Garantievoorwaarden niet nageleefd

franscop
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Garantievoorwaarden niet nageleefd

#1 , 26 aug 2017 10:04

Geachte,

Wij kochten 1,,5 jaar geleden een lederen salon bij Lederland Breda met een garantie van 2 jaar die ik kon verlengen tot 5 jaar.
Blijkt nu dat de oppervlakte laag op verschillende plaatsen lost, vooral op de hoofdsteun.
Na contact met de firma zegt men dat dit verschijnsel zou te wijten zijn aan de inwerking van transpiratievocht terwijl de andere vlakken slijtage zouden zijn.
Alhoewel de verkoopster ons indertijd verzekerde dat het looiproces in Italië werd uitgevoerd lijkt dit helemaal niet normaal en is dit m.i. duidelijk een fabricage fout.
Ik krijg nu als antwoord dat ze dit probleem niet kunnen oplossen tenzij tegen betaling.

Hoe en waar kan ik dit aanvechten, omdat duidelijk de garantievoorwaarden niet vervuld worden.

Met dank bij voorbaat voor uw advies

Frans Cop

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2017 10:14

Je heeft deze vraag reeds gesteld !!!

Deze winkel is in Nederland en je zult moeten raad vragen in Nederland want de Nederlandse wet is van toepassing !

In Belgie kan men niks voor je doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 aug 2017 10:34

De europese consumenten wetgeving is van toepassing in gans de unie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 aug 2017 10:37

De europese consumenten wetgeving is van toepassing in gans de unie. Deze is in Nederland nog strenger.

http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2017 10:38

De europese consumenten wetgeving is van toepassing in gans de unie.
Kan men in Gent een klacht indienen voor een zaak in Nederland ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 26 aug 2017 10:45

Hebben de partijen geen plaats van uitvoering afgesproken, dan hangt deze af van de aard van de kenmerkende verbintenis. In het toepassingsgebied van ‘Brussel I’ wordt de plaats van uitvoering voor commerciële koopovereenkomsten autonoom gedefinieerd als de plaats waar de roerende zaken volgens de overeenkomst geleverd werden of geleverd hadden moeten worden. Bepalend is dan dus de overeengekomen plek van de fysieke overdracht van de goederen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2017 10:59

Dit staat in een algemene voorwaarden van een zeer groot winkelketen van Nederland .

Artikel 17 - Geschillen

Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.


Dit zijn de algemene voorwaarden van de betreffende winkel

ARTIKEL 22 - Nederlands recht
Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van
toepassing zijn, zijn onderworpen aan Nederlands recht.
Als de consument gevestigd is in een ander EU-land dan
Nederland en de wet in dat EU-land kent hem verdergaande
rechten toe, dan zal de ondernemer deze rechten toepassen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 26 aug 2017 11:17

Er moet bijstaan welke rechtbank bevoegd is, staat dit er niet bij dan is de rechtbank waar de levering gebeurd is bevoegd.
De Nederlandse consumenten wetgeving is iets strenger dan de Belgisch.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”