Air Berlin vliegt uiterlijk op
28 oktober voor het laatst.
Tickets voor
na die datum zijn waardeloos, zo verklaart een woordvoerder van Air Berlin. Eerder werd al bekend dat
alleen mensen die hun ticket na 15 augustus hebben gekocht geld terug kunnen krijgen. [bron: NOS.nl]
Het opdoeken van de failliete Duitse luchtvaartmaatschappij nadert zijn einde, valt te lezen in de brief. Deze week worden gesprekken met Lufthansa en easyJet over overname van delen van de boedel afgerond.
Bij Air Berlin werken zo'n 8.600 mensen. De luchtvaartmaatschappij is in overleg met vakbondsvertegenwoordiging over een sociaal plan voor de medewerkers.
De maatschappij vroeg in augustus faillissement aan, maar kon met financiële steun van de Duitse overheid zijn vluchten blijven uitvoeren. Dat was gunstiger met het oog op een verkoop van Air Berlin.
Air Berlin lijdt al jaren verlies, ondanks een reeks reorganisaties. Vorig jaar kwam het tekort op 780 miljoen euro. Steun van zijn kapitaalkrachtige partner Etihad hield het bedrijf tot dusver in de lucht. Ook hielp mee dat Lufthansa vorig jaar op huurbasis een deel van de vloot overnam, inclusief bijbehorend personeel. [Bron: AD.nl]
En natuurlijk in de Duitse pers gaat het ook over de verloren tickets:
http://www.zeit.de/wirtschaft/unternehm ... attungslos
Etwa 100.000 Kunden der insolventen Fluggesellschaft Air Berlin bekommen für die gestrichenen Flüge zunächst nicht ihr Geld zurück. Es handelt sich vor allem um Fluggäste mit Fernzielen, die vor dem 15. August, dem Tag der Insolvenzanmeldung, Tickets gekauft haben. Ein Unternehmenssprecher von Air Berlin bestätigte eine Meldung der Rheinischen Post.
Unter Berufung auf Unternehmenskreise hatte das Blatt berichtet, dass betroffene Kunden mit Reisezielen wie Havanna oder New York wohl nur "eine geringe oder gar keine Erstattung bekommen" würden. Das Geld ist bis zum Ende des Insolvenzverfahrens gesperrt. Im günstigsten Fall erhalten die Ticketkäufer dann als Gläubiger einen kleinen Teil des Preises zurück.
Air Berlin hatte am 15. August Insolvenz in Eigenverwaltung angemeldet. Damit landen alle davor gekauften Tickets bei einer Stornierung des Flugs in der Insolvenzmasse. Experten rechnen laut Rheinischer Post mit einer Erstattung von maximal zehn Prozent des Ticketpreises.
Nach dem Insolvenzantrag gekaufte Tickets werden hingegen erstattet. Der Sprecher von Air Berlin sagte, dass die Lage anders sei für Passagiere mit Tickets, die sie erst nach dem 15. August erworben hätten: "Dieses Geld legen wir zur Seite." Sollte ein Flug ausfallen, werde der Ticketpreis komplett erstattet.
Daarom pleit men er ook voor dat luchtvaartmaatschappijen ook een reisverzekering aanbieden om dergelijke toestanden (verloren tickets) te vermijden.
Der Vorstand des Verbraucherzentrale-Bundesverbands, Klaus Müller, nannte es in der Rheinischen Post erschreckend, "wenn so viele Menschen (etwa 100.000 Kunden) mit teuer bezahlten Langstreckentickets Opfer der Insolvenz von Air Berlin wurden. Dies zeigt, dass die Airlines unbedingt ebenso eine Insolvenzversicherung abschließen müssen, wie es Reiseveranstalter bereits für Pauschalreisen tun müssen."
DRIEBERGEN - Stel, je hebt een vakantie of losse vliegticket geboekt, maar ineens hoor je dat de luchtvaartmaatschappij waarmee er gevlogen zou worden failliet is. Diezelfde gedachte komt aan de orde als een airline uitstel van betaling heeft aangevraagd, zoals AIR BERLIN eerder vandaag bekend maakte. Wat dan? Waar heb je recht op en bij wie moet je aankloppen voor een oplossing?
Vliegtickets zijn op verschillende manieren te boeken. Wie een vliegticket heeft gekocht als onderdeel van een pakketreis moet zich wenden tot het reisbureau of de reisorganisatie, waar de boeking is ondergebracht. De reisorganisatie moet een alternatieve vlucht aanbieden of de klant schadeloos stellen.
Wie een los ticket heeft gekocht bij de airline zelf, via een reisbureau of een ticketsite, moet zich schriftelijk wenden tot de curator in de hoop iets van zijn geld terug te kunnen krijgen.
Sommige reisbureaus en online ticketverkopers bieden als extra optie een vliegticketverzekering, waarbij de klant voor enkele euro’s beschermd is in het geval dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Zij moeten contact opnemen met de ticketverkoper om op die garantie aanspraak te maken.
(Bron: Consumentenbond)