Prijsafspraken

RubenCo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Prijsafspraken

#1 , 22 aug 2017 05:54

Ik heb een vraag voor degenen met meer kennis over de wetgeving rond mededinging.

Wij bouwen momenteel via sleutel-op-de-deur. In de totaalprijs was een betegeling voorzien van 2 betonnen trappen.
We wilden echter voor houtbekleding kiezen, en contacteerden hiervoor zelf een schrijnwerker.
Toen de bouwfirma onze offerte hiervoor zag, zeiden ze dat deze veel te goedkoop was, en probeerden ze ons te overtuigen de houten trapbekleding toch door henzelf te laten uitvoeren.
Helaas is nadien het ontwerp van de trappen bij uitvoering nog gewijzigd, waardoor we een nieuwe offerte moesten vragen bij de schrijnwerker. Opeens lag zijn prijs bijna 50% hoger.
Toen we hem hierop aanspraken, mailde hij ons: "Mijn nieuwe offerte ligt inderdaad wat hoger. De bouwfirma heeft me gecontacteerd dat de offerte te laag was en ze hadden gelijk, ik heb meer hout nodig dan aanvankelijk berekend."

Geldt dit als (onwettige) prijsafspraken? Speelt het hierbij een rol of het excuus van de schrijnwerker ivm de foute berekening van de hoeveelheid hout klopt of niet?
Zelfs met de nieuwe prijs is de schrijnwerker nog steeds de goedkoopste van alle offertes die we gevraagd hadden, dus op zich zijn we geneigd nog steeds voor hem te kiezen. Maar advies over wat we hiermee kunnen doen, zou zeer welkom zijn. :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2017 08:00

Die man kan fout gezeten hebben daar de nieuwe prijs nog de goedkoopste was !

Ik denk niet dat je tegen hem iets zal kunnen ondernemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iota
Berichten: 830

#3 , 22 aug 2017 11:06

Als de schrijnwerker de 1ste offerte niet meer aan de afgesproken prijs had willen uitvoeren nadat je deze had aangenomen, had je een punt.
Maar die offerte ging niet door omdat u vanwege een gewijzigde trapsituatie een nieuwe offerte hebt gevraagd. Het staat hem volledig vrij bij een nieuwe offerte een nieuwe prijs op te geven.

Terzijde: Als hij met die 2de, bijna 50% duurdere offerte nog steeds de goedkoopste is, lijkt me de kans groot dat hij zich bij de 1ste idd heeft misrekend, want dan was die echt wel onrealistisch goedkoop.
In geval van twijfel kan u nog elders een offerte vragen en vergelijken.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 aug 2017 12:36

Iets aanpassen aan de oorspronkelijke plannen van een huis KOST ALTIJD meer dan de oorspronkelijke prijs. hou daar in het vervolg rekening mee. Eens een aannemer een opdracht binnen heeft kan hij u prijzen geven naar eigen zin.

RubenCo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2017 12:56

Alvast bedankt voor jullie reacties!
De uitvoering van de trap is niet aangepast op onze vraag, maar door een fout van de architect helaas. Maar daar stond die schrijnwerker volledig buiten, vandaar dat we een nieuwe offerte moesten vragen.
Maar we zitten ook wel met de vraag of het bouwbedrijf niet in de fout gaat door de schrijnwerker te contacteren om over zijn prijs te discussiëren?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 22 aug 2017 13:33

Ben je akkoord gegaan (getekend) met de 2de offerte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

iota
Berichten: 830

#7 , 22 aug 2017 13:58

Maar we zitten ook wel met de vraag of het bouwbedrijf niet in de fout gaat door de schrijnwerker te contacteren om over zijn prijs te discussiëren?
Ik zie daar niet meteen een onwettige prijsafspraak in. Bouwbedrijf en schrijnwerker samen hebben om te beginnen geen monopolie voor trappenbouw. Je hebt die schrijnwerker zelf gecontacteerd. Het staat u dus vrij om offertes te vragen en opdracht te geven aan om het even welke schrijnwerker van uw keuze.

Uit uw uitleg maak ik op dat de bouwfirma de schrijnwerker als een oneerlijke concurrent zag met zijn offerte. Als de 2de offerte, 50% duurder, nog steeds de goedkoopste was, is het niet verwonderlijk dat ze zich afvroegen hoe deze man aan dit bedrag degelijk werk kon leveren. Waarschijnlijk is dan gebleken dat zijn berekening van het hout niet klopte en hebben ze hem hierop gewezen teneinde met gelijke wapens te strijden. Meer zie ik daar niet in en is volgens mij niks strafbaars.

Terug naar “Consumenten Koop”