Pagina 1 van 1

Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 11:45
door Togilech
casus: product gekocht bij een Belgisch veilingshuis. Afgehaald en thuis getest. Blijkt niet te functioneren. Product is gisteren aangekocht


vraag: ben ik hier beschermd op een of andere manier (consumentenrecht 14dagen na aankoop ?)


of zit ik met de gebakken peren ?


Alvast bedankt

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 12:04
door Gebruiker21
Het product is geveild als "werkend"? Of werd dit niet gespecifieerd? Als het als een werkend product werd geveild, en het blijkt niet te werken, dan heb je sowieso met niet-conformiteit te maken. Heb je al contact opgenomen met het veilingshuis? Als zij een goede naam hebben, zullen ze deze zeker willen beschermen en een oplossing voor uw probleem zoeken. Als uw veilinghuis eBay is, is het een andere zaak ;-).

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 12:11
door Togilech
bedankt Tom,

in termen sprekende van werkend of niet , ik zal het concreet maken: het gaat om een item dat opblaasbaar is, maar het blijkt gewoonweg kapot te zijn....

En nee, gelukkig is het niet ebay

ik zal die mensen eens een mail sturen en kijken wat ze zeggen

merci alvast

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 16:28
door jef007
opblaasbare sexpoppen worden nooit teruggenomen
sorryyyyy

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 16:39
door asperger
opblaasbare sexpoppen worden nooit teruggenomen
sorryyyyy
Probeer in dat geval het gaatje eens dicht te plakken.... :lol:

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 17:08
door Gebruiker21
opblaasbare sexpoppen worden nooit teruggenomen
sorryyyyy
Ik zal mij wel inhouden om die opmerking te maken... (want ja, dat was ook het eerste waar ik aan dacht :D )

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 20:48
door Togilech
Eigenlijk is het een figuur van de Hulk, dus als iemand zich aangetrokken voelt tot grote groene mannen...pm

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 20:56
door Franciscus
Willekeurig uit het reglement van een veilingsite:

is niet aansprakelijk voor eventuele technische of software-problemen. Desgevallend dient de koper zich voor de schade te wenden tot de verantwoordelijke derde.
...
Elke koper verklaart de kavels bezichtigd te hebben op de kijkdagen en aanvaard te hebben in de toestand waarin zij zich bevonden. Hierdoor is geen sprake van een overeenkomst die wordt gesloten op afstand.

Koper en verkoper zijn het er uitdrukkelijk over eens dat wegens de aard van de activiteit van x nl. verkoop bij opbod van goederen uit falingen of uit gerechtelijke reorganisatie de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming niet van toepassing is zoals art. 65 van de Wet Marktpraktijken en Consumenten-bescherming bepaalt.

De koper die goederen koopt aan X of zijn opdrachtgevers aanvaardt dat alle goederen ‘gebruikte goederen’ zijn in de zin van art. 66 van de Wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming. De koper verklaart zich uitdrukkelijk akkoord met het feit dat goederen die aanwezig zijn geweest in de bedrijfsuitoefening van de gefailleerde of van de gerechtelijk gereorganiseerde goederen uitmaken die reeds op normale wijze werden gebruikt ongeacht of zij al dan niet sporen van gebruik vertonen.
Elke koper verklaart de kavels bezichtigd en onderzocht te hebben op de kijkdagen in de gebouwen of op de terreinen van verkoper of op de plaats waar het zich bevindt. X en/of gerechtsdeurwaarder en/of curator is niet aansprakelijk voor verborgen of zichtbare gebreken van de goederen. De koper wordt geacht volledig geïnformeerd te zijn over de toestand van de goederen.
...
De verkoper is niet aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit gebeurtenissen na de aankoop van het goed. De verkoper is niet aansprakelijk voor elke schade die voortvloeit uit het oneigenlijk gebruik van het goed.

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 21:13
door Togilech
en wil dat zeggen dat er geen recht is om de goederen binnen de 14 dagen terug te geven ?

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 21:26
door Franciscus
Inderdaad.

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 19 sep 2017 21:39
door Togilech
dus in dit geval sluit men de mogelijkheid dat er tussen de koop - en de afhaaldagen er iets met het voorwerp kan gebeuren ?

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 20 sep 2017 09:21
door Gebruiker21
dus in dit geval sluit men de mogelijkheid dat er tussen de koop - en de afhaaldagen er iets met het voorwerp kan gebeuren ?
Let wel, in het regelement dat Fransiscus aanhaalt (wat niet wil zeggen dat dit ook in het reglement van uw veilingshuis zal staan), staat ook "Desgevallend dient de koper zich voor de schade te wenden tot de verantwoordelijke derde." Met andere woorden, als je meent dat het om een verborgen gebrek gaat, kan je de "verantwoordelijke derde" aanspreken (dus niet het veilinghuis, maar wel de persoon voor wie het veilinghuis verkoopt).

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 20 sep 2017 09:48
door denlowie
niet het veilinghuis, maar wel de persoon voor wie het veilinghuis verkoopt)

.
Maar wat bij een veiling van goederen uit een faillissement ??

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 20 sep 2017 11:28
door Gebruiker21
Maar wat bij een veiling van goederen uit een faillissement ??
Geen idee... De curator aanspreken?

Re: Niet tevreden na aankoop bij veiling

Geplaatst: 20 sep 2017 12:00
door denlowie
Maar wat bij een veiling van goederen uit een faillissement ??
Geen idee... De curator aanspreken?
Het is daarom dat veel boedel in zijn geheel verkocht word aan gespecialiseerde huizen, een curator trek zich daar weinig van aan, zo snel mogelijk geld innen om zijn kosten te deken en de schuldenaars die krijgen wel wat als de kosten betaald zijn.

De meeste faillissementen heb geen activa meer, en als er onroerende goederen zijn dat staan de banken al klaar.