Opzeggen van een Offerte

Therese302
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeggen van een Offerte

#1 , 24 okt 2017 10:49

Beste,

Ik heb een offerte getekend voor een keuken toen alles rooskleurig leek voor het plaatsen van een nieuwe keuken.
Ondertussen hebben we (zoals zo vaak) tegenslag gehad met aannemers en budget en zouden wij eigenlijk van de offerte af willen om opnieuw te beginnen.
DWZ wij willen bij verschillende keukenmakers gaan om de beste uitvoering voor ons nieuw budget te krijgen, wij hebben te horen gekregen dat batibouw interessant is om bij grote merken te gaan (Dovy bv) die hebben dan kortingen op de toestellen.

Wij hebben de toen offerte getekend in juli om de prijzen vast te teggen die zouden gaan stijgen in augustus. en blijkbaar zijn die pijzen 2 jaar geldig terwijl wij dachten tot eind december.

- geen kwaad woord over de keukenbouwer, is een lokale man en is steeds zeer hulpvol geweest en ik vind het erg het zo te moeten verder af te handelen
- wij hebben geen voorschot betaald
- er zijn nog geen werken geweest of kosten voor die man buiten het teken van onze keuken (wat zelf zonder ondertekening van de offerte zou zijn gebeurt)

Ik wil er geen rechtszaak van en ik wil ook geen probleem met die man omdat hij zijn werk steeds zeer goed heeft gedaan maar ik kan moeilijk een financiele put creeeren door met hem in zee te gaan . natuurlijk zouden wij bij hem ook terug aankloppen voor een nieuwe offert... als hij nog wilt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 24 okt 2017 10:58

wat is uw vraag?

u hebt een officiële bestelbon getekend, die kan je niet zomaar annuleren omdat u budgetproblemen hebt.
Mogelijks kan u deze annuleren mits betaling van een schadevergoeding. kijk eens na op de voorwaarden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2017 11:40

Ik heb een offerte getekend voor een keuken
Een getekende offerte is een overeenkomst. U dient zich daaraan te houden.
geen kwaad woord over de keukenbouwer, is een lokale man en is steeds zeer hulpvol geweest en ik vind het erg het zo te moeten verder af te handelen
U kan het erg vinden, maar het is helemaal niet correct van u om u niet aan uw deel van de afspraak te houden. Een getekende offerte is bindend!
wij hebben geen voorschot betaald
Maakt weinig verschil.
er zijn nog geen werken geweest of kosten voor die man buiten het teken van onze keuken (wat zelf zonder ondertekening van de offerte zou zijn gebeurt)
Maakt ook geen verschil.
Ik wil er geen rechtszaak van
Uiteraard wil u dat niet. U hebt geen been om op te staan voor de rechtbank!
en ik wil ook geen probleem met die man omdat hij zijn werk steeds zeer goed heeft gedaan
Lees even na wat er in de algemene voorwaarden van de keukenbouwer staat in verband met het verbreken van een offerte. Mogelijk zal u een bepaald percentage van de offerte als schadevergoeding moeten betalen, in is daarmee de kous af. U kan ook bellen naar de man, het probleem voorleggen, en samen tot een overeenkomst komen.
maar ik kan moeilijk een financiele put creeeren door met hem in zee te gaan.
Uw financiële situatie heeft helemaal niets te maken met uw verplichting om uw afspraak na te komen! Als "het financiëel even moeilijk hebben" voldoende reden zou zijn om offertes op te zeggen, zou iedereen van dat excuus gebruik maken!
natuurlijk zouden wij bij hem ook terug aankloppen voor een nieuwe offert... als hij nog wilt.
U begrijpt toch zelf hoe fout uw redenering is, hoop ik? U wil een bestaande, getekende offerte verbreken, om een betere zaak te kunnen doen. Stel dat de keukenbouwer dezelfde mentaliteit heeft: hij meldt u "Ja, sorry, ik kan uw keuken niet komen plaatsen, want ondertussen heb ik héél wat klanten die een stuk meer betalen dan u, die ik allemaal van een keuken moet voorzien. Voor die van jou heb ik de komende jaren geen tijd. Zoek maar iemand anders." Zou je daar mee kunnen lachen? Ik denk van niet. Uw keukenbouwer moet zich aan de afspraak houden, maar u dus ook.

Dus juridisch antwoord: kan u verbreken? Ja, mits betalen van een schadevergoeding. Die kan ofwel gedefinieerd zijn in de algemene voorwaarden, of u spreekt deze af met de keukenbouwer. Kan u verbreken zonder een cent te moeten betalen? Enkel als de keukenbouwer dit toelaat. Maar hij zou gek zijn (of veel te goed) als hij dit toestaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Therese302
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2017 12:00

dankje voor het duidelijk antwoord. voor de algemene voorwaarden die hebben we blijkbaar nooit gekregen. eigen fout want we hebben getekend onder algemene voorwaarden maar blijkbaar hebben wij die niet en online vinden wij die ook niet

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 okt 2017 12:48

Als u geen financiële put wil graven, vraag dan aan de keukenbouwer, en gezien uw problemen , een korting.
Als je heb dat goed en persoonlijk uitlegt hapt hij mogelijks toe. Dus niet vragen via mail

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2017 13:16

dankje voor het duidelijk antwoord. voor de algemene voorwaarden die hebben we blijkbaar nooit gekregen. eigen fout want we hebben getekend onder algemene voorwaarden maar blijkbaar hebben wij die niet en online vinden wij die ook niet
In dat geval zal je er eens moeten naar vragen, of met hem bespreken wat mogelijk is. Zoals mava aangeeft zou je kunnen aansturen op een commerciële geste, maar besef dan dat dit zeker geen verplichting is van de keukenbouwer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Therese302
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 okt 2017 15:22

Hartelijk dank voor de info.
Ik denk inderdaad dat we gewoon met hem rond de tafel gaan zitten en ons probleem gaan uitleggen en zien wat er uit komt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 okt 2017 15:28

Hartelijk dank voor de info.
Ik denk inderdaad dat we gewoon met hem rond de tafel gaan zitten en ons probleem gaan uitleggen en zien wat er uit komt.
Laat ons weten hoe het afloopt. Ik denk dat een redelijke aannemer er wel mee insemt om bijvoorbeeld een nieuwe offerte op te stellen waarin gekozen wordt voor iets goedkopere materialen, om maar iets te zeggen. Zolang de aannemer zelf zijn materialen nog niet besteld heeft, kan hij hierin soepel zijn. Hij verdient immers het meeste op de werkuren, niet op de gebruikte materialen (hij zal hooguit een iets hogere winstmarge hebben bij duurdere materialen, maar bon). Een granieten keukenblad laten vervangen door ééntje van laminaat, kan bijvoorbeeld een paar duizend euro schelen in prijs, en binnen enkele jaren kan je zo'n laminaat blad perfect laten vervangen door een grantieten blad. Idem met een keukenkraan of electrische toestellen: Als je nu Miele besteld hebt, kan je voorlopig perfect een goedkoper merk bestellen, en als uw budget het toelaat, de goedkope toestellen vervangen door de duurdere modellen. Op die manier kan je bepaalde zware kosten dus "uitstellen", zonder dat dit voor de keukenbouwer echt veel verschil maakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 okt 2017 15:47

Je kan de keukentoestellen ook voorzien in een goedkopere uitvoering. De afmetingen van die toestellen zijn altijd standaard, zodat je later, als de financiën beter zijn, ze altijd kan vervangen door betere en duurdere toestellen.
Hetzelfde kan je doen met de frontzijden van de kasten (deurtjes)

Terug naar “Consumenten Koop”