Prijs aanduidingen in voedingswinkels?

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Prijs aanduidingen in voedingswinkels?

#1 , 12 sep 2017 16:57

Is een winkel waar etenswaren worden verkocht, verplicht om al hun waren te voorzien van de prijs?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2017 16:58

Ja.

De totale prijs van de te koop gestelde goederen moet altijd schriftelijk en ondubbelzinnig worden aangeduid. Indien de goederen in een etalage of in de winkelruimte te koop worden uitgestald, moet de prijs goed leesbaar worden aangebracht.

Wat is het probleem ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 12 sep 2017 17:09

De ondernemingen of de beoefenaars van een vrij beroep die goederen of diensten aanbieden, moeten de prijs hiervan schriftelijk aanduiden op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige manier.

De prijs is de totaalprijs te betalen door de consument, inclusief btw en alle andere taksen of diensten die de consument verplicht extra moet betalen. Deze prijzen moeten op zijn minst worden aangegeven in euro.

https://blog.zenito.be/nl/wat-zegt-de-w ... aanduiding
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 12 sep 2017 17:46

Heel veel voedingswinkels doen dat niet.

Denk aan de beenhouwer die in zijn toog wel alle prijzen aanduidt. Maar op het aparte schap met bokalen groenten, conserven, sauzen, wijn en allerlei andere voedingswaren zie je meestal totaal geen prijzen sinds het gebruik van de barcode.
Denk aan de bakker.. Hier vlakbij een heel grote waar men van heinde en ver naartoe komt voor de patisserie. Nu hebben ze eindelijk een prijslijst voor de broden hangen. Maar op hun stuk of 30 taarten en evenveel soorten patékes staat nooit een prijs.

Vooral bij bakkers en beenhouwers is de situatie wat dit betreft soms schrijnend en dat is al jaren zo en bijna overal waar ik kom. Ik kan er alleen maar uit afleiden dat er quasi geen controle op is van de overheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2017 19:55

Een gewone politie agent kan daar een PV voor opmaken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 13 sep 2017 11:57

Mij is al opgevallen dat bij veel bakkers een prijslijst - ook al is het een gewone getypte lijst ... - ergens in de winkel uithangt.

En dat dingen zoals flessen wijn, bokaals groenten, soms een prijsstickertje op de achter- of onderkant hebben ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#7 , 13 sep 2017 13:50

Nee hoor, hier bij alle bakkers en alle slagers (voor zover die er nog zijn tenminste) vindt je wel prijzen op élk product.
In turkse en marokkaanse winkels vindt je géén enkele prijs of prijsaanduiding, je krijgt ook geen kasticket als je er niet uitdrukkelijk naar vraagt...het vermoeden dat er verschillende prijzen worden gehanteerd ten nadele van de Vlaming werd intussen bevestigd door een allochtone vriendin..
Dus peeters zou zich beter bezig houden met dit soort fraude, dat tegelijkertijd racistisch en discriminerend is, dan met mystery calls pogen de Vlaming als racist af te schilderen bij verhuur.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 sep 2017 14:57

Je heeft een punt dit is ook zo in Gent bij de turken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 13 sep 2017 16:29

het vermoeden dat er verschillende prijzen worden gehanteerd ten nadele van de Vlaming werd intussen bevestigd door een allochtone vriendin..
Gelukkig ben ik geen vlaming, maar Antwerpenaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 13 sep 2017 18:21

Je heeft een punt dit is ook zo in Gent bij de turken

Bedoelt u bij de Belgen met Turkse origine ?

Daar mag dat geen racisme genoemd worden, vrees ik.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 sep 2017 19:46

Ik neem het woord racisme niet in mijn mond !!

Dit zijn Turken met twee nationaliteiten Belg en Turks, hoe racisme daar zit dit weet ik niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”