Aanhangwagen zonder papieren

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Aanhangwagen zonder papieren

#1 , 11 okt 2017 18:32

Ik kocht een tijd terug een aanhangwagen met lift via tweedehands.be
Volgens de verkoper en zijn advertentie weegt deze 750 kg en kan ik deze dus zonder problemen met mijn wagen trekken, met mijn rijbewijs B en zijn er geen aanvullende papieren nodig.

Nu blijkt echter dat de aanhangwagen met lift 1400 kg weegt. Boven de grens dus.
Gevolg, ik reed behoorlijk illegaal rond: geen papieren (inschrijving, gelijkvormigheid, keuring, ...), geen verzekering, ... En uiteraard kan (en wil) ik niet een volgende koper opzadelen met dit probleem.

In mijn ogen is dit 100% bedrog van de verkoper: ik vroeg hem expliciet naar documenten en naar het gewicht waarop hij beweerde dat het gewicht dus 750 kg was.

Ik voel me gigantisch in het zak gezet, nog los van het feit van de potentiële gevolgen moest ik aan de kant gezet zijn geweest of betrokken geraakte in een ongeval. :evil:

Wat zijn mijn opties naar de verkoper toe? Ik vrees dat me in regel stellen praktisch onmogelijk wordt: niet alleen de administratieve rompslomp maar ik heb ook niet het juiste rijbewijs of een trekhaak die volstaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 11 okt 2017 18:52

Wanneer hebt u dat gekocht?

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2017 19:06

Begin juni dit jaar.

Verkoper was trouwens actief als verhuizer/professioneel verhuur van zo'n liften, dus ik ga er van uit dat hij wel degelijk op de hoogte was van zowel het gewicht als de wetgeving hieromtrent. Ik heb nog alle mails en screenshots van de advertentie, voor zover dat zin heeft?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 11 okt 2017 19:14

U zal hem in gebreke moeten stellen ...
U bent particulier of handelaar in het eerste geval is de wet consumentenrecht van toepassing.

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2017 19:18

Particulier, hij handelde ook als particulier voor zover ik kan beoordelen, maar zijn achtergrond speelde natuurlijk mee in het vertrouwen dat ik bij de koop had.
Wat vraag ik dan? Om de koop te ontbinden en mijn geld terug te krijgen?

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 11 okt 2017 20:45

Je ziet toch op het zicht het verschil tussen een aanhangwagentje dat minder dan 750 kg weegt en een robuust exemplaar dat 1.400 kg weegt en omloopremmen heeft? Hing er een Q-plaat aan ? Kreeg je papieren mee? (Gelijkvormigheidsattest etc)

Met een B rijbewijs mag je meer dan 750kg trekken mits MTM auto+aanhangwagen 3.500kg is. Aanhangwagen moet wel Q plaat hebben en apart verzekerd zijn.

Verkoop ontbinden? Wordt lastig. Mail per pb eens de screenshots.

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2017 20:59

Ik kan dat heel moeilijk inschatten, zeker als de verkoper zegt dat hij 750 kg weegt. Ik kreeg geen papieren, geen Q-plaat.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 11 okt 2017 21:08

Aanhanger moet toch een plaatje hebben met de gegevens.

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2017 21:25

Er hangen verschillende plaatjes op, een ervan vermeld een hoger gewicht dan 750 kg maar de verkoper legde dit uit als wat er op de "carrosserie"/het draagstel gemonteerd zou mogen worden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 12 okt 2017 09:19

Heb je tenminste een factuur? Wat staat daarop?
Indien geen factuur, heb je hem in het zwart gekocht.

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 okt 2017 09:39

Ik heb hem particulier gekocht van een particulier, dus geen factuur

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 okt 2017 09:54

Een particulier kan geen factuur schrijven.

En het mag cash betaald worden zonder beperking tussen particulieren, als het maar geen edele metalen zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 12 okt 2017 10:10

Op het identificatieplaatje staan toch alle gegevens op, ook van de constructeur.
Een aanhangwagen met kip systeem die 1400kg weegt is heel uitzonderlijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jefpeeters
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 okt 2017 10:42

Het is eerder een verhuislift @sloeberken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 okt 2017 12:30

Wel dit dacht ik, maar is dit soms geen gewone aanhangwagen waarop die lift is gemonteerd, en alzo over de 750 kg komt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”