Bestek/Offerte per mail

Frontixa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bestek/Offerte per mail

#1 , 30 aug 2017 10:14

Hallo,


Een goeie 2 maand geleden heb ik een bestek/offerte gevraagd voor een computer die blikseminslag had.

Ik ben zelf technieker en wist onmiddelijk wat er defect was.

Mijn verzekeraar vroeg mij een bestek in te laten vullen door mijn pc hersteller.

Ik vroeg aan mijn lokale pc handelaar om de papieren in te vullen zodoende zou ik de defecte onderdelen bij hem aankopen.

Omdat de pc hoogwaarschijnlijk vervangen moest worden heeft hij een bestek opgemaakt voor een nieuwe pc.

Ik heb dan een expert gekregen die mij vertelde dat ze enkel het onderdeel die defect was gingen uitbetalen.

Dit bedrag heb ik nog niet gekregen maar onlangs kreeg ik per mail een factuur van 65€ voor het opmaken van een bestek door mijn PC hersteller.

ALle communicatie is per mail gebeurd en op geen enkele keer heb ik te horen gekregen dat mij dit iets ging kosten.
Tenslotte heeft hij enkel 1 papier ( 5 min werk ) moeten invullen.

Omdat hij nog geen bestelling heeft ontvangen wil hij nog kosten op mij verhalen.

Ik ben niet van plan om een factuur te betalen voor enkel een papiertje op te maken, ik ben van mening dat hij dit op gepaste tijde moest laten weten wat de kosten waren.

wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 30 aug 2017 11:14

Hfdstuk III Afdeling 2. - Prijsaanduiding van niet-homogene diensten.
Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.

Bron
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2017 11:27

Beste,

Deel de onderneming (PC-hersteller) mee dat u niet bereid bent tot betaling van 65 euro voor het opmaken van een bestek aangaande de herstelling van uw PC, precies om redenen bij gebrek aan voorafgaande kennis ervan.

Mvg,

Van Camp

Reclame

Frontixa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2017 14:38

Hey bedank voor jullie reactie.

Ik heb een antwoord gekregen van het bedrijf.Mijn opmerkingen zet ik in het VET

Het lijkt ons niet meer dan normaal dat geleverde goederen en/of diensten gefactureerd worden. U hebt op geen enkel moment een opgave van prijs aan ons gevraagd mbt. Het invullen van uw verzekeringsdocumenten, u hebt gewoon de werkzaamheden(er is geen fysieke controle gebeurd) laten uitvoeren, dewelke u schriftelijk bevestigde per e-mail. U ging er duidelijk van uit da we dit zomaar kosteloos zouden doen, voor iemand die op heden nog geen klant was, noch ooit iets bij ons heeft aangeschaft, enkel met de belofte dit in de toekomst te zullen doen. Wij hebben van onze kant veel tijd gespendeerd aan het opmaken, invullen, opzoeken van prijzen mbt. Uw defecte computersysteem en onderdelen, inscannen en afdrukken van documenten voor uw verzekeraar. Documenten die u zelf niet wenste op te halen, aangezien u voldoende had aan een duplicaat per e-mail. De gehele zaak dateert reeds van 12/06/2017, en op 14/07/2017 hebben we nog geïnformeerd per mail of er al enig nieuws was en we mochten geen antwoord van uwentwege ontvangen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat bijna 2,5 maand na datum wij dit dienen te factureren, aangezien deze prestaties weldegelijk werden geleverd, en niet werden betwist binnen de 8 dagen volgend op het beëindigen van de dienst in deze het afleveren van de documenten.( Er is op geen enkel moment een kost vermeld aan het vragen van een bestek en het invullen van 1 simple document)
 
Het moge duidelijk zijn dat de aangerekende kosten enkel betrekking hebben op de specifieke documenten die dienden geleverd te worden aan uw verzekeraar. Het bestek op zich hebt u kosteloos van ons ontvangen, zoals elke andere klant.
 
Deze factuur is geheel conform de wetgeving en dient dan ook betaald te worden. Bij niet betaling, zullen we dan ook niet nalaten om verdere stappen te ondernemen om de betaling in dus danig af te dwingen. Alle kosten met betrekking tot incasso, schadevergoeding en intrest van onbetaalde facturen zijn conform onze voorwaarden voor rekening van de klant. We gaan er natuurlijk van uit dat het allemaal zo ver niet hoeft te komen en zien dan ook graag de betaling tegemoet voor uiterlijk vrijdag 1 september 2017 eerstkomend.
 
