent u daar niet aan gebonden. Als dit er op het moment van ondertekenen wel in stond, bent u daar wel aan gebonden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”