verjaring verkoop op afstand

piet s
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verjaring verkoop op afstand

#1 , 18 okt 2017 17:24

Hallo,

Ik word geconfronteerd met een probleem: een factuur van een postorderbedrijf uit 2013, dus 4 jaar oud.

Aangezien ik al eens hoorde over verjaring had ik wat aan het zoeken geweest en ik vond het artikel 2272 uit het burgerlijk wetb, dat spreekt dat
de verjaring tussen handelaar en particulier 1 jaar is.

Omdat ik een grote vriendenkring heb had ik ook eens rondgevraagd. Via een dame die werkt bij een schuldbemiddelingsdienst hoorde ik dat dit klopt en ook op mijn geval toepasselijk is. Blijkbaar gaat dat artikel uit van vermoeden van betaling, ik mag dus juist niet zeggen dat ik het niet betaalde maar just dat ik de verjaring inroep. (op het web vond ik ook dat test aankoop verkoop op afstand bij die verjaring van 1 jaar steektà

Maar een andere vriend liet me weten dat gans die sector van postorder en zo niet in aanmerking komt voor dat artikel. Dat gaat oorspronkelijk over eenvoudige dingen die contant betaald worden zoals brood en eieren. Als je iets online koopt kan dat al niet cash betaald worden dus telt dat artikel niet en dus zou het 10 jaar zijn. "klein" verschil met die 1 jaar dus

Mijn vraag nu: wat is de verjaringstermijn voor postorder / verkoop op afstand en zo: 1 of 10 Jaar??
En waarom.

Bedankt he

Piet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2017 19:10

Bergen 6 februari 1996, J.L.M.B. 1996, 1318

De door art. 2271 tot 2273 B.W. voorziene korte verjaringstermijnen berusten op het feit dat de schuldvorderingen die er het voorwerp van uitmaken, geen sporen achterlaten: geen enkel geschrift stelt het ontstaan ervan vast, geen enkele kwijting stelt de betaling ervan vast.
Deze verjaringstermijnen zijn ingegeven door de vaststelling dat het gebruikelijk is om de schulden die daar worden bedoeld, snel te betalen en helemaal geen schriftelijk bewijs van de betaling bij te houden. Ze zijn voornamelijk gebaseerd op een vermoeden van betaling.

Het opstellen van een geschrift haalt heel het stelsel van de eenjarige verjaringstermijn onderuit. Wanneer de schuldvordering schriftelijk wordt vastgelegd, brengt dit de omzetting van de verjaringstermijn met zich mee, vermits de partijen opnieuw onderworpen zijn aan de dertigjarige verjaringstermijn. Deze omzetting gebeurt van rechtswege

bron:elfri

Bij een verkoop via een postorder bedrijf daar zijn papieren bewijzen van, dus er is geen verjaring van 1 jaar..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”