is er sprake van verjaring factuur nutsvoorziening?

TinaB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

is er sprake van verjaring factuur nutsvoorziening?

#1 , 04 sep 2017 17:10

op 1/9/2017 krijg ik een mailtje van Lampiris (groepsaankoop) met titel eindafrekening elektriciteit.
De factuartieperiode is van 24/8/2015 tot en met 1/04/2016, duur contract 1/4/2016 tot en met 31/03/2017.
Op 1/4/2016 ben ik overgestapt naar Elegant (groepsaankoop), dus duur contract klopt niet.
Nu is de eindafrekening een betalende factuur van €659.42. Ik heb onmiddellijk een mail gestuurd, bevestiging gekregen dat ze me binnen 2 werkdagen een antwoord bezorgen. En daarnet dit ontvangen:

Geachte mevrouw Bruneel,

Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende uw afrekening.
Goed dat u mij hiervoor contacteert.

U kreeg inderdaad reeds een afrekening bij de afsluiting van uw contract, namelijk de afrekening gas.
De afrekening elektriciteit bleef jammer genoeg geblokkeerd staan.
Deze werd nu alsnog opgemaakt en dient u ook te betalen.

Heeft u verder nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren, onze klantendienst staat voor u klaar.

Kan ik beroep doen op verjaring van de factuur? Is hun redenering wel correct? Moet ik de factuur betalen?

met virendelijke groeten
Tina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2017 17:20

Een factuur die u op 1/9/2017 gekregen hebt, is niet verjaart op 4/9/2017.

Als u het bedrag van de factuur niet betwist, kan u dit best betalen. Als u meent dat u de electriciteitsafrekening wel al betaald hebt, zoek daar dan een betalingsbewijs van op, en laat dit weten aan de energieleverancier.

(het foutje dat ze gemaakt hebben met de data van het contract, doet verder weinig ter zake. Er wordt duidelijk vermeld dat het over het verbruik gaat van 8/2015 tot 4/2016, en u betwist niet dat u tijdens die periode aangesloten was bij de bewuste energieleverancier.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

TinaB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2017 22:00

Dat is juist dat het op 4 dagen niet verjaart is, maar ik bedoelde de facturatieperiode. Ik heb sinds april 2016 geen enkele factuur, geen enkele mail, geen bericht voor een betaling, helemaal niets... ontvangen. En nu, na bijna een jaar en half, bingo!.Het is dat, dat ik raar vind en niet kunnen. Ik bewaar normaal gezien steeds de afrekeningen, maar dit contract verliep vooral via mail en ondertussen is account afgesloten (wat normaal is, gezien ik geen klant meer ben) Ik heb dus geen bewijzen meer, ook niet van mijn meterstanden.
Helaas, helaas, heb mijzelf al vervloekt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 sep 2017 22:59

factuartieperiode is van 24/8/2015 tot en met 1/04/2016

Dat is nog niet verjaard.
Ze kunnen dus nog steeds factureren en innen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 04 sep 2017 23:11

Verjaartermijn is voor energie rekeningen 5 jaar.

TinaB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2017 09:46

ok, is duidelijk!
Is nog niet verjaard. Bedankt voor de reacties!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 05 sep 2017 10:08

De verjaring van elektriciteitsfacturen van consumenten.

http://www.advocatenbureau-gevaco.be/ni ... nsumenten/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2017 10:21

Let wel, de factuur op zich dateert van enkele dagen geleden. Je kan hoogstens discussiëren over het feit of geleverde diensten na meer dan een jaar nog mogen gefactureerd worden, maar over de verjaring van de factuur op zich, kan weinig discussie bestaan, want deze is pas een paar dagen oud.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 05 sep 2017 10:56

Facturering

Mevrouw F. betwist haar verbruiksfactuur van 21/01/2010, daar die factuur betrekking had op een verbruik van 2007 en 2008.
Omschrijving van het geschil
De klant meldt dat deze factuur niet voldoet aan de algemene voorwaarden van de leverancier die bepalen dat er elk jaar een factuur moet worden opgestuurd.

Resultaat
Daar de leverancier in gebreke is gebleven om de jaarlijkse factuur elk jaar op te sturen naar mevrouw F. (de leverancier had de meterstanden in 2007 en 2008 wel degelijk ontvangen van de netbeheerder), is zij van mening dat die factuur onrechtmatig is en niet voldoet aan hun algemene voorwaarden (die bepalen dat een factuur onmiddellijk na ontvangst van de door de netbeheerder goedgekeurde meterstanden moet worden verzonden).

Bijgevolg werd die factuur volledig geannuleerd en is ze niet langer opeisbaar.

Bron: http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... a5mKchJaUk
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 sep 2017 11:31

en niet voldoet aan hun algemene voorwaarden (die bepalen dat een factuur onmiddellijk na ontvangst van de door de netbeheerder goedgekeurde meterstanden moet worden verzonden).
Ik zie in de algemene voorwaarden van de maatschappij in dit topic, nergens een dergelijke bepaling staan, dus daar zal de topic starter zich niet op kunnen beroepen (of ik moet erover gelezen hebben).

Verder spreekt de maatschappij over een "blokkering" van de afrekening electriciteit. Als de reden daarvoor bijvoorbeeld is dat de netbeheerder de meterstand niet goedgekeurd of doorgegeven had, hebben we ook reeds een andere situatie.

Feit blijft ook dat het te betalen bedrag niet betwist wordt. Je kan dan uiteraard uitvluchten gaan zoeken om niet te moeten betalen. Juridisch misschien correct, etisch is dit een ander verhaal...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”