Bestek/Offerte per mail

Blaatpraat
Berichten: 3793

Re: Bestek/Offerte per mail

#16 , 31 aug 2017 22:49

Alleszins een lepe benadering.
Het gaat hier om aanneming van werk (het invullen van een document) zonder prijsafspraak. In dat geval moet het toegepaste tarief conform de gebruikelijke tarieven in de sector zijn.
Je kan minstens een berekeningsbasis van het tarief opvragen (tenzij men uren en uurtarief reeds vermeldde).
Vervolgens kan je nog toetsen bij andere vergelijkbare dienstvertrekkers of de toegepaste tarieven beantwoorden aan de gebruiken binnen de sector.
Lepe truuk: zeker akkoord.
Maar specifiek omtrent het tarief:
In de IT-sector is het gebruikelijk dat het eerste "gewerkt" uur volledig wordt aangerekend (is dit trouwens niet zo in quasi elke sector?).
65 euro per uur inclusief BTW is, dacht ik, zelfs onder de gemiddelde marktprijs.
Dus het lijkt mij alvast een correcte prijs, puur over dit oordelend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 sep 2017 07:53

Waarom zou dit een lepe truck zijn?

Als men aan iemand een dienst vraagt is het toch normaal dat er iets gerekend word, als een werknemer 15 minuten overwerkt wil men ook dat die 15 minuten betaald word, waarom zou een zelfstandigen dit niet mogen.
Als ik naar de dokter ga om een voorschrift, dan ben ik hooguit 3 minuten binnen en hij zegt 25€ aub
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 sep 2017 09:33

Lees ik niet dat het bestek gratis was, enkel het invullen van de verzekeringsdocumenten zijn in rekening gebracht.
Die bedenking maakte ik me ook: Het is geen discussie over het al dan niet gratis opstellen van een offerte! De offerte was immers gratis. Maar de PC winkel heeft meer gedaan dan enkel een offerte opstellen, blijkbaar. Zij hebben ook documenten ingevuld voor de verzekering! Het is logisch dat daar een vergoeding voor gevraagd wordt. Het is immers ook met die documenten dat de topic starter een vergoeding van zijn verzekering zou krijgen.

De PC winkel zegt zelf in hun antwoord dat de offerte gratis was, maar dat voor het invullen van de verzekeringsdocumenten een vergoeding gevraagd wordt. In mijn ogen is dit volledig terecht. Ik zou dit betalen, moest ik van de TS zijn. Kans dat hij dit voor een rechtbank zou winnen, is in mijn ogen minder dan 50%...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 sep 2017 10:49

Waarom zou dit een lepe truck zijn?

Als men aan iemand een dienst vraagt is het toch normaal dat er iets gerekend word, als een werknemer 15 minuten overwerkt wil men ook dat die 15 minuten betaald word, waarom zou een zelfstandigen dit niet mogen.
Als ik naar de dokter ga om een voorschrift, dan ben ik hooguit 3 minuten binnen en hij zegt 25€ aub
Het is leep in die zin dat je een offerte vraagt en de prijs voor het maken van een offerte. Dat is gratis.
Vervolgens vraag je om de offerte in te vullen op de documenten van de verzekering. Eerlijk ware geweest dat men dan aangaf dat hier een kost tegenoverstond.
Leep is om te zeggen dat de offerte gratis is, maar het invullen van de offerte op de documenten 65 EUR kost.

Je auto laten nakijken is gratis. Maar hem buiten rijden kost blijkbaar 65 EUR (maar daarvan had je de prijs niet gevraagd).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 sep 2017 11:29

Het is leep in die zin dat je een offerte vraagt en de prijs voor het maken van een offerte. Dat is gratis.
Vervolgens vraag je om de offerte in te vullen op de documenten van de verzekering. Eerlijk ware geweest dat men dan aangaf dat hier een kost tegenoverstond.
Als je een beetje gezond verstand hebt, weet je dit toch? Naar een notaris stappen voor raad, is ook gratis. Vanaf het moment dat hij documenten moet invullen of opstellen, moet je betalen. Min of meer gelijkaardige situatie.
Je auto laten nakijken is gratis. Maar hem buiten rijden kost blijkbaar 65 EUR (maar daarvan had je de prijs niet gevraagd).
Verkeerde vergelijking. Juister zou zijn: Er moets iets onder gerantie vervangen worden aan je wagen (= gratis), maar je vraagt daarna ook om de olie te verversen. Dat je dan bij het afhalen van je wagen een rekening krijgt voor olie + werkuren, is nogal logisch, niet?

