Shop & fly

andvla
Topic Starter
Berichten: 17

Shop & fly

#1 , 11 sep 2017 11:22

Beste,

Ik heb een raad nodig. Per telefoon heeft men een pakket aangeboden waarbij ik het niets direct moets betalen maar 14 dagen bedenktermijn had. Binnen die 14 dagen mocht ik mijn koop annuleren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die mail uit het oog verloren heb. Ze hebben maandag voormiddag 21 augustus gebeld en beloofd dat ze een mail gingen sturen. In de namiddag rond 14u had ik nog steed niets in mijn mailbox. Dan heb ik terug gebeld en gevraagd waar mijn mail is. Het antwoord was dat ik het op vrijdag zal ontvangen en dat de bedenktermijn pas vanaf toen begint.

Wel... Mailbox bekijk ik wel vak, maar ik kijk nooit naar mijn spam-folder, aanzien er minstens 10 mails per dag daarin belanden... Mail dat ze vrijdag gestuurd hebben heb ik dus nooit gezien en zelfs niet meer aan gedacht.

Vandaag kreeg in een onbeleefd telefoon met het vraag om mijn openstaand som te betalen. Toen ik wou zeggen dat ik 14 dagen bedenktermijn heb na het ontvagen van mijn mail, aangezien ik vrij zeker was dat ik het nog niet had, begon mevrouw aan telefoon me uit te leggen dat ik het bedrag zo snel mogelijk moet storten, als ze het morgen voor 17u nog niet op de rekening hebben staan, zullen er extra's aangerekend worden. Nadien telefoon toegelegd zonder mijn aan woord te leten. Van de keer belde ze van een privé nummer, dus kan ik ze niet eens terugbellen...

Ik ben niet van plan om hun service te gebruiken. Kan ik iets doen of betaal ik het bedrag best om geen last van die onbeleefde medewerkers meer te hebben.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2017 11:27

Als je u mails niet leest en geen terug stuurt ben je wel in de fout .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 sep 2017 11:35

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

andvla
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 11 sep 2017 11:43

Met die manier van werken zullen er indedaad veel klachten zijn... Dus telefonisch akkoord geven voor het sturen van een mail is een verplichting om te betalen indien ik niet tijdig annulatie aanvraag?

andvla
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 11 sep 2017 11:46

Ook heb ik vandaag de poging ondernomen om mijn account op te zeggen, maar kon geen locatie op hun website terug vinden waar ik het kan doen...

Dit is wat ze in dat mail hebben staan.
Zoals bij elke koop op afstand hanteren wij ook een bedenktermijn van 14 dagen. Deze 14 dagen gaan pas in wanneer u deze mail heeft ontvangen. Elke consument heeft het recht om binnen 14 dagen zijn koop te annuleren. Wanneer u beslist om met Shop And Fly Account door te gaan en van de voordelen te profiteren, dient u zoals afgesproken binnen 14 dagen het bedrag van €76,- inclusief administratiekosten aan ons over te maken op rekeningnummer:

IBAN: NL53ABNA0248592564
BIC: ABNANL2A
T.N.V.: Mediation Agency B.V.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 11 sep 2017 12:02

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt.”(Burgerlijk Wetboek)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

andvla
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 11 sep 2017 12:22

Bedankt, j.demoor
“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, ...
Ik heb nergens mijn handtekening moeten zetten ook niets schriftelijk ingediend. Wel heeft ze me laten weten dat het gesprek opgenomen wordt. Onze eerste gesprek, waarbij ik mijn persoonlijke gegevens heb meegedeeld en akkoord heb gegeven om die mail te ontvangen.

Begrijp ik nu goed dat ik het niet moet betalen, aangezien er niets getekend werd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2017 12:30

Je hoeft niks getekend te hebben om je akkoord te hebben gegeven, ze nemen het gesprek op en een mondelinge overeenkomst is even geldig als een getekende.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 11 sep 2017 12:36

Toen je dat pakket ontving zat daar dan geen enkel papier bij?
Je moet toch info gekregen hebben om te betalen en hoe?

Waarom open je een tweede thread over hetzelfde onderwerp onder een andere schuinaam?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

andvla
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 11 sep 2017 13:25

Bedankt @denlowie voor uw antwoord.

@asperger

Ik heb geen pakket ontvangen. Het enige wat ik heb is een mail dat voor vandaag in mijn spam zat.

Wat uw laatste vraag betreft, begrijp ik het niet zo goed. Ik heb geen andere thread geopend.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 11 sep 2017 14:08

Dan stuur je nu een antwoord dat je wenst gebruik te maken van het herroepingsrecht, al dan niet met modelbrief.

De 14 dagen bedenktijd van het herroepingsrecht gaan in vanaf levering, dus die periode is nog niet voltooid.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 11 sep 2017 14:14

Dan stuur je nu een antwoord dat je wenst gebruik te maken van het herroepingsrecht, al dan niet met modelbrief.

De 14 dagen bedenktijd van het herroepingsrecht gaan in vanaf levering, dus die periode is nog niet voltooid.
Zoveel is zeker als het fysische goederen betreft.
Enkel indien het een dienst betreft gaat het in vanaf datum bestelling.
Logisch: een geleverde dienst kan men niet terugsturen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 11 sep 2017 14:19

Dan stuur je nu een antwoord dat je wenst gebruik te maken van het herroepingsrecht, al dan niet met modelbrief.

De 14 dagen bedenktijd van het herroepingsrecht gaan in vanaf levering, dus die periode is nog niet voltooid.
Zoveel is zeker als het fysische goederen betreft.
Enkel indien het een dienst betreft gaat het in vanaf datum bestelling.
Logisch: een geleverde dienst kan men niet terugsturen.
Juist, tegenwoordig betekent "een pakket" niet noodzakelijk nog iets fysisch.

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 15 sep 2017 11:35

Indien uw overeenkomst op afstand geldig tot stand kwam dan kan u nog toepassing maken van “Art.VI.47 § 1. Onverminderd artikel VI.53 beschikt de consument over een termijn van 14 dagen om de overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen te herroepen, en zonder andere kosten te moeten dragen dan die welke in artikel VI.50, § 2, en artikel VI.51 zijn vermeld...”(Wetboek Economisch Recht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 sep 2017 11:41

ja 21 augustus en nu 14 september dit zal al veel meer zijn dan 14 om te kunnen opzeggen.

Dit is vandaag reeds 30 dagen en al TS dit hier schreef was het al 26 dagen, denk niet dat er iets anders zal opzitten dan te betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”