Stijging drankprijzen feestzaal

harald1989
Topic Starter
Berichten: 4

Stijging drankprijzen feestzaal

#1 , 25 aug 2017 14:56

In december vorig jaar tekenden we een contract voor de huur van de feestzaal voor ons trouwfeest. Als bijlage kregen we een lijst met daarop de beschikbare dranken en hun kostprijzen. Drank was verplicht af te nemen van de zaal zelf.

Op die drankenlijst stond enkel een begindatum vanaf wanneer deze prijzen geldig waren. In het contract zelf staat niets over eventuele prijsstijgingen, indexeringen, ... alleen dat de lijst ter beschikking wordt gesteld van de huurder op eenvoudige aanvraag. De lijst hebben we ook gekregen, geen probleem.

Na ons feest in april 2017 krijgen we het eindfactuur. Plots blijkt dat de drankprijzen in maart 2017 al gestegen zijn en dat we dat verschil ook moeten betalen. We zijn nooit vooraf op de hoogte gebracht over die stijgingen. En er staat nergens iets over mogelijke stijgingen in eender welk document dat we getekend hebben.

De verhuurder beweert nu dat die lijst toen louter indicatief was (staat nergens vermeld) en dat zo'n stijgingen normaal zijn. Mogen ze ons die extra kosten zomaar doorrekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 25 aug 2017 15:04

Neen, aangeduide prijs is de juiste. De factuur aangetekend protesteren en enkel hetgeen betalen dat correct is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 25 aug 2017 15:12

Als bijlage kregen we een lijst met daarop de beschikbare dranken en hun kostprijzen.
Als er niets beschreven staat in u contract, zal je die prijsstijging moeten betalen.
Die bijlage is louter informatief.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

harald1989
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 25 aug 2017 15:29

Als bijlage kregen we een lijst met daarop de beschikbare dranken en hun kostprijzen.
Als er niets beschreven staat in u contract, zal je die prijsstijging moeten betalen.
Die bijlage is louter informatief.
Maar als er niets staat beschreven, dat werkt toch in beide richtingen dan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2017 15:49


Maar als er niets staat beschreven, dat werkt toch in beide richtingen dan?
Ik denk dat dit altijd in één richting werkt, de klant betaald altijd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 25 aug 2017 16:01

Als bijlage kregen we een lijst met daarop de beschikbare dranken en hun kostprijzen.
Als er niets beschreven staat in u contract, zal je die prijsstijging moeten betalen.
Die bijlage is louter informatief.
Maar als er niets staat beschreven, dat werkt toch in beide richtingen dan?
Dan zijn hun huidige prijzen geldig op ogenblik van gebruik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#7 , 25 aug 2017 16:09

Als bijlage kregen we een lijst met daarop de beschikbare dranken en hun kostprijzen.
Als er niets beschreven staat in u contract, zal je die prijsstijging moeten betalen.
Die bijlage is louter informatief.
Dan zou de verhuurder, mijns inziens, expliciet moeten vermelden dat deze prijzen informatief zijn.
Niet enkel vermelden dat de prijzen te verkrijgen zijn op aanvraag, een gerichte actie die TS hier heeft uitgevoerd op voorhand.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 aug 2017 16:20

Als je het zeker wil weten ga naar de rechtbank en daagt de zaalverhuurder voor de rechtbank, een restaurant verhoogd ook zijn prijzen zonder vooraf te verwittigen, het bier slaat op en de wijnen zijn duurder geworden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12843

#9 , 25 aug 2017 17:53

Het is wel de verhuurder die TS voor de rechtbank moet dagen he.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 aug 2017 21:22

Als bijlage kregen we een lijst met daarop de beschikbare dranken en hun kostprijzen.
Als er niets beschreven staat in u contract, zal je die prijsstijging moeten betalen.
Die bijlage is louter informatief.
Als de consumptieprijzen opvraagbaar zijn, je hebt deze gekregen en nergens staat een voorbehoud (noch in de overeenkomst, noch op de prijslijst) dan is de verhuurder-verkoper gebonden door die prijzen.
Probleem is dat je je waarborg niet terugkrijgt dus jij er achteraan moet. De aangetekende ingebrekestelling kost al 6 euro.

Je zou wel eens terloops kunnen melden dat je je licht gaat opsteken bij de economische inspectie als de verhuurder zo zeker is van zijn zaak.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2017 07:57

Je zou wel eens terloops kunnen melden dat je je licht gaat opsteken bij de economische inspectie als de verhuurder zo zeker is van zijn zaak.
Ik denk niet dit veel indruk zal maken op een zelfstandige.

Wat kan de economische inspectie doen ??,

Een prijslijst aanpassen is volkomen wettelijk, daar kan de economische inspectie niks tegen doen, dit gebeurt trouwens overal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 26 aug 2017 10:40

Misschien kan TS eens vertellen hoe hoog de prijsstijging wel was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#13 , 27 aug 2017 10:22

Als TS een contract getekend heeft op het moment dat de eerste prijslijst nog van toepassing was, denk ik dat hij een kans maakt om dit te winnen. Maar we zouden moeten weten om welk totaalbedrag het gaat, m.a.w. of het het vredegerecht is dat bevoegd is of niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 aug 2017 10:31

2500€ is nu niet bepaald groot voor een trouwfeest, huur zaal, eten en drinken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 aug 2017 11:26

2500€ is nu niet bepaald groot voor een trouwfeest, huur zaal, eten en drinken !
2500 EUR prijsstijging zou wel stevig zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”