Electrische fiets

Verborgen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Electrische fiets

#1 , 26 sep 2017 15:16

Volgend probleem dient zich aan:

Ik heb in december 2014 een nieuwe speed pedelec (max 45km/h) gekocht bij een erkende, fiets verkoper. Voor deze verkoper, een pas startende vriend van de familie was dit zijn 1ste speed pedelec die hij verkocht had. De fiets had bij aflevering geen attest, maar dit was volgens de verkoper geen probleem.

Al sinds vorig jaar, toen me duidelijk begon te worden dat ik dat attest nodig had om na 2017 nog legaal met deze fiets te mogen rijden, ben ik hem aan het pushen om dit in orde te maken. Behalve beloftes van hem heb ik nu, 3 maanden voordat mijn fiets illegaal wordt nog niks concreets gehad. Ik heb dus ook zware twijfels of dit uberhaubt nog in orde gaat komen.

Na wat research van mji blijkt nu dat alle verkochte speed pedelec's verkocht vanaf voorjaar 2014 een attest moesten hebben.

Wat zijn mijn opties? Volgens mij kan er mij toch niet verweten worden dat ik niet wist van de verplichting van dat attest, aangezien ik de fiets in een gewone winkel gekocht heb? 2de issue, na 2017 ga ik niet meer met deze fiets rijden, aangezien ik dan een boete, en mijn rijbewijs riskeer, deze fiets is mijn hoofdvervoermiddel voor naar mijn werk te geraken.

De fiets heeft volgende kenmerken: motor werkt enkel bij trapondersteuning, motor werkt niet boven de 45km/h, is niet getuened of gechipt. Nieuw gekocht bij betrokken fietshandelaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 26 sep 2017 15:37

Stel de fietshandelaar in gebreke met een AS en eis u certificaat van overeenstemming (COC).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”