Beste ,
Zelf ben ik zaakvoerder van een taxibedrijf met 10 jaar ervaring in de sector.
Wees gerust , zwarte lijsten bestaan helemaal niet. Een taxichauffeur mag wel klanten weigeren, aan de hand van het politiereglement voor de reizigers: Art. 18. Zelf boordapparatuur dat het clientèle kan filmen is verboden in een dienstvoertuig. Privacy en discretie , zijn één van de zaken die een goed opgeleid taxichauffeur dient te respecteren. Mijn vraag voor jou, rijdt jouw vriend met een klassieke taxiwagen , daarmee bedoel ik. Taxameter , taxilicht ? Wat hier belangrijk is : hier moet de chauffeur jou een officieel kwitantie bewijs overhandigen om jou te laten betalen. Met een officieel kwitantiebewijs bedoel ik géén handgeschreven bonnetje. Maar een bewijs dat van dienststaat geprint door zijn thermische printer. Met daarop de vermelding van de taxivergunning, vermelding btw nummer , vermelding instap uur + plaats , vermelding einde van de transfer rit met vermelding van de prijs. Deze wagens moeten sedert 2010 volgens de Vlaamse wetgeving conform-en digitaal traceerbaar zijn. Logisch want zo'n voertuig is 100% aftrekbaar. Nu stel dat hij wel zo'n bonnetje heeft , vraag dan naar het ijkingsrapport , heeft hij dat niet ? dan hoef je alsnog niet te betalen , want deze wagen is niet in orde. Geloof me er zijn er zoveel die rondrijden zonder ijking.
Nu rijd jouw vriend met een TXL of TXR nummerplaat , verhuur van bestuurder. Dan hoef je hem sowieso niet te betalen , want deze mag enkel de baan op als er 'en let op ' een geschreven overeenkomst is tussen punt a en b met een minimumduur van 3 uur. Op deze wagens mag dan ook niet het woord taxi opstaan , noch belettering of reclame. Uw sms'je is géén geschreven overeenkomst, tenzij je van plan was om 3 uur rond te rijden met je vriend ?
Jouw vriend is waarschijnlijk beetje heet geblakerd. Sowieso jij hoeft hem géén eurocent , zelf niet omdat je in slaap gevallen bent. Het is niet leuk als taxichauffeur , maar het gebeurt. Maar als je je als taxichauffeur met een positieve en gezonde attitude tegenover je klanten gedraagt, dan kom je zulke dingen véél minder tegen. Als ik tegen elke klant zou staan roepen of schelden , of hem op een zwarte lijst zou zetten( wat niet bestaat ). Wel dan heb ik morgen géén werk meer.
Een kleine tip, probeer te verzoenen. Bel hem op en excuseer je , zeg dat je door die biertjes in slaap bent gevallen. Dat je ook begrijpt dat hij eventueel een andere oproep hierdoor heeft gemist. Ik persoonlijk apprecieer het enorm wanneer een klant of leverancier mij opbelt als hij zich vergist heeft. Het is menselijk. Het mag alleen géén slechte gewoonte worden.
Véél succes !