Hoofdstuk 3 van de door u aangehaalde wettekst stipuleert heel duidelijk het volgende:
 
Art.15 Als de consument om de uitvoering van een homogene dienst verzoekt door middel van een communicatietechniek op afstand, buiten een tekoopaanbieding op afstand, zoals bedoeld in artikel 77 van voornoemde wet van 14 juli 1991 moet de verkoper, indien hij bereid is de dienst uit te voeren en indien de consument dit vraagt, hiervan het tarief ter kennis brengen door middel van om het even welk bewijsmiddel en voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst.


Wat denken jullie?
 

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2017 10:13

Beste,

De wetgeving is niet altijd even makkelijk te grijpen, maar u had zich inderdaad vooraf moeten informeren over de prijs, lees (art. 15 KB): indien de consument dit vraagt, moet de verkoper hiervan het tarief ter kennis brengen…

Art. 5 van voornoemde KB is iets duidelijker geformuleerd.

Mvg,

Van Camp

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2017 10:17

Er is een tendens dat bijna alle offertes zal moeten betaald worden, bij herstelling of aankoop krijg men zijn geld van de offerte terug.

Veel zelfstandigen worden het beu om s'avonds offertes te maken voor den drol.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2017 10:28

Er is een tendens dat bijna alle offertes zal moeten betaald worden, bij herstelling of aankoop krijg men zijn geld van de offerte terug.

Veel zelfstandigen worden het beu om s'avonds offertes te maken voor den drol.
Beste,

Op voorwaarde dat de onderneming uit eigen beweging de consument op voorhand heeft meegedeeld dat aan het opmaken van een bestek kosten verbonden zijn.

Mvg,

Van Camp

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 31 aug 2017 10:52

Het moge duidelijk zijn dat de aangerekende kosten enkel betrekking hebben op de specifieke documenten die dienden geleverd te worden aan uw verzekeraar. Het bestek op zich hebt u kosteloos van ons ontvangen, zoals elke andere klant.
Lees ik niet dat het bestek gratis was, enkel het invullen van de verzekeringsdocumenten zijn in rekening gebracht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 aug 2017 11:14

Hallo,


Dit bedrag heb ik nog niet gekregen maar onlangs kreeg ik per mail een factuur van 65€ voor het opmaken van een bestek door mijn PC hersteller.

?
wellicht kunt u deze kosten terugvorderen van uw verzekeraar?

Frontixa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 aug 2017 16:14

Hey,

Het is toch normaal dat ik eerst in kennis wordt gebracht dat het invullen van een simpel papiertje 65€ kost.

Hij kan zo een factuur op maken van 500€ voor het invullen van een simpel papiertje.

Er wordt enkel een factuur opgemaakt voor het opmaken van een document.

Ik heb deze dan ook per mail ontvangen zonder enige informatie dat dit kosten met zich meebracht.

mvg

Frontixa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2017 16:14

Hallo,


Dit bedrag heb ik nog niet gekregen maar onlangs kreeg ik per mail een factuur van 65€ voor het opmaken van een bestek door mijn PC hersteller.

?
wellicht kunt u deze kosten terugvorderen van uw verzekeraar?
Normaal kan ik deze kosten niet meer terug vorderen van de verzekeraar,omdat de zaak afgesloten is.

mvg

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 aug 2017 17:45

Ik begrijp je ongenoegen, maar art. 15 stelt nochtans niet dat de onderneming informatie moet verschaffen over de prijs, zonder dat de consument er om moet vragen.

Frontixa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 aug 2017 19:37

Hey,

Dus het wordt betalen volgens jullie?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 31 aug 2017 19:53

Die keuze moet je zelf maken €65 betalen en u les uittrekken, of het risico lopen dat het voor de rechtbank komt en u verliest de zaak.
Dat kan u min een tienvoud kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 aug 2017 21:56

Alleszins een lepe benadering.
Het gaat hier om aanneming van werk (het invullen van een document) zonder prijsafspraak. In dat geval moet het toegepaste tarief conform de gebruikelijke tarieven in de sector zijn.
Je kan minstens een berekeningsbasis van het tarief opvragen (tenzij men uren en uurtarief reeds vermeldde).
Vervolgens kan je nog toetsen bij andere vergelijkbare dienstvertrekkers of de toegepaste tarieven beantwoorden aan de gebruiken binnen de sector.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”