Opgelicht op internet en door eigen bank

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

Opgelicht op internet en door eigen bank

#1 , 21 aug 2017 18:48

Een maand geleden ben ik opgelicht op het internet via een zoekertjessite.
Het betrof een aankoop van een grafische kaart voor de prijs van 130 euro. Dit is een redelijke normale prijs voor deze kaart, de prijzen schommelen tussen de 125 en 190 euro tweedehands).
Nadat ik eerst contact met de verkoper had gehad via e-mail heb ik nog zijn telefoonnummer gekregen. Even getest met een SMS te sturen om zeker te zijn dat het zijn eigen nummer was.
Aangezien de verkoper tegen Brussel aanzit en ikzelf niet veel tijd heb om er langs te gaan besloot ik om te vragen om de kaart te verzenden.

Nadat alles hiervan correct leek heb ik 's avonds de overschrijving gedaan (van ING -> Bpost).
De volgende ochtend vertelde ik aan een collega dat ik een degelijke grafische kaart gekocht had. Mijn collega vertrouwde het niet helemaal en heeft contact met de verkoper opgenomen om te vragen of deze kaart nog te koop was. En wat bleek: deze was nog te koop en zelfs met enkele euro's korting want 'de verkoper' had dringend geld nodig... Op hetzelfde moment heb ik met de verkoper nog contact gehad en hij had de kaart reeds naar de post gedaan... Met andere woorden: oplichting...

Ik heb onmiddellijk naar ING gebeld om te vragen of ze de overschrijving konden terugroepen of on-hold zetten of wat ook mogelijk zou zijn. Helaas is dit niet mogelijk zonder een P.V.. Op dat ogenblik was er tussen tijd van overschrijving en contact met ING nog geen 10 uur tussen.

Diezelfde avond langs de politie geweest, deze hebben een P.V. