Factuur herstelde wagen 75 % duurder als overeengekomen

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

Factuur herstelde wagen 75 % duurder als overeengekomen

#1 , 11 sep 2017 23:27

Enkele weken geleden is de koppeling stuk geraakt van het autootje van mijn moeder.
Omdat ze er alleen voorstaat heb ik op 3 verschillende plaatsen prijs gevraagd voor wat de hetstelling zou kosten.
Ik kreeg de beste prijs in een erkende Toyota garage in de streek . De baliemedewerkster , samen met een garagemedewerker, rekenden de kostprijs uit op de computer aan de hand van mijn chassis nummer.
Ze gaven me een prijs van 400 euro zonder BTW, dus 484 euro BTW incl.
Deze morgen ging ik de auto ophalen en tot mijn verbazing kreeg ik een factuur mee van 840 euro.
De prijzen van de stukken waren opeens duurder en de werkuren waren ook meer.
De bediende die me de prijs eerder had gezegd is nu op vakantie zodat de baas niet kon nagaan bij haar welke prijs ze had gezegd. Hij ging het haar volgende week vragen.
Ik vraag me af wat ik momenteel kan doen ?
Stuur ik een email naar de garage waarin ik de faktuur betwist omwille van het overeengekomen bedrag van 484 euro en schrijf ik dit bedrag ook meteen over ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 sep 2017 23:53

u betaald het bedrag dat u niet betwist en stelt de garage met een aangetekend schrijven in gebreken en verwijs naar de offerte die u werd opgemaakt voor de aanvang van de werken

immers het is op basis van dat bedrag dat u de garage de opdracht geeft tot de herstelling van de wagen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 12 sep 2017 00:40

Was er een schriftelijke offerte zoniet valt er niets aan te tonen.
Dan was het gewoon werk in regie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2017 07:26

400 euro is wel heel weinig voor een koppeling
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 12 sep 2017 08:45

De €480 zal enkel voor de onderdelen geweest zijn, dit is onwaarschijnlijk dat deze prijs all in was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2017 09:27

Ze gaven me een prijs van 400 euro zonder BTW, dus 484 euro BTW incl.
Als ze dit op papier gegeven hebben, kan je de factuur protesteren, want dit verschil is wel héél erg veel. Als ze dit enkel mondeling hebben meegedeeld, sta je juridisch héél zwak. In dat geval zou ik uw verhaal aan de officiële importeur / Belgische verdeler van het merk doen, in de hoop dat daar één of andere commerciële geste uit de bus kan vallen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 12 sep 2017 11:36

Inderdaad het was een mondelinge overeenkomst, wat eigenlijk dom was van mij. Natuurlijk handel je in wederzijds vertrouwen maar dat blijkt geen goed idee te zijn. Het is wel een goed voorstel om de Belgische importeur eens aan te schrijven, bedankt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 sep 2017 11:39

Durf je eens de duurste prijs hier op zetten ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 12 sep 2017 11:43

Het is wel een goed voorstel om de Belgische importeur eens aan te schrijven, bedankt.
Dat gaat u niets verder brengen, de prijs van €484 btw incl is niet geloofwaardig.
Wat was de prijs van de andere garages.
Enige waar je iets kunt mee bereiken is gaan praten met de garagehouder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 12 sep 2017 11:53

Het betreft wel een stadsautootje Toyota Aygo 1000cc.
De prijs van garage 1 : 700 euro all in
garage 2 : 600 euro all in
garage 3 : +-500 euro all in : daar heb ik de wagen laten herstellen in een officiële Toyota garage.
De prijs werd op de computer samen met de bediende uitgerekend en heb zelf de prijzen van de wisselstukken mogen zien :
200 euro zonder BTW aan stukken
200 euro zonder BTW aan werkuren (4 uur werk)
Wanneer ze me deze prijs berekenen ga ik er van uit dat deze juist is.
Het is toch de bedoeling dat men op een faire manier handelt met zijn klanten of niet ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 12 sep 2017 11:55

Het betreft wel een stadsautootje Toyota Aygo 1000cc.
De prijs van garage 1 : 700 euro all in
garage 2 : 600 euro all in
garage 3 : +-500 euro all in : daar heb ik de wagen laten herstellen in een officiële Toyota garage.
De prijs werd op de computer samen met de bediende uitgerekend en heb zelf de prijzen van de wisselstukken mogen zien :
200 euro zonder BTW aan stukken
200 euro zonder BTW aan werkuren (4 uur werk)
Wanneer ze me deze prijs berekenen ga ik er van uit dat deze juist is.
Het is toch de bedoeling dat men op een faire manier handelt met zijn klanten of niet ?
Juist daarom ga met die mensen praten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 sep 2017 13:35

Dat gaat u niets verder brengen, de prijs van €484 btw incl is niet geloofwaardig.
Voor een kleine wagen kan dit een realistische offerte zijn. Tegenwoordig lachen de verderlers niet meer met dit soort cowboygedrag waarbij klanten verkeerd geïnformeerd worden (al dan niet met opzet). Klantenservice is topprioriteit. Ik heb ooit een commerciële tegemoetkoming (korting op volgende onderhoud) gekregen, omdat mijn garage me niet gebeld had na de herstelling van mijn wagen om te vragen of alles in orde was. "Het merk" belde me met de uitleg "Mijnheer, we zien dat uw wagen onlangs gerepareerd werd bij garage X. Mogen we enkele vragen stellen?" Eén van die vragen was: Heeft de garage u enkele dagen naar de herstelling gevraagd of alles naar wens was. Dat hadden ze dus niet gedaan (had ik ook niet verwacht, alles was ook in orde). Mijnheer aan de lijn "Sorry, daarvoor, mijnheer. Dit zou standaard moeten gebeuren. Aangezien u niet de service gerkegen heeft waar u voor betaald hebt, bieden wij u een korting aan op uw volgende onderhoud." :shock:
Enige waar je iets kunt mee bereiken is gaan praten met de garagehouder.
Dat kan je als eerste optie inderdaad proberen, maar als dat niets uithaalt, zou ik toch de importeur / verdeler contacteren om mijn ongenoegen te uiten over het volledig verkeerd informeren ivm de kosten van een herstelling. Als ik puur voor het niet ontvangen van een telefoontje al een (weliswaar kleine) commerciële geste krijg, waarom zou iemand voor zoiets dan niets in return kunnen krijgen?

Maar los daarvan: zonder iets op papier sta je juridisch nergens...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”