Taxi

jenzen55
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Taxi

#1 , 27 sep 2017 10:03

Hallo,

Ik heb zondagavond een taxi (een oude vriend nota bene) gebeld omdat ik bier gedronken had. Ik heb 1 sms gestuurd met de vraag me binnen een halfuurtje te komen halen. Maar ik ben dan in slaap gevallen en was niet op de afspraak. Nu is die kerel het op de spits aan het drijven, kwam naast me rijden terwijl ik aan het fietsen was om te zeggen dat ik hem 25€ of 45€ zelfs verplicht ben te betalen. Nu wil ik dit eerst onderzoeken of dit zo is. Het gaat me niet omdat bedrag, maar ben eerder teleurgesteld in die oude 'vriend'.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 27 sep 2017 10:14

U hebt een taxi besteld, dus u moet voor die taxi betalen (volgens de geldende tarieven uiteraard).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2017 10:20

Als je bij een arts een afspraak maakt en je annuleer je afspraak niet dan moet je ook de raadpleging betalen, sommigen doen het niet anderen in een ziekenhuis doen dit wel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jenzen55
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2017 10:35

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal deze zonder problemen betalen. Hij zegt dat hij me op de zwarte lijst heeft laten zetten, kan ik daar dan ook een bewijs voor vragen dat hij me er van haalde na betaling?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2017 10:44

In Nederland bestaat zo iets maar in Belgie nog nooit van gehoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 27 sep 2017 11:11

Ik vermoed dat het geen officiële zwarte lijst zal zijn, maar een die taxichauffeurs geheim houden.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 27 sep 2017 18:49

Wat een inbreuk op de wet privacy zal zijn.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 27 sep 2017 19:05

Uiteraard, vandaar dat deze lijst niet officieel zal bestaan. Maar ik kan mij echt wel inbeelden dat er zoiets rondgaat.

P-Stone
Berichten: 280

#9 , 27 sep 2017 19:16

25 of 45 Euro is wel wat bij de haren getrokken. Het hangt er een beetje van af waar de taxi vandaan komt en waar hij je moet oppikken. Als je bijvoorbeeld in Hasselt binnen de Grote Ring afgesproken hebt met een Hasseltse taxi, betaal je de prijs van een gewone stadsrit. Als ik me niet vergis overdag 8,50 Euro, 's nachts 10 Euro. Niks extra. Als de chauffeur probeert wachtgeld aan te rekenen : niet betalen. Je hebt hem immers niet gevraagd van te wachten.
Jammer genoeg zitten er -zoals overal- tussen de vele eerlijke chauffeurs ook wel een aantal oneerlijke, die zullen proberen jouw laatste cent uit jouw zakken te kloppen, maar daar moet je je niet aan laten vangen.
De chauffeurs zijn ook verplicht een betalingsbewijs af te leveren, met daarop de geleverde diensten. Dus als je toch zover komt dat je 25 Euro of meer gaat betalen, laat dan zeker een duidelijk bewijs schrijven, en ga hiermee verhaal halen bij de baas (tenminste, als jouw vriend geen zelfstandige chauffeur is).
Bij mijn weten bestaan er geen zwarte lijsten. Onderling zullen de chauffeurs van hetzelfde bedrijf wel eens tegen elkaar zeggen dat ze die of die niet moeten meenemen. Maar verder als dat gaat het volgens mij niet.

robderidder
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 sep 2017 20:36

Beste ,

Zelf ben ik zaakvoerder van een taxibedrijf met 10 jaar ervaring in de sector.

Wees gerust , zwarte lijsten bestaan helemaal niet. Een taxichauffeur mag wel klanten weigeren, aan de hand van het politiereglement voor de reizigers: Art. 18. Zelf boordapparatuur dat het clientèle kan filmen is verboden in een dienstvoertuig. Privacy en discretie , zijn één van de zaken die een goed opgeleid taxichauffeur dient te respecteren. Mijn vraag voor jou, rijdt jouw vriend met een klassieke taxiwagen , daarmee bedoel ik. Taxameter , taxilicht ? Wat hier belangrijk is : hier moet de chauffeur jou een officieel kwitantie bewijs overhandigen om jou te laten betalen. Met een officieel kwitantiebewijs bedoel ik géén handgeschreven bonnetje. Maar een bewijs dat van dienststaat geprint door zijn thermische printer. Met daarop de vermelding van de taxivergunning, vermelding btw nummer , vermelding instap uur + plaats , vermelding einde van de transfer rit met vermelding van de prijs. Deze wagens moeten sedert 2010 volgens de Vlaamse wetgeving conform-en digitaal traceerbaar zijn. Logisch want zo'n voertuig is 100% aftrekbaar. Nu stel dat hij wel zo'n bonnetje heeft , vraag dan naar het ijkingsrapport , heeft hij dat niet ? dan hoef je alsnog niet te betalen , want deze wagen is niet in orde. Geloof me er zijn er zoveel die rondrijden zonder ijking.

Nu rijd jouw vriend met een TXL of TXR nummerplaat , verhuur van bestuurder. Dan hoef je hem sowieso niet te betalen , want deze mag enkel de baan op als er 'en let op ' een geschreven overeenkomst is tussen punt a en b met een minimumduur van 3 uur. Op deze wagens mag dan ook niet het woord taxi opstaan , noch belettering of reclame. Uw sms'je is géén geschreven overeenkomst, tenzij je van plan was om 3 uur rond te rijden met je vriend ? :D Jouw vriend is waarschijnlijk beetje heet geblakerd. Sowieso jij hoeft hem géén eurocent , zelf niet omdat je in slaap gevallen bent. Het is niet leuk als taxichauffeur , maar het gebeurt. Maar als je je als taxichauffeur met een positieve en gezonde attitude tegenover je klanten gedraagt, dan kom je zulke dingen véél minder tegen. Als ik tegen elke klant zou staan roepen of schelden , of hem op een zwarte lijst zou zetten( wat niet bestaat ). Wel dan heb ik morgen géén werk meer.

Een kleine tip, probeer te verzoenen. Bel hem op en excuseer je , zeg dat je door die biertjes in slaap bent gevallen. Dat je ook begrijpt dat hij eventueel een andere oproep hierdoor heeft gemist. Ik persoonlijk apprecieer het enorm wanneer een klant of leverancier mij opbelt als hij zich vergist heeft. Het is menselijk. Het mag alleen géén slechte gewoonte worden.

Véél succes !

Terug naar “Consumenten Koop”