woekerprijzen - oneerlijke handelspraktijk

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

woekerprijzen - oneerlijke handelspraktijk

#1 , 17 okt 2017 20:46

16/10/2017 : wegens de verjaardag van mijn moeder (86), die erg veel van klassieke muziek houdt en graag eens "het zwanenmeer" wil bijwonen, tik ik "Het zwanenmeer in" op google. Van de eerste site raak viagogo.be. Daar vinden we tickets voor 7 januari in de Elisabethzaal te Antwerpen. De tickets kosten 85 €. Mijn vrouw en ik bekijken mekaar eens want we vinden deze prijs erg hoog temeer omdat het gaat om plaatsen op balkon 2 (verst verwijderd van het podium). Maar je wordt gewaarschuwd door een balk die volloopt dat het de laatste 4 tickets zijn en dat ze nog xx minuten aan jou vrijgegeven worden. Dus we gaan voor drie tickets. Na een paar klikken blijkt dat er per ticket nog eens quasi 30 € bij komt omwille van reserverings- en boekingskosten. Maar de tijd dringt en de balk is bijna op zijn einde dus we gaan ervoor. Resultaat 345€ te betalen met maestrokaart. Er zal een bevestigingsmail gestuurd worden en de tickets dienen afgeprint.
Op 17/10/2017 ben ik benieuwd naar de tickets en vind ik inderdaad in mijn mailbox de bevestigingsmail met betalingsbewijs ten belope van Kc 8901 .
Dit vinden we heel raar en we besluiten dan maar eens te gaan kijken naar de site van de Elisabethzaal zelf. Groot is onze verbazing wanneer we vaststellen dat er ook nog andere plaatsen zijn die dichter bij het podium gelegen zijn en vooral de prijzen van de plaatsen doen ons duizelen ; de plaatsen variëren van 30 tot 50€ + ongeveer 2€ reserveringskosten) !!!. Dus voor de plaatsen die wij bestelden zou ik hier (3 x 30) + 6 = 96 € betalen !!!!
Mijn eerste ingeving was mijn creditcard te laten blokkeren maar bij cardstop werd dit afgeraden. Volgens cardstop zou er een nummer in GB zijn waar ik best kon vragen of zij zo vriendelijk zouden willen zijn mijn aankoop te annuleren en het geld niet van mijn rekening te halen.
Dan maar een bezoek aan de bank die tevens bevestigden dat hier weinig verhaal te halen viel. Nadat de bediende naar het hoofdbureau gebeld had bleek dat deze site in Zwitserland zat.
Toen ik op 17/10 opnieuw op de site viagogo.be ging kijken bleek dat er nog 5 laatste tickets restten !!

Is hier vooralsnog een uitweg mogelijk ?
Bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 okt 2017 20:52

Deze website is afgelopen weken nog ter sprake gekomen op de openbare omroep bij "De inspecteur". De FOD economie onderneemt momenteel stappen om de praktijken aan te pakken...

polk
Berichten: 437

#3 , 17 okt 2017 21:04

boek VI "Marktpraktijken en consumentenbescherming" van het Wetboek van economisch recht:

Art. VI.95. Oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten zijn verboden.

Art. VI.100. Worden onder alle omstandigheden als oneerlijk beschouwd, de volgende misleidende handelspraktijken :
...
7° bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn of dat het slechts onder speciale voorwaarden gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn, om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 17 okt 2017 22:33

Zwitserland behoord niet tot de EU...
maar heeft wel akkoorden.

Klacht indienen bij Fod Economie inspectie oneerlijke praktijken

In principe een verkoop op afstand en dus af te zeggen binnen de 14 dagen..maar zie eerste lijn.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 17 okt 2017 22:46

Euh... ik dacht dat de wet verkoop op afstand niet geldig was voor tickets. Niettemin zijn het inderdaad (gekende) oplichterspraktijken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 okt 2017 09:11

Neem rechtstreeks contact op met de zaal in Antwerpen. Zal waarschijnlijk goedkoper uitvallen.
Probleem zal .zijn uw geld terugkrijgen

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 18 okt 2017 16:25

Bedankt voor uw reacties. Ik neem contact op met FOD economie en kijk of ik daar klacht kan indienen. Is het niet voor ons dan kunnen misschien andere gebruikers verwittigd worden.

Terug naar “Consumenten Koop”