Garantie van een wagen ?

Ken.b
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Garantie van een wagen ?

#1 , 26 aug 2017 14:08

Hey iedereen

Als je je occasie wagen in een andere garage laat maken (wegens niet vertrouwen) is de garage waar je de wage hebt gekocht dan verantwoordelijk voor de kosten ?
In de verkoopsovereenkomst staat enkel 1j garantie niets meer of minder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 26 aug 2017 14:17

Enkel met schriftelijke toestemming van verkoper, kan je u wagen onder garantie ergens anders laten herstellen op hun kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2017 14:28

Enkel met schriftelijke toestemming van verkoper, kan je u wagen onder garantie ergens anders laten herstellen op hun kosten.
Wie zegt dat?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 aug 2017 14:44

Hier is het juiste antwoord. Niet dat het hier veel zal helpen, maar TS heeft recht op juist antwoord.

"De tussenkomsten onder garantie worden moeten worden uitgevoerd in de werkplaats van de verkoper of in één van zijn erkende werkplaatsen. De koper kan, mits het voorafgaande akkoord van de verkoper, de reparaties laten uitvoeren in een andere werkplaats."

info@verzoeningautomoto.be
http://verzoeningautomoto.be
Alle reglementen, formulieren en documenten staan ter beschikking op de website
van de Commissie (http://verzoeningautomoto.be). Ze kunnen eveneens schriftelijk of
op een andere duurzame drager bezorgd worden.
http://www.zichtopuwautogarantie.be
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2017 15:03

De wet voorziet niet in de verplichting voor de koper om zich eerst tot de verkoper te wenden voor herstelling. Dat blijkt uit art. 1649qiunquies par. 1 en 2 die de koper het recht geven (niet de verplichting) om herstel te vragen aan de verkoper . Dit werd ook bevestigd in de rechtspraak, zie: Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602

Dit is het enige, juiste antwoord! Amen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 26 aug 2017 15:17

De wet voorziet niet in de verplichting voor de koper om zich eerst tot de verkoper te wenden voor herstelling, maar wel het recht. Dat blijkt uit art. 1649qiunquies par. 1 en 2 die de koper het recht geven (niet de verplichting) op herstel . Dit werd ook bevestigd in de rechtspraak, zie: Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602
Natuurlijk mag hij de wagen elders laten herstellen. Maar dan kan hij van de verkoper geen terugbetaling eisen van zijn kosten, wat de vraag van TS was.

De wetgeving waarnaar je verwijst is dus nogmaals totaal irrelevant.
Zoals we gewoon zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2017 15:29

Wilt u alstublieft ophouden met voortdurend onjuiste informatie te verkondigen op dit forum?

De door mij naar voorgebrachte rechtspraak bepaald namelijk dat de koper, die zich gewend heeft tot een derde, de herstellingskosten kan terugeisen van de verkoper.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2017 15:55

Ik heb dit even met google gedaan!
Dit is het resultaat .


Gent 12 december 2011

Consumentenkoop - consument - gebrek aan overeenstemming - herstel

Een natuurlijk persoon die een voertuig in hoofdzaak voor privé-doeleinden gebruikt, kan als een consument beschouwd worden. De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bij de levering aanwezig is en zich binnen de twee jaar na de levering manifesteert. Het blokkeren van de motor zodat de auto niet meer kan rijden, is een gebrek aan overeenstemming.

Gent 12 december 2011, NjW 2012, 602.


Ik lees nergens over betalen, ik weet nu ook zo mijn weg niet in deze lektuur
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2017 16:00

Ik heb dit even met google gedaan!
Dit is het resultaat .


Gent 12 december 2011

Consumentenkoop - consument - gebrek aan overeenstemming - herstel

Een natuurlijk persoon die een voertuig in hoofdzaak voor privé-doeleinden gebruikt, kan als een consument beschouwd worden. De verkoper is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bij de levering aanwezig is en zich binnen de twee jaar na de levering manifesteert. Het blokkeren van de motor zodat de auto niet meer kan rijden, is een gebrek aan overeenstemming.

Gent 12 december 2011, NjW 2012, 602.


Ik lees nergens over betalen, ik weet nu ook zo mijn weg niet in deze lektuur
Daarvoor moet je zich op abonneren (betalend)

LeenW
Berichten: 12825

#10 , 26 aug 2017 16:08

De wet voorziet niet in de verplichting voor de koper om zich eerst tot de verkoper te wenden voor herstelling. Dat blijkt uit art. 1649qiunquies par. 1 en 2 die de koper het recht geven (niet de verplichting) om herstel te vragen aan de verkoper . Dit werd ook bevestigd in de rechtspraak, zie: Gent 12 december 2011, NJW 2012, 602

Dit is het enige, juiste antwoord! Amen
Dit arrest lijkt mij eerder te gaan over of wagen die deels beroepsmatig wordt gebruikt, ook onder de consumentenwetgeving garantie valt?


polk
Berichten: 437

#12 , 26 aug 2017 16:21

De verkoper mag eisen om – binnen de bepalingen van de garantie – uw auto zelf te (laten) repareren. U mag uw auto niet laten repareren bij uw vertrouwde garage zonder goedkeuring van de verkoper. Hij moet ermee instemmen dat u hem de factuur van de reparatie bezorgt.

http://www.eccbelgie.be/themas/auto/aut ... -uw-auto#1

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 aug 2017 16:24

De verkoper mag eisen om – binnen de bepalingen van de garantie – uw auto zelf te (laten) repareren. U mag uw auto niet laten repareren bij uw vertrouwde garage zonder goedkeuring van de verkoper. Hij moet ermee instemmen dat u hem de factuur van de reparatie bezorgt.

http://www.eccbelgie.be/themas/auto/aut ... -uw-auto#1
Vraag aan ecc waarop ze hun uitspraak baseren.

Ik heb dat soort instanties niet hoog op.

polk
Berichten: 437

#14 , 26 aug 2017 16:33

M.i. baseert men zich op:

RICHTLIJN 1999/44/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen


Artikel 3

Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.

2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.

3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij
voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijkzijn, gelet op:
— de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben;
— de ernst van het gebrek aan overeenstemming en
— de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument. Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstigeoverlast voor de consument plaatsvinden.

...



http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 44&from=NL


Terug naar “Consumenten Koop”