Aan de PC winkel werden twee dingen gevraagd: 1. Opstellen van een offerte. Dit was gratis. En 2. invullen van documenten voor de verzekering. Ik zou niet weten waarom de winkel voor deze 2de dienst geen vergoeding zou mogen vragen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 sep 2017 12:06

Het is leep in die zin dat je een offerte vraagt en de prijs voor het maken van een offerte. Dat is gratis.
Vervolgens vraag je om de offerte in te vullen op de documenten van de verzekering. Eerlijk ware geweest dat men dan aangaf dat hier een kost tegenoverstond.
Als je een beetje gezond verstand hebt, weet je dit toch? Naar een notaris stappen voor raad, is ook gratis. Vanaf het moment dat hij documenten moet invullen of opstellen, moet je betalen. Min of meer gelijkaardige situatie.
Je auto laten nakijken is gratis. Maar hem buiten rijden kost blijkbaar 65 EUR (maar daarvan had je de prijs niet gevraagd).
Verkeerde vergelijking. Juister zou zijn: Er moets iets onder gerantie vervangen worden aan je wagen (= gratis), maar je vraagt daarna ook om de olie te verversen. Dat je dan bij het afhalen van je wagen een rekening krijgt voor olie + werkuren, is nogal logisch, niet?

Aan de PC winkel werden twee dingen gevraagd: 1. Opstellen van een offerte. Dit was gratis. En 2. invullen van documenten voor de verzekering. Ik zou niet weten waarom de winkel voor deze 2de dienst geen vergoeding zou mogen vragen?
Ik zou niet weten waarom een winkel - die hierover geen discussies wil en de klant geen verkeerde opvattingen wil bezorgen - niet zou mogen melden dat hier een kost aan verbonden is.
Het niet melden is niet onwettig, maar ik vind het wel leep (want niet transparant).

En de vergelijking is niet verkeerd. Als je tenminste gevraagd hebt om de auto ook even terug buiten te zetten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 sep 2017 13:32

Ik zou niet weten waarom een winkel - die hierover geen discussies wil en de klant geen verkeerde opvattingen wil bezorgen - niet zou mogen melden dat hier een kost aan verbonden is.
Mogelijk had de winkel de kost voor het invullen van de papieren laten vallen, indien er effecetief een PC zou gekocht worden. Ik vind het een beetje "leep" van de topic starter om aan de winkel te zeggen "Kan je mij een offerte voor een nieuwe PC maken + deze papieren voor de verzekering invullen, en dan koop ik daarna waarschijnlijk die nieuwe PC bij jullie.", om daarna dan te zeggen "Bedankt voor het invullen van die verzekeringspapieren, maar ik ga die PC toch niet bij jullie kopen."
Het niet melden is niet onwettig, maar ik vind het wel leep (want niet transparant).
De topic starter is ook niet "transparant" geweest naar de winkel toe. Had hij hen gezegd: "Kijk, deze papieren moeten ingevuld worden voor mijn verzekering. Kunnen jullie dit doen, zonder dat ik achteraf een PC van jullie koop?" dan zal de winkel vast en zeker gezegd hebben: "Tuurlijk, mijnheer, maar dat kost u dan wel zoveel eurootjes..."
En de vergelijking is niet verkeerd. Als je tenminste gevraagd hebt om de auto ook even terug buiten te zetten.
Een auto buiten parkerern kost 30 seconden. Het opzoekwerk om die verzekeringspapieren in te vullen (onderdelen opzoeken, onderzoeken of deze compatibel zijn, prijzen opstellen, dit alles invullen op de papieren van de verzekering, etc...), daar ben je al gauw een uurtje mee bezig, denk ik.

Kortom, topic starter zou beter betalen. Het gaat hier immers niet om enkel het opstellen van een offerte, zoals hij in zijn topic titel laat uitschijnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#23 , 01 sep 2017 14:21

En de vergelijking is niet verkeerd. Als je tenminste gevraagd hebt om de auto ook even terug buiten te zetten.
Een auto buiten parkerern kost 30 seconden. Het opzoekwerk om die verzekeringspapieren in te vullen (onderdelen opzoeken, onderzoeken of deze compatibel zijn, prijzen opstellen, dit alles invullen op de papieren van de verzekering, etc...), daar ben je al gauw een uurtje mee bezig, denk ik.
Auto buiten zetten is: werknemer van een andere auto weghalen (minder efficiëntie), risico om ergens tegenaan te rijden, poort opendoen, terug naar werkplaats gaan = zeker 10 minuten werkverlet voor andere taken. Quasi evenveel als het kopiëren en plakken van de gegevens van een reeds gemaakte (gratis) offerte op een ander formulier.

Ik bedoel hiermee: het is allemaal hoe je het argumenteert en verantwoordt.
Ik blijf het - niettegenstaande alle argumenten - leep en niet klantvriendelijk vinden van de dienstverlener/verkoper. Daarover verschillen we dus van mening (en daar is niets mis mee).
Zelf heb ik altijd het principe proberen hanteren: als er een kostprijs aan verbonden is, dan moet de klant het vooraf weten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 01 sep 2017 15:03

Langs één zijde is het klant onvriendelijk, de andere zijde van de zaak zal de pc winkel ook wel geweten hebben dat TS zelf technieker was, zoals hijzelf aangeeft.
Ik ben zelf technieker en wist onmiddelijk wat er defect was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 01 sep 2017 15:47

Auto buiten zetten is: werknemer van een andere auto weghalen (minder efficiëntie), risico om ergens tegenaan te rijden, poort opendoen, terug naar werkplaats gaan = zeker 10 minuten werkverlet voor andere taken.
Evenveel als een koffie drinken, dus... :roll:
Quasi evenveel als het kopiëren en plakken van de gegevens van een reeds gemaakte (gratis) offerte op een ander formulier.
Op zich wou de topic starter helemaal geen offerte, hij wou dat de winkel het nodige werk deed zodat hij zijn schade vergoed zou krijgen van de verzekering. Het opzoeken van prijzen en componenenten kost weldegelijk tijd. Er is een groot verschil tussen dit werk uitvoeren met het ook op een eventuele verkoop, of dit doen enkel en alleen omdat de vragende partij deze gegevens nodig heeft voor zijn verzekering, maar verder geen interesse heeft om een PC aan te kopen. OK, wettelijk gezien mocht de topic starter dit doen, maar dan moet hij er ook niet verwonderd over te zijn dat de winkel aanrekent wat ze wettelijk mogen aanrekenen: namelijk een administratieve kost om die verzekeringspapieren in te vullen.
Zelf heb ik altijd het principe proberen hanteren: als er een kostprijs aan verbonden is, dan moet de klant het vooraf weten.
Daarmee ga ik zeker akkoord, maar het is ook aan de klant om op voorhand eerlijk zijn intentie aan de winkel te laten weten. De intentie hier was niet een offerte te verkrijgen met het ook op een eventuele aankoop, maar gegevens over componenten en prijzen te bekomen met het ook op het invullen van verzekeringspapieren.

Maar bon, dit blijft een niet-juridische discussie, natuurlijk. Puur juridisch mag een verkoper geen geld vragen voor het opstellen van een offerte, indien dit niet voorafgaandelijk meegedeeld werd aan de klant. Maar in dit geval is er ook geen geld gevraagd voor de offerte op zich, maar voor het invullen van de verzekeringspapieren. Juridisch gezien mag de winkel daar weldegelijk een kost voor aanrekenen, zolang deze niet buitensporig is, wat me hier niet het geval lijkt. Ik geef de topic starter weinig kans, moest dit voor een rechtbank komen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”