Wijziging privacy voorwaarden, recht op terugbetaling?

SMG
Topic Starter
Berichten: 13

Wijziging privacy voorwaarden, recht op terugbetaling?

#1 , 22 sep 2017 19:53

Hallo

Ik vraag me af, indien je gebruik maakt van een dienstverlening en hier ook voor hebt betaald, mag je (een deel) van je geld terugvragen indien deze beslist zijn privacy voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen die uiteraard afwijken van de originele privacy verklaring (die je bij je aankoop wel aanvaarde).

Is hier ergens een (Europese) wetgeving ter bescherming van de consument?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 sep 2017 20:00

Wat meer info zou welkom zijn. Welke dienstverlening bvb? Wat werd er gewijzigd?
Je kan uw privacy zover drijven dat je onzichtbaar wordt :lol:

SMG
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 23 sep 2017 09:17

Het is puur informatief dat ik het vraag, niet zozeer dat ik het effectief meemaak (al kan ik mij inbeelden dat het vaak voorkomt). Om een voorbeeld te geven:
Je koopt een software pakket, je installeert het en aanvaardt de privacy voorwaarden. Een week later zegt het bedrijf, wij passen de privacy voorwaarden aan. Om verder gebruik te kunnen maken moet je de nieuwe privacy voorwaarden aanvaarden. De nieuwe privacy voorwaarden zijn volgens jou niet aanvaardbaar (bv omdat ze plots je gegevens gaan beginnen verzamelen en anoniem verkopen).
Het kan immers zijn dat je juist die software hebt gekocht vanwege de privacy verklaring die toen van kracht was (maw een van jouw vereisten waaraan het product dus nu niet meer aan voldoet).

Zegt de wet iets over een terugbetaling of dat de fabrikant verplicht is om originele diensten aan te bieden onder de "oude" voorwaarden?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2017 13:03

Algemene voorwaarden zijn deze van toepassing bij aangaan van de overeenkomst.
Eenzijdige wijziging kan enkel mits (impliciete) goedkeuring van de wederpartij (en is dus niet eenzijdig).
In het andere geval moet er een uitstapmogelijkheid zijn met compensatie van evt. schade.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”