Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Frits90
Topic Starter
Berichten: 10

Garantie smartphone

#1 , 3 maand 3 weken geleden (23 sep 2017 00:27)

Hallo iedereen,

Het beeldscherm van mijn moeder haar samsung galaxy s7 edge werkte plots niets meer. Het toestel heeft geen waterschade, is nooit gevallen en ziet er echt als gloednieuw uit. Gewoon weg prachtig hoe ze zoveel zorg draagt voor haar materiaal.

Met een gerust gevoel stapt ze naar de Orange-shop en dient ze haar toestel in voor te laten herstellen onder garantie. Verkopen meld zelf dat het toestel er prachtig uit ziet en hij het naar samsung moet sturen. Die beslissen uiteindelijk of ze een nieuw toestel krijgt. Ze moest hier wel 3 weken op wachten.

Gisteren krijgt ze telefoon van Orange en die melden dat het toestel niet in garantie kan hersteld worden omdat het scherm ooit is vervangen geweest door een externe firma. Wat zei dus beweren klopt totaal niet, het toestel is nog nooit hersteld geweest laat uit een nieuw beeldscherm ooit heeft gekregen.

Wat kan ik momenteel doen aan deze zaak? Ze kan het toestel wel laten herstellen voor 300 euro... maar uiteindelijk is het gewoon garantie maar weigert Orange/samsung die te respecteren en te herstellen.

Alvast bedankt!


sloeberken
Berichten: 10307
Locatie: Erpe Mere

#2 , 3 maand 3 weken geleden (23 sep 2017 10:46)

Hoe oud is het toestel, indien meer dan 6 maand ligt de bewijslast bij u moeder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 1973

#3 , 3 maand 3 weken geleden (23 sep 2017 12:49)

Welkom in de wereld van de GSM garantie. Het verbaast me dat ze geen sporen van water ontdekt hebben.

Vraag de bewijzen van deze zogenaamde vervanging op.
De bewijslast van de problemen ligt bij jou (daarom dat je in de praktijk maar 6 maanden garantie hebt op een gsm, dit is quasi onmogelijk te bewijzen), maar zij beweren iets en moeten dit dus ook kunnen bewijzen.
Doe dit liefst per aangetekende brief, en niet telefonisch.

Jij hebt enkel contact met de verkopende partij in deze, niet met de herstellende partij.
Deze moet je niet aanschrijven, en dit mag je ook duidelijk in de brief zetten dat zij niet verantwoordelijk zijn, maar wel de verkoper, en het jouw zaak niet maakt wat zij zeggen.

Frits90
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 3 maand 3 weken geleden (23 sep 2017 15:24)

sloeberken schreef:Hoe oud is het toestel, indien meer dan 6 maand ligt de bewijslast bij u moeder.

Het toestel is nu bijna 1,5 jaar oud. Dus meer als die 6 maanden :S

Frits90
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 3 maand 3 weken geleden (23 sep 2017 15:26)

Blaatpraat schreef:Welkom in de wereld van de GSM garantie. Het verbaast me dat ze geen sporen van water ontdekt hebben.

Vraag de bewijzen van deze zogenaamde vervanging op.
De bewijslast van de problemen ligt bij jou (daarom dat je in de praktijk maar 6 maanden garantie hebt op een gsm, dit is quasi onmogelijk te bewijzen), maar zij beweren iets en moeten dit dus ook kunnen bewijzen.
Doe dit liefst per aangetekende brief, en niet telefonisch.

Jij hebt enkel contact met de verkopende partij in deze, niet met de herstellende partij.
Deze moet je niet aanschrijven, en dit mag je ook duidelijk in de brief zetten dat zij niet verantwoordelijk zijn, maar wel de verkoper, en het jouw zaak niet maakt wat zij zeggen.

Dus ik moet nu naar de Orange shop gaan. Mijn toestel terug vragen en een aangetekende brief doen naar de hoofdzetel van Orange in Brussel?
Welke stappen volg ik het beste dan?

Bart Vissers
Berichten: 1346
Juridisch actief: Nee

#6 , 3 maand 3 weken geleden (23 sep 2017 16:18)

Als het scherm niet origineel is, dan heeft de oorspronkelijke verkoper je bedrogen.
Mogelijk kan men op basis van het serienummer de “geschiedenis” van het toestel natrekken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Berend
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 3 maand 3 weken geleden (24 sep 2017 21:21)

Ik zou hier eens navragen:
www.facebook.com/JuridiBot

Zat zelf met een gsm die ik wou terugsturen en die heeft mij toen goed geholpen. Je kan daar gewoon mee chatten en dat geeft dan automatisch al antwoord en voor de moeilijkere vragen antwoordt er een jurist.

Frits90
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 3 maand 3 weken geleden (28 sep 2017 04:59)

Is bekijken... morgen ga ik is praten met die van orange.

r.485
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 1 maand 1 week geleden (08 dec 2017 14:11)

Mijn gsm is 20 maanden oud en de "multitasktoets" werkte niet meer. Dit probleem komt blijkbaar vaak voor, zelfs bij nieuwe toestellen:

https://androidforums.com/threads/recen ... ng.929036/
https://community.ee.co.uk/t5/Android/G ... d-p/378024

Ik heb het dus naar de reparatiecentrum gestuurd. Ik kreeg dan dit antwoord:

"Bedankt voor het opsturen van je toestel. De probleemomschrijving die we van je kregen was dat de overige toetsen niet werken. Na onderzoek constateren de technici van Dynafix dat de behuizing een barst/scheur heeft opgelopen. Helaas moeten we je meedelen dat deze specifieke vorm van schade buiten de dekking van de garantievoorwaarden valt."

Er zitten inderdaad heel kleine barsten en scheuren. Die zijn absoluut normaal voor een 20 maanden oud toestel. Gewone slijtage, en moest van mij niet gerepareerd worden. Rond de defective toets is er niets, en de gsm werkt anders perfect. De barsten en scheuren kunnen het defect niet hebben veroorzaken. Natuurlijk is het moeilijk om zoiets te bewijzen, maar als je naar de gsm kijkt zou je het zeker niet zeggen, en dat probleem treedt blijkbaar ook op nieuwe toestellen.

Ik heb hen proberen overtuigen, zonder succes. Ik moest ofwel 409 euro betalen voor de reparatie (wat duurder is dan een nieuwe!!) ofwel 60 euro betalen om het ongerepareerde toestel terug te krijgen ("onderzoekskosten"). Met een grote frustratiegevoel heb ik voor de tweede optie gekozen.

Ik vind het oneerlijk om de garantie te verliezen door gewone slijtage. Het is onrealistisch dat een gsm geen barstjes en scheuren heeft na zoveel maanden in gebruik. Ze kunnen niet bewijzen dat ik veroorzaakte de schade. Ze hebben zelfs tegen mij gezegd: "When user damage is present on your smartphone, we can no longer say for certain what caused the problem." (ik heb dit bericht in mijn emails).

Legaal gezien, hebben zij gelijk? Of is er iets dat ik kan doen?

Alvast bedankt.

jef007
Berichten: 866

#10 , 1 maand 1 week geleden (08 dec 2017 15:10)

zou je niet beter een eigen topic beginnen?

siesken
Berichten: 255

#11 , 1 maand 6 dagen geleden (13 dec 2017 11:06)

Samsung heeft het laatste woord.
Dus stel je in verbinding met samsung

Bart Vissers
Berichten: 1346
Juridisch actief: Nee

#12 , 1 maand 3 dagen geleden (15 dec 2017 22:11)

Het is de verkoper die instaat voor de garantie, niet de producent.
Na 6 maanden ligt de bewijslast bij jou.
Als je niet akkoord gaat met het verdict, dan kan je nog
(1) een aangetekend schrijven sturen naar de verkoper met je argumentatie - termijn geven van 1 week om definitief standpunt in te nemen
(2) naar de rechtbank stappen. De rechter zal op een expert beroep doen. Als deze expert vaststelt dat de schade niet aan jou te wijten is, dan kan je de schade laten herstellen (en de bestekkosten recupereren en een compensatie voor gebruiksderving vragen). Maar als jij aandeel hebt in de schade, dan dreig je voor alle kosten op te draaien. Als je zelf een advocaat aanstelt, dan zal je die kosten slechts gedeeltelijk kunnen recupereren - indien je de zaak wint.

Stap (2) is maw enkel te overwegen als je een grote zekerheid hebt. Volledige zekerheid krijg je nooit.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10307
Locatie: Erpe Mere

#13 , 1 maand 3 dagen geleden (16 dec 2017 09:32)

Wat Bart hierboven schrijft klopt volledig, doch uit ervaring weet ik dat je van samsung een heel goede service krijgt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

siesken
Berichten: 255

#14 , 1 maand 2 dagen geleden (16 dec 2017 13:38)

Samsung heeft het laatste woord.
Dus stel je in verbinding met samsung

jef007
Berichten: 866

#15 , 4 weken 2 dagen geleden (19 dec 2017 13:36)

wat is het nu?????

moet TS naar Samsung gaan of naar de verkopende winkel???

Terug naar “Consumenten Koop”