Betalingsherinnering Blue Bike

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

Betalingsherinnering Blue Bike

#1 , 11 sep 2017 23:11

Ik zit met een vervelend voorval. Ik heb op 10 augustus 2016 een abonnement genomen bij Blue-Bike.
Jammer genoeg heb ik maar 1x gebruik gemaakt van hun diensten en hierna de kaart weggegooid en niet meer gebruikt.

Nu krijg ik plots een mail met een betalingsherinnering via email omdat ze mijn abonnement automatisch voor 1 jaar verlengd hebben. Ben ik verplicht dit te betalen ? Ik heb nooit een herinnering gekregen dat het abonnement automatisch verlengt ging worden of iets dergelijks.

Hieronder is mijn aankoopfactuur, hier staat ook niets vermeld van een automatische verlenging.
Afbeelding[/url]

Deze factuur heb ik nu ontvangen:
Afbeelding[/url]

Als ik op de website kijk zie ik ook totaal geen openstaande facturen staan in mijn account, bij contact via mail zeggen ze gewoonweg dat ik het abonnement had moeten afzeggen en dat er nu niets anders opzit dan te betalen.

Afbeelding[/url]

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 sep 2017 23:26

Misschien eens de algemene voorwaarden lezen?
Binnen de 5 min gevonden.
https://www.blue-bike.be/nl/algemene-voorwaarden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2017 01:04

Als je consument bent moet de professionele verkoper wel aantonen dat je expliciet met de algemene voorwaarden akkoord gegaan bent.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 12 sep 2017 01:07

Misschien eens de algemene voorwaarden lezen?
Binnen de 5 min gevonden.
https://www.blue-bike.be/nl/algemene-voorwaarden
Dus dit is genoeg om een automatische verlening te mogen uitvoeren ? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit ook nog eens extra vermeld moet worden op het contract of factuur?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 12 sep 2017 11:21

Hoe ben je het contract aangegaan?
Via internet, of in een verkoopsruimte?

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 12 sep 2017 13:00

Hoe ben je het contract aangegaan?
Via internet, of in een verkoopsruimte?
Ik ben het contract aangegaan via hun website. En zo te zien heb ik wel degelijk het vakje moeten aankruisen dat ik akkoord ga met hun algemene voorwaarden, en dit is de enige plek waar staat dat het contract automatisch verlengt wordt :x Dit staat verder wel nergens vermeld op mijn eerste factuur of iets dergelijks.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 12 sep 2017 13:16

Je had de voorwaarden dan ook al gelezen....en dat bevestigd!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 12 sep 2017 13:16

Belangrijkste conclusie: altijd de voorwaarden lezen, vooral als men expliciet vraagt om hiermee akkoord te gaan, ook al is het een nest kluwen.

Daarnaast, zonder de algemene voorwaarden te lezen, heb ik het direct gevonden op de site zelf:
https://www.blue-bike.be/nl/heb-je-vragen
Punt 6 - Waarom krijg ik een Blue-bike factuur van €12?

Juridisch heb je geen enkel punt. Het zal betalen worden, of onderhandelen om een commerciële geste te verkrijgen.

yannickjee
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 12 sep 2017 14:02

Belangrijkste conclusie: altijd de voorwaarden lezen, vooral als men expliciet vraagt om hiermee akkoord te gaan, ook al is het een nest kluwen.

Daarnaast, zonder de algemene voorwaarden te lezen, heb ik het direct gevonden op de site zelf:
https://www.blue-bike.be/nl/heb-je-vragen
Punt 6 - Waarom krijg ik een Blue-bike factuur van €12?

Juridisch heb je geen enkel punt. Het zal betalen worden, of onderhandelen om een commerciële geste te verkrijgen.

Jammer, gelukkig dat het maar om een klein bedrag gaat. Tegen welke termijn moet ik dit bedrag betalen ? Want op de factuur staat er geen specifieke datum... Er staat enkel eerstdaags.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 12 sep 2017 14:56

Een factuur is steeds onmiddellijk te betalen, of er moet een datum opstaan tegen wanneer ze betaald moet zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”