Air Berlin

Didymus
Berichten: 2061

Re: Air Berlin

#16 , 09 okt 2017 10:27

Of de rechtbank en de curator hiermee akkoord zullen gaan is een andere vraag.
Het is allemaal gissen wat de uitkomst zal zijn.
Niet langer de zorg van de Paypalgebruiker.
Ik heb me daar een paar uur opzoekingswerk verricht en ik vind NERGENS dat deze praktijk ook voor een faillissement telt, ook buitenlandse sites gecontroleerd.
Als iemand zulke tekst weet staan laat het ons hier weten want dit kan van belang zijn voor andere mensen.
Heb je ergens gevonden dat het niet geldt voor een faillissement dan? In hun voorwaarden staat een limitatieve lijst van wat wordt uitgesloten. Faillissement staat niet in die lijst. Ik heb de link hier gepost.
Is Air Berlin wel failliet?
Nog niet officieel, maar ze hebben op 15 augustus bescherming tegen hun schuldeisers gevraagd en worden enkel in leven gehouden met een kredietlijn van de Duitse overheid tot de interessante delen aan de hoogste bieder kunnen worden verkocht. Laatste langeafstandsvluchten worden volgende zondag gevlogen.
"sowieso" schrijf je zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 okt 2017 10:32

Een bescherming tegen schuld eisers dit is hier de WCO, dit kan nog ver van een faillissement zijn, misschien zelfs geen faillissement.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#18 , 09 okt 2017 10:35

Ik heb me daar een paar uur opzoekingswerk verricht en ik vind NERGENS dat deze praktijk ook voor een faillissement telt, ook buitenlandse sites gecontroleerd.
Als iemand zulke tekst weet staan laat het ons hier weten want dit kan van belang zijn voor andere mensen.
Als dergelijke tekst bestaat zal het eerder zijn om aan te geven dat faillissementen hiervan worden uitgesloten. Dat u deze tekst nergens kan vinden is veel zeggend.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#19 , 09 okt 2017 10:38

Een bescherming tegen schuld eisers dit is hier de WCO, dit kan nog ver van een faillissement zijn, misschien zelfs geen faillissement.
Informeer u alstublieft alvorens verdere feitelijke onjuistheden te spuien. Air Berlin wordt in stukken verdeeld en wat overblijft stevent met zekerheid op een faillissement af. De langeafstandsvliegtuigen zijn terug naar de leasemaatschappijen gebracht. Die vluchten kunnen zelfs niet meer worden gevlogen.

bron: https://www.ft.com/content/82d6c0e4-9a1 ... e3f882dd7b (gedeeltelijke paywall, probeer te openen in incognitomode)
edit: Of zoek via Google "Air Berlin receives several bids for parts of airline"
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 okt 2017 11:18

Informeer u alstublieft alvorens verdere feitelijke onjuistheden te spuien. Air Berlin wordt in stukken verdeeld en wat overblijft stevent met zekerheid op een faillissement af. De langeafstandsvliegtuigen zijn terug naar de leasemaatschappijen gebracht. Die vluchten kunnen zelfs niet meer worden gevlogen.

bron: https://www.ft.com/content/82d6c0e4-9a1 ... e3f882dd7b (gedeeltelijke paywall, probeer te openen in incognitomode)
edit: Of zoek via Google "Air Berlin receives several bids for parts of airline"
Maar wie spui hier onjuist heden ??

Eerst is AIR BERLIN failliet en dan is heeft het een concordaat of een WCO, en in een WCO kunnen delen van een bedrijf in moeillijkheden overgenomen worden door een ander bedrijf.

Maar een feit is dat Air Berlin nog NIET failliet is.

Dit stond in de krant
7 oktober 2017 | Door: Niek Vernooij

BERLIJN - Eind deze maand staan 1.400 medewerkers van airberlin mogelijk op straat. Het zou gaan om het volledige grondpersoneel dat ontslag krijgen aangezegd, meldt Reuters op basis van vakbondsdocumenten. Personeel dat nodig is voor de vliegoperatie zou nog tot eind februari in dienst blijven.


Als het vliegend personeel nog minstens tot eind februari gaat vliegen, dat zal dan wel het faillissement niet voor morgen zijn.

Een faillissement dit is altijd zwart wit, je bent in faillissement of je bent niet faillissement, maar half in faillissement zijn dit kan niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#21 , 09 okt 2017 11:33

Het is TS die begonnen is over een failliet Air Berlin, niet ik, waarschijnlijk omdat het in de media ook zo werd voorgesteld. De herstructurering is bovendien in de verste verte niet gericht op een doorstart zoals u hierboven insinueert.

Het maakt in dezen ook geen zier uit wat er precies met Air Berlin aan de hand is; feit is dat ze de boekingen niet langer kunnen nakomen en evenmin in staat zijn om betaalde tickets terug te betalen. Paypals koperbescherming brengt redding, end of story.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 09 okt 2017 12:22

Paypals koperbescherming brengt redding, end of story.
Hopelijk voor TS, maar dit staat nog ver van vast. Hopelijk op tijd klacht ingediend bij PayPal.
Ik heb tickets gekocht bij air Berlin op 29-07-17.
Was het toe al niet duidelijk dat ze in moeilijkheden verkeerden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#23 , 09 okt 2017 12:42

Hopelijk voor TS, maar dit staat nog ver van vast. Hopelijk op tijd klacht ingediend bij PayPal.
TS heeft tijd tot 25 januari 2018 (180 dagen na aankoop).
Was het toe al niet duidelijk dat ze in moeilijkheden verkeerden.
Etihad (hoofdaandeelhouder) heeft de stekker er op 15 augustus uitgetrokken, dus nee, geen moeilijkheden van die grootteorde.
"sowieso" schrijf je zo.


sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 10 okt 2017 09:24

Op 7/7/2017 stond het reeds in de krant:

https://www.hln.be/reizen/air-berlin-mo ... ~a8d4e88d/


Nochtans op 18 augustus staat in de krant dat alle vluchten gewoon doorgaan.

https://insideflyer.nl/gevolgen-voor-pa ... airberlin/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#26 , 10 okt 2017 09:34

En wat is je punt precies? Het nieuwsbericht dat ik heb gepost dateert van gisteren en geeft de actuele situatie weer.

De Duitse regering heeft een noodkrediet verstrekt om niet alle waarde verloren te laten gaan en de passagiers te beschermen, maar nu de opgesmukte bruid in stukken is gesneden is het over en uit voor Air Berlin.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 10 okt 2017 09:43

Air Berlin zit dus in een concordaat die nu beheerd word door curatoren, en deze curatoren zijn dus bezig om het bedrijf zoals Didymus schrijft in stukken te verkopen aan derden.

Tot hier is er dus nog niks aan de hand voor de passagiers die tickets hebben.

Normaal volgens de Belgische wet zouden de overnemers die tickets ook moeten overnemen zodat de klant niks verliest.

Dit is Duitse wetgeving dus wat zegt deze wet daar omtrent.

Naar alle waarschijnlijkheid zal air Berlin te maken krijgen met een sterfhuis constructie, de goede delen verkopen en de rest laten failliet verklaren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#28 , 10 okt 2017 09:56

De Duitse wetgeving zegt dat de nieuwe schulden voorgaan op de oude schulden bij een herstructureringsprocedure. Met andere woorden: iedereen die vóór 15 augustus een ticket heeft gekocht voor een route die niet wordt verdergezet moet nergens meer op rekenen. Lufthansa neemt de langeafstandsvluchten van Air Berlin niet over, daar hebben ze zelf al een uitgebreid netwerk voor.
"sowieso" schrijf je zo.

Jabbe
Berichten: 586

#29 , 10 okt 2017 15:02

Air Berlin vliegt uiterlijk op 28 oktober voor het laatst.

Tickets voor na die datum zijn waardeloos, zo verklaart een woordvoerder van Air Berlin. Eerder werd al bekend dat alleen mensen die hun ticket na 15 augustus hebben gekocht geld terug kunnen krijgen. [bron: NOS.nl]

Het opdoeken van de failliete Duitse luchtvaartmaatschappij nadert zijn einde, valt te lezen in de brief. Deze week worden gesprekken met Lufthansa en easyJet over overname van delen van de boedel afgerond.

Bij Air Berlin werken zo'n 8.600 mensen. De luchtvaartmaatschappij is in overleg met vakbondsvertegenwoordiging over een sociaal plan voor de medewerkers.

De maatschappij vroeg in augustus faillissement aan, maar kon met financiële steun van de Duitse overheid zijn vluchten blijven uitvoeren. Dat was gunstiger met het oog op een verkoop van Air Berlin.

Air Berlin lijdt al jaren verlies, ondanks een reeks reorganisaties. Vorig jaar kwam het tekort op 780 miljoen euro. Steun van zijn kapitaalkrachtige partner Etihad hield het bedrijf tot dusver in de lucht. Ook hielp mee dat Lufthansa vorig jaar op huurbasis een deel van de vloot overnam, inclusief bijbehorend personeel. [Bron: AD.nl]

En natuurlijk in de Duitse pers gaat het ook over de verloren tickets:
http://www.zeit.de/wirtschaft/unternehm ... attungslos
Etwa 100.000 Kunden der insolventen Fluggesellschaft Air Berlin bekommen für die gestrichenen Flüge zunächst nicht ihr Geld zurück. Es handelt sich vor allem um Fluggäste mit Fernzielen, die vor dem 15. August, dem Tag der Insolvenzanmeldung, Tickets gekauft haben. Ein Unternehmenssprecher von Air Berlin bestätigte eine Meldung der Rheinischen Post.

Unter Berufung auf Unternehmenskreise hatte das Blatt berichtet, dass betroffene Kunden mit Reisezielen wie Havanna oder New York wohl nur "eine geringe oder gar keine Erstattung bekommen" würden. Das Geld ist bis zum Ende des Insolvenzverfahrens gesperrt. Im günstigsten Fall erhalten die Ticketkäufer dann als Gläubiger einen kleinen Teil des Preises zurück.

Air Berlin hatte am 15. August Insolvenz in Eigenverwaltung angemeldet. Damit landen alle davor gekauften Tickets bei einer Stornierung des Flugs in der Insolvenzmasse. Experten rechnen laut Rheinischer Post mit einer Erstattung von maximal zehn Prozent des Ticketpreises.

Nach dem Insolvenzantrag gekaufte Tickets werden hingegen erstattet. Der Sprecher von Air Berlin sagte, dass die Lage anders sei für Passagiere mit Tickets, die sie erst nach dem 15. August erworben hätten: "Dieses Geld legen wir zur Seite." Sollte ein Flug ausfallen, werde der Ticketpreis komplett erstattet.
Daarom pleit men er ook voor dat luchtvaartmaatschappijen ook een reisverzekering aanbieden om dergelijke toestanden (verloren tickets) te vermijden.
Der Vorstand des Verbraucherzentrale-Bundesverbands, Klaus Müller, nannte es in der Rheinischen Post erschreckend, "wenn so viele Menschen (etwa 100.000 Kunden) mit teuer bezahlten Langstreckentickets Opfer der Insolvenz von Air Berlin wurden. Dies zeigt, dass die Airlines unbedingt ebenso eine Insolvenzversicherung abschließen müssen, wie es Reiseveranstalter bereits für Pauschalreisen tun müssen."
DRIEBERGEN - Stel, je hebt een vakantie of losse vliegticket geboekt, maar ineens hoor je dat de luchtvaartmaatschappij waarmee er gevlogen zou worden failliet is. Diezelfde gedachte komt aan de orde als een airline uitstel van betaling heeft aangevraagd, zoals AIR BERLIN eerder vandaag bekend maakte. Wat dan? Waar heb je recht op en bij wie moet je aankloppen voor een oplossing?

Vliegtickets zijn op verschillende manieren te boeken. Wie een vliegticket heeft gekocht als onderdeel van een pakketreis moet zich wenden tot het reisbureau of de reisorganisatie, waar de boeking is ondergebracht. De reisorganisatie moet een alternatieve vlucht aanbieden of de klant schadeloos stellen.

Wie een los ticket heeft gekocht bij de airline zelf, via een reisbureau of een ticketsite, moet zich schriftelijk wenden tot de curator in de hoop iets van zijn geld terug te kunnen krijgen.

Sommige reisbureaus en online ticketverkopers bieden als extra optie een vliegticketverzekering, waarbij de klant voor enkele euro’s beschermd is in het geval dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Zij moeten contact opnemen met de ticketverkoper om op die garantie aanspraak te maken.

(Bron: Consumentenbond)

Jabbe
Berichten: 586

#30 , 10 okt 2017 16:28

Het faillissement van Air Berlin valt onder het "Insolvenzrecht", onderdeel van het Duitse Burgerlijk recht (BGB).

Een verzekering wegens faillissement bestaat bij Air Berlin niet. (Men doet dit enkel voor arrangement vlucht+hotel...+auto...) Air Berlin verkoopt enkel vliegtickets.

Flug als Paket eines Reiseveranstalters
Ist der Flug einer insolventen Airline Teil einer Flugpauschalreise, ist der Reisende abgesichert. Vertragspartner des Reisenden ist nicht die insolvente Airline, sondern der Reiseveranstalter. Dieser muss sich um einen Ersatzflug bemühen. Ist die Reise verspätet, fällt sie aus oder ist die Reise beeinträchtigt, kann der Reisende den Reisepreis angemessen mindern und Schadensersatz bei Folgeschäden verlangen.

In geval van faillissement van een vliegmaatschappij kan de reiziger via het agentschap dat ook het hotel en andere arrangementen verzorgt, het nodige doen om de reiziger een onbezorgde vakantie te verzekering. Hiervoor is de reiziger tenslotte verzekerd.

Een en ander over de toepassing van de Duitse wetgeving in dit geval kun je in een bondig overzicht hier lezen alsook hier.

Ist das Ticket bezahlt und will nicht mehrfliegen, hat man rechtlich einen Anspruch auf Rücktritt vom Vertrag mit Rückerstattung des Ticketpreises. Praktisch ist man dann Gläubiger wie andere Forderungsinhaber und muss damit rechnen, als nicht bevorrechtigter Gläubiger, gar kein Geld oder nureine geringe Quote zurückzubekommen.


Dus wegens de schuldeisers is de kans zeer klein als onbestaande dat u uw geld kan terugbetaald zien.

Is het ticket geboekt maar nog niet betaald, dan kan de curator alsnog de betaling opeisen, en de geboekte vlucht via een andere maatschappij aanbieden. in de eerdere artikels lezen we echter dat men enkel de reeds betaalde tickets van na 15 augustus terugbetaalt.

Ist das Ticket noch nicht bezahlt hat der Insolvenzverwalter ein Wahlrecht (§103 InsO) und die Bezahlung verlangen und den gebuchten Flug auch mit einer anderen Airline anbieten, welche den Flugbetrieb übernimmt.

Wohin muss ich mich wenden, wenn ich mein Geld zurück will?
Der Fluggast soll sich an den Ticketverkäufer, also die Airline, ein Internet-Portal oder ein Reisebüro, wenden und dort den Betrag zurückfordern oder eine Umbuchung aud einen anderen Flug, wenn eine Airline die Buchung trotz Insolvenz durchführt. In der Regel bekommt er auch den Insolvenzverwalter genannt, der die Forderungen sammeln muss und mit dem Insolvenzgericht eine prozentuale Quote wie z. B. 20 % der Erstattung errechnet. Eine vollständige Erstattung ist jedoch sehr selten.


De passagier kan trachten zijn geld terug te krijgen via de aanbieder, maar dan nog kan de curator 20% van de gelden afromen.
Beter proberen dan helemaal niets doen. En liefst zo snel mogelijk als de kans bestaat dat de verkoper (Paypal) in dit geval de gelden nog niet had overgeschreven op de rekening van de vliegmaatschappij.

Kann ich von der Kreditkartenbank die Rückzahlung verlangen, wenn der Flug nicht stattfindet?
Die Kreditkarten übernehmen für die gekauften Leistungen nach ihren AGB keine Haftung. Da aber die Zahlung durch Kreditkarte juristisch "lediglich ein Zahlungsversuch (Leistung erfüllungshalber) des Kunden ist, tritt Erfüllung erst dann ein, wenn sich der Gläubiger aus dem erfüllungshalber Geleisteten befriedigt hat (Führich, Wirtchaftsprivatrecht, 13. Aufl., Rn. 422)". Übersetzt aus dem Juristendeutsch heisst dies, der Kunde kann bei seiner Kreditkartenbank so lange widersprechen, wie die Zahlung noch nicht auf dem Konto der Airline gutgeschrieben ist. Ab Insolvenzantrag darf die Airline jedoch keine Zahlungen mehr annehmen. Daher rate ich, die Erstattung des Gezahlten bei der Kreditkartenbank bzw. bei dem Reisevermittler - der für die Bank den Zahlungsversuch entgegengenommen hat - so schnell wie möglich zu beantragen, da möglicherweise die Forderung der Bank noch nicht der Airline in Rechnung gestellt wurde.



Muss die insolvente Airline auf einen Ersatzflug umbuchen und diesen bezahlen?

Nach einem Insolvenzantrag kann die Airline ihre Geschäfte nach Wahl des Insolvenzverwalters abwickeln. Oft übernehmen andere Airlines solchen Passagiere, können aber die Kosten solcher Umbuchungen selbst bestimmen. Einen Anspruch auf Umbuchung gibt es nicht.


Indien andere maatschappijen passagiers zouden overnemen van de failliete maatschappij, dan kunnen zij extra kosten aanrekenen voor het omboeken.

Terug naar “Consumenten Koop”