Een maand geleden ben ik opgelicht op het internet via een zoekertjessite.
Het betrof een aankoop van een grafische kaart voor de prijs van 130 euro. Dit is een redelijke normale prijs voor deze kaart, de prijzen schommelen tussen de 125 en 190 euro tweedehands).
Nadat ik eerst contact met de verkoper had gehad via e-mail heb ik nog zijn telefoonnummer gekregen. Even getest met een SMS te sturen om zeker te zijn dat het zijn eigen nummer was.
Aangezien de verkoper tegen Brussel aanzit en ikzelf niet veel tijd heb om er langs te gaan besloot ik om te vragen om de kaart te verzenden.
Nadat alles hiervan correct leek heb ik 's avonds de overschrijving gedaan (van ING -> Bpost).
De volgende ochtend vertelde ik aan een collega dat ik een degelijke grafische kaart gekocht had. Mijn collega vertrouwde het niet helemaal en heeft contact met de verkoper opgenomen om te vragen of deze kaart nog te koop was. En wat bleek: deze was nog te koop en zelfs met enkele euro's korting want 'de verkoper' had dringend geld nodig... Op hetzelfde moment heb ik met de verkoper nog contact gehad en hij had de kaart reeds naar de post gedaan... Met andere woorden: oplichting...
Ik heb onmiddellijk naar ING gebeld om te vragen of ze de overschrijving konden terugroepen of on-hold zetten of wat ook mogelijk zou zijn. Helaas is dit niet mogelijk zonder een P.V.. Op dat ogenblik was er tussen tijd van overschrijving en contact met ING nog geen 10 uur tussen.
Diezelfde avond langs de politie geweest, deze hebben een P.V. opgemaakt met bovenstaand verhaal. Hierbij hebben ze het adres opgezocht van de betrokkene en dit adres staat bekend als oplichtingsadres.
Deze P.V. heb ik onmiddellijk doorgestuurd naar ING maar hierop heb ik geen reactie gekregen tot een week geleden.
Hierbij is er 30 euro van mijn rekening gegaan voor 'opzoekwerk'. Ik heb telefonisch contact met ING gehad met de vraag waarover dit ging en blijkt dat ze dit altijd aanrekenen en dit in de algemene voorwaarden staat... Hierover heeft men mij niets verteld toen ik de eerste maal contact met hun had. Vandaag is er alweer 30 euro van mijn rekening gegaan, dit zijn de kosten die de andere bank heeft moeten doen?
Ondertussen 190 armer en 3 keer opgelicht. 1 keer door een oplichting waarvan men alle gegevens heeft maar waar men niets aan doet en 2 maal door mijn eigen bank.
Zijn dit normale praktijken in België? Is er enige manier om toch de 'bankkosten' terug te vorderen?
Ter info, de avond dat ik de P.V. had heb ik deze ook naar de betrokken site gestuurd en daar kreeg ik als reactie dat ze nog geen andere klachten binnen hadden en dus de advertenties nog online lieten staan.