Bestelling geannuleerd, bedrijf betaalt niet terug

Xcessive
Topic Starter
Berichten: 13

Bestelling geannuleerd, bedrijf betaalt niet terug

#1 , 08 feb 2008 11:53

Eind november had ik een product besteld bij een redelijk grote webshop. In december had ik de bestelling geannuleerd en ook een bevestiging gekregen dat het was geannuleerd. Op 14 december heb ik mijn gegevens doorgestuurd voor de terug betaling.

Ik heb ze verschillende keren gemaild en de eerste keer(eind december) zeiden ze dat de terugbetaling was gedaan.
De tweede keer(midden januari) zeiden ze dat het was doorgegeven aan de financiele dienst en voor de zekerheid zouden ze dit eens navragen.
De derde keer(23 januari) zeiden ze dat de volgende dag de betaling zou worden gedaan.

Ondertussen is het 8 februari en ik heb het geld nog steeds niet. Op de helft van men mails reageren ze zelfs niet.

Wat kan ik doen zodat dit bedrijf mij terug betaald? Het gaat niet om een gigantisch bedrag maar €350 is niet niks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 feb 2008 12:11

“Art.7.§ 1. Onverminderd de overige wettelijke en reglementaire informatievoorschriften zorgt elke dienstverlener van de informatiemaatschappij ervoor dat de afnemers van de dienst en de bevoegde autoriteiten gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegang krijgen tenminste tot de volgende informatie :...2° het GEOGRAFISCH ADRES waar de dienstverlener is gevestigd...”(11 MAART 2003. - Wet betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij).

“Hoewel het woord ‘dienst’ anders doet vermoeden,kunnen de activiteiten eveneens slaan op de on line-verkoop van goederen.“(VAN EECKE,P.,De Nieuwe Wetgeving inzake Elektronische Handel.Een Eerste Commentaar,R.W. 2003-04,326).

INDIEN het geografisch adres waar de dienstverlener is gevestigd niet werd meegedeeld,leg dan klacht neer bij Algemene Directie Controle en Bemiddeling, http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm

Indien u het geografisch adres kent maan tegenpartij dan aangetekend aan* u terug te betalen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.
* Zie art.1139,1146 B.W.(=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1153.Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom,bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest*...“(B.W.).
*01 januari 2007=6%(B.S.070117;01 januari 2008=7%(B.S.080115)

Blijft uw ingebrekestelling zonder gevolg dagvaard dan tegenpartij.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Xcessive
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 10 feb 2008 13:00

Bedankt voor je reactie.

Ik weet alleen niet goed wat ik in zo'n aangetekende brief moet plaatsen... Kan ik misschien ergens een voorbeeld vinden?

Het bedrijf heeft ook meerdere kantoren want het is in verschillende landen werkzaam. Ik heb besteld bij de hoofdvestiging in het Verenigd Koninkrijk omdat het daar goedkoper was. Maar de betaling is gedaan aan de Belgische vestiging. De emails werden uitgewisseld met de Nederlandse vestiging (zei mailden me via dat email adres).

Moet ik dan gewoon naar de Belgische vestiging een aangetekende brief sturen?

Reclame

Xcessive
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 13 feb 2008 19:28

Ik heb maandag een aangetekende brief gestuurd naar hun adres in België maar vandaag is deze terug gekomen. Op de brief is aangeduid dat het verhuisd is.

Moet ik nu naar UK een brief sturen? Ik heb liever van niet omdat de brief dan in het engels moet.

Als ik het BTW nummer controleer op europa.eu dan staat er ook dat het niet geldig is. Er staat op de site wel VAT Intra C, is dit iets speciaal?

Terug naar “Consumenten Koop”