creche wil waarborg niet terugbetalen

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

creche wil waarborg niet terugbetalen

#1 , 31 aug 2017 20:27

ons zoontje ging naar de creche maar gaat nu naar school en ik heb zijn contract met de creche , dat drie maand van tevoren dient opgezegd worden,
pas 2,5 maand tevoren opgezegd. nochtans is er een tekort aan opvang en werd zijn plaats inmiddels onmiddellijk ingenomen.
hebben zij recht op schadevergoeding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2017 21:44

Strikt genomen kan men die halve maand afhouden.
Anderzijds weet men perfect wanneer je zoontje naar school zal gaan (en heeft men die plaats vanaf die datum mogelijk zelfs al opnieuw laten innemen, hoewel kindjes elkaar niet noodzakelijk dag op dag opvolgen in een kribbe).
Bovendien is er geen wetgeving die de kribbe verbiedt om de waarborg alsnog volledig terug te betalen.
Tenzij je met geldklopperij te maken hebt, zal elke redelijke kribbe de waarborg integraal terugbetalen (tenzij er natuurlijk andere elementen spelen dan de hier geschetste).

Je hebt blijkbaar alles reeds betaald (anders had je dit gedeelte kunnen inhouden en was het aan de opvang om achter jouw geld aan te gaan). Wil men niet ingaan op redelijke argumenten, dan kan je:
(1) Klagen bij Kind en Gezin (maar gaan geen verplichtingen opleggen aan de opvangvoorziening)
(2) Naar de rechtbank stappen op basis van rechtsmisbruik. Voor een 200 tot 300 EUR zou ik het echter niet aanraden. Om rechtsmisbruik aan te tonen begeef je je op onzekere paden. Risico is dat je niet alleen je waarborg kwijt bent, maar ook opdraait voor de gerechtskosten (en evt. rechtsplegingsvergoeding van tegenpartij).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 01 sep 2017 11:37

Was er bij het opvangplan dan geen einddatum bepaald? Normaal gezien wordt die bij aanvang vastgelegd, aangezien je perfect kan weten wanneer een kind ten laatste naar school zal gaan. Of heb je je kindje vroeger dan verwacht naar school gestuurd?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”