aanmaning betwiste factuur na 6 jaar

Tomdeba
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aanmaning betwiste factuur na 6 jaar

#1 , 21 okt 2017 09:24

Geachte
Afgelopen week ontving ik een aanmaning tot betaling (niet aangetekend) van een gerechtsdeurwaarder. Het betreft een openstaande factuur ivm de aansluiting van riolering

In augustus 2011 ontving ik per aangetekende zending een aanmaning voor een factuur van 1236.79 euro voor de rioleringswerken, hierbij werden bijgeteld: 7.5 euro voor een herinneringsbrief (die ik nooit ontvangen heb) en 15 euro administratiekosten voor deze aangetekende zending.

Hierop heb ik per aangetekend schrijven aan VMW een duplicaat en kostendetail van de factuur aangevraagd aangezien ik die niet ontvangen had.

Dit duplicaat werd mij toegezonden en bij nazicht bleek dat er 11 fouten in de kostendetail van de factuur stonden: aangerekende hoeveelheden, verloopstukken, materialen...

Ik heb op 02/09/2011 een aangetekende brief naar VMW gestuurd waarin ik deze fouten heb opgesomd en gevraagd voor een nieuwe correcte factuur.

Sindsdien niks meer gehoord en heb ik dus niks betaald.

Nu (na 6 jaar) krijg ik een brief van de deurwaarder waarin men volgende zaken aanrekent:
Factuurbedrag van 1236.79 euro + 7.5 euro herinneringskosten(22/07/2011) + 15 euro administratiekosten(10/08/2011) +schadebeding 125.93 euro(12/10/2017) + aanmaning minnelijk 0.00 (13/102017) + intresten (03/11/2017)
een totaal van 1618.35 euro.

Graag uw advies.

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 okt 2017 09:49

Gezien het hier blijkbaar om een nieuwgebouwde woning gaat, waarin jij ondertussen woont, werd de originele factuur mogelijks nog naar uw oud adres doorgestuurd. Als bewoner ben jij verantwoordelijk voor het doorgeven van iedere adreswijziging. De ambtenaren van de VMW werken niet gratis, dus is het maar normaal dat er u administratiekosten worden aangerekend en intresten. Een DW werkt ook niet gratis.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 21 okt 2017 10:19

U had de niet betwistbare som moeten betalen, en niet wachten tot er allerhande kosten en intresten bijkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2017 11:38

Ik zou alsnog het niet betwist bedrag van de factuur betalen. Bij een procedure voor de rechtbank wordt u allicht veroordeeld om minstens dit deel te betalen en dan wordt u allicht ook veroordeeld tot (een deel van) de gerechtskosten.
Tevens per aangetekend schrijven opnieuw meedelen waarop u de rest betwist.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2017 12:01

Als je een advocaat moet nemen ben je al meer dan deze sommen kwijt + dat je toch zal moeten betalen en dan nog een deel van de gerechts kosten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 22 okt 2017 17:21

Betaal het niet betwiste gedeelte van de factuur.
Stuur daarna nogmaals een aangetekend schrijven naar het bedrijf, en kopie naar de deurwaarder, waarin u verwijst naar uw aangetekend protest, waarop geen antwoord gekomen is.

BrainTrain
Berichten: 496

#7 , 23 okt 2017 15:20

Ikik las onlangs dat u als consument een bepaalde periode hebt om facturen te betwisten (o.a. op basis van de factuurvoorwaarden). De leverancier was volgens dat artikel ook gebonden om binnen een zelfde termijn uw betwisting te weerleggen. Zo niet, dan gaat hij stilzwijgend akkoord met uw protest. Maar u had, zoals reeds werd gemeld, toch al minstens uw niet betwiste deel moeten/kunnen betalen.

Terug naar “Consumenten Koop”