Pagina 1 van 1

Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 02:43
door Kkiimyekk
Ik heb op zaterdag 23 september twee boeken opgestuurd t.w.v. 28,5 EUR inclusief verzendingskosten via ups access point (kiala) naar een consument. We hebben dit afgesproken via tweedehands. Deze stuurt me echter donderdag 28 september een bericht dat het pakket niet is toegekomen en dat zij haar geld terugeist en mij in gebreke wilt stellen.

Toen ik het pakket opstuurde was er een probleem met het ticket en konden ze in de winkel mijn verzendlabel niet scannen waarop de verantwoordelijke op dat moment zelf een verzendlabel heeft ingetypt en afgeprint. Hij zei dat alles inorde was en heb dus ook geen bewijsje hiervan gekregen.

Ik lees nu heel veel verschillende dingen op het internet. Mijn bron was https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/w ... e-verkoop/.
De koper vroeg zelf of ik het wou opsturen via kiala waarop mijn antwoord was: "via kiala is het inderdaad 4.5EUR verzending, maar ik zal even kijken wat goedkoper is. Ok neen, via kiala zal het goedkoper zijn voor u".
Ik vind het verschrikkelijk als de koper zelf kiest voor gewone pakketversturing zonder aangetekende verzending, en mij volledig aansprakelijk stelt voor het toekomen van het pakket terwijl ik vertrouwde dat de bezorgdienst dit goed zou doen. Bovendien ben ik die goederen in principe nu ook kwijt.

Wat ik nu graag wil weten is, wat mijn rechten en plichten zijn als verzender en/of ik degelijk haar geld terug moet opsturen, en ik zal maar zwijgen over hoe onbeleefd en ongeduldig de transactie was langs de kant van de koper.

Alvast bedankt.

Re: Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 09:15
door mava105
Het is de verzender die verantwoordelijk is dat het pakje goed bij de ontvanger toekomt.

Re: Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 09:44
door sloeberken
Via k....a duurt de verzending enorm lang minstens 5 werkdagen en meer.

Re: Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 10:50
door Gebruiker21
Het is de verzender die verantwoordelijk is dat het pakje goed bij de ontvanger toekomt.
Tenzij anders overeengekomen. Ik spreek met kopers die willen dat ik "zo goedkoop mogelijk" verstuur, op voorhand héél duidelijk af, dat ik in dat geval niet verantwoordelijk ben, indien het pakket zou verloren gaan in de post. Als zij die verantwoordelijkheid niet wensen op te nemen, moeten ze maar betalen voor tracering.

Re: Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 11:03
door sloeberken
Bij K....a heb je altijd tracering,
Toen ik het pakket opstuurde was er een probleem met het ticket en konden ze in de winkel mijn verzendlabel niet scannen waarop de verantwoordelijke op dat moment zelf een verzendlabel heeft ingetypt en afgeprint. Hij zei dat alles inorde was en heb dus ook geen bewijsje hiervan gekregen.
Dit is een fout u had dit altijd moeten eisen, nu heb je niets van bewijs.

Re: Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 11:14
door denlowie
De koper heeft het recht op zijn gestort geld !

Re: Pakket (tss consumenten) niet toegekomen: wie is verantwoordelijk?

Geplaatst: 29 sep 2017 14:58
door Gebruiker21
De koper heeft het recht op zijn gestort geld !
I agree. Als er afgesproken werd om via Kiala te verzenden, moet er per definitie een tracking nummer zijn. Als je geen werkend tracking nummer van Kiala kan voorleggen, kan je niet bewijzen dat het pakket verzonden is, jammer genoeg, en zal er niet veel anders opzitten dan de koper terug te betalen. Je kan daarna eventueel een klacht indienen bij Kiala.