Aankoop tweedehands mobilehome

Jules060
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop tweedehands mobilehome

#1 , 19 sep 2017 09:30

Beste,

Op 22/08/2017 teken ik een verkoopovereenkomst om een mobilhome te kopen,de koper zou diezelfde week nog naar de keuring gaan.Maandag daaropvolgend zou ik dan de mobilhome gaan halen.
Op 24/08/2017 belt de verkoper mij op om te melden dat hij het gelijkvormingsattest niet vind en bij de garage een nieuw exemplaar heeft aangevraagd.Hij geeft ook aan dat ik de mobilhome al kan afhalen en met zijn platen en verzekering mag rondrijden.Hier ga ik niet op in en geef mee dat ik de mobilhome kom afhalen als alles in orde is.
Ik heb ook geen voorschot gegeven enkel een verkoopovereenkomst getekend ( www.vlanauto.be )
Intussen zijn we al 19/09/2017 en hoor ik nog steeds niets van de mobilhome,ik heb ook al zelf naar de garage gebeld en die zeggen ook dat het wel een tijdje kan dure omdat de documenten van Italië moeten komen(Fiat)
Mijn geduld geraakt op en ben dan ook een denken om de verkoop te annuleren.
Mijn vraag is dan ook of dit mogelijk is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2017 11:00

Hoe is deze dan gekeurd als er geen gelijkvormingsattest voorhanden is ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2017 11:42

Hoe is deze dan gekeurd als er geen gelijkvormingsattest voorhanden is ????
TS zegt dat de verkoper naar de keuring ZOU gaan. Vermoedelijk is hij tot de ontdekking gekomen dat hij het gelijkvormigheidsattest niet meer heeft, toen hij zijn papieren voor de keuring bijeen ging zoeken.

TS kan de verkoper een aangetekend schrijven sturen met de melding dat hij binnen een redelijke termijn de mobilhome zou willen ontvangen (bijvoorbeeld 2 of 3 weken), aangezien bij de verkoop op datum X afgesproken was dat hij nog die week zou gekeurd zijn en hij de mobilhome dan in zijn bezit zou hebben. Hij kan de verkoper melden dat hij het zal beschouwen als een verbreking van de verkoopsovereenkomst door de verkoper, indien het niet mogelijk is om de mobilhome op naam van de koper te laten zetten voor datum XXX.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 sep 2017 12:48

Je zou zelfs nog van de verkoper een vergoeding kunnen vragen wegens het niet tijdig kunnen leveren van de door u gekochte goederen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 19 sep 2017 14:19

Even terzijde.

Die mobilhomes flirten allemaal met de voorwaarden van maximumgewicht.

Controleer in elk geval of de wagen, in beladen toestand, met water en dergelijke, nog voldoet aan die voorwaarden

Anders zou u m.i. in serieuze problemen kunnen komen betreffende inschrijving, verzekering, tot zelfs rijbewijs (hebt u trouwens een rijbewijs voor vrachtwagen? )

Jules060
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2017 08:29

Het was bij het naar de keuring gaan dat ze hebben gemerkt dat ze het attest kwijt waren,dus niet gekeurd.Intussen heb ikzelf contact gehad met de serviceafdeling in Italië en zou het attest vandaag aankomen bij de dealer.
Gisteren dus ook terug contact gehad met de verkoper en deze zou dan dadelijk naar de keuring gaan en hoop ik deze week de mobilhome te kunnen gaan halen.

Bedankt voor de reacties.

Skoldt
Berichten: 159

#7 , 20 sep 2017 10:22

.... tot zelfs rijbewijs (hebt u trouwens een rijbewijs voor vrachtwagen? )
Niet alle mobilhomes vereisen een rijbewijs voor vrachtwagen. Voor de meeste mobilhomes is een rijbewijs B voldoende (<3,5t).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2017 10:37

.... tot zelfs rijbewijs (hebt u trouwens een rijbewijs voor vrachtwagen? )
Niet alle mobilhomes vereisen een rijbewijs voor vrachtwagen. Voor de meeste mobilhomes is een rijbewijs B voldoende (<3,5t).
Dit is juist .

Maar als je al veel langs Zelzate gereden heeft langs de afslag naar Gent zal je zeker al gemerkt hebben dat daar regelmatig mobilhomes en caravans uitgeladen worden omdat ze te zwaar geladen zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 20 sep 2017 10:43

.... tot zelfs rijbewijs (hebt u trouwens een rijbewijs voor vrachtwagen? )
Niet alle mobilhomes vereisen een rijbewijs voor vrachtwagen. Voor de meeste mobilhomes is een rijbewijs B voldoende (<3,5t).
En daar zit het hem juist. Ze worden zodanig tot de grens van die 3,5 ton gebouwd, dat er heel weinig ruimte is voor bagage, medereizigers, kleine uitbreidingen in de uitrusting... Je hoeft echt geen drie zakken van 50 kg aardappelen mee te nemen om over het gewicht te zitten...

Skoldt
Berichten: 159

#10 , 20 sep 2017 14:32

We gaan wel een beetje offtopic nu maar voor mobilhomes is er een tolerantie van 5% op de MTM, dus zelfs als de fabrikant het voertuig op 3.5t aflevert (wat praktisch nooit het geval is), mag je nog steeds 175kg extra meezeulen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 20 sep 2017 19:52

Je mag GEEN camper rijden met maximaal toelaatbaar gewicht boven de 3500 kg, vermeldt op het kentekenbewijs,
ondanks dat de camper volgens de weegbrug onder de 3500 kg blijft. (Hiervoor is ALTIJD een C rijbewijs noodzakelijk!)

Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). De carrosserie is gebouwd voor 3500 kg. Je hebt hem met MINDER dan 5% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden zonder bekeuring. In dit geval is de overschrijding toegestane maximum massa voertuig van toepassing.

Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). De carrosserie is gebouwd voor 3500 kg. Je hebt hem met 5% tot 10% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden, MAAR je krijgt wel een bekeuring. In dit geval is de overschrijding toegestane maximum massa voertuig van toepassing.

Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). De carrosserie is gebouwd voor 3500 kg. Je hebt hem met 10% of MEER te zwaar beladen. Je mag bij controle NIET direct doorrijden (je moet terplekke lading lossen) EN je krijgt een bekeuring. In dit geval is de overschrijding toegestane maximum massa voertuig van toepassing.

Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is op het kenteken verlaagd van 3850 naar 3500 kg. Je hebt hem met MINDER dan 10% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden zonder bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum as last van toepassing.

Dit is in Belgie in andere landen kunnen andere regels gelden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”