spaanse auto importeren naar belgie

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

spaanse auto importeren naar belgie

#1 , 20 okt 2017 23:14

Hallo, ik zou graag een Spaanse auto willen importeren naar België.
Helaas is nergens duidelijk hoe dit 100% exact moet. Wat papierenwerk betreft is het meeste duidelijk voor mij.

De enige vraag dat ik heb is moet je de auto uitvoeren uit Spanje in een bepaalde kantoor? Of is dit totaal niet nodig.
Volgens douane is slechts een inschrijvingsbewijs en verkoopsovereenkomst voldoende. maar moet er een stempel van uitvoer op het inschrijvingsbewijs staan van de Spaanse autoriteiten?

(als deze onderwerp hier niet hoort sorry hiervoor)

thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 okt 2017 08:36

Wat de douane zegt klopt. Je moet je gewoon aanbieden met bij een douanekantoor naar keuze met verkoopsovereenkomst en inschrijvingsbewijs en dan doen zij de administratieve invoer. Kostprijs is een symbolisch bedrag, ik geloof dat het zelfs minder dan een euro is.
"sowieso" schrijf je zo.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 okt 2017 12:09

Best ook een gelijkvormigheidsattest krijgen van de verkoper. Strikt genomen is dat wettelijk niet nodig maar het bespaart je oeverloze discussies bij de keuring. Hoedt u voor aankopen van een auto met enkel een Spaans gelijkvormigheidsattest. Bv individueel gekeurde campers zal je in,België opnieuw individueel laten keuren en dit kan problemen opleveren.

Soit: een normale auto invoeren die een europees gelijkvormigheidsattest heeft gaat vanzelf (zie hierboven) doch hoed je voor speciaaltjes voor wat de gelijkvormigheidsproblematiek betreft. Zeker niets kopen zonder Spaans kentekenbewijs want dat krijg je in geen 100 jaar ingeschreven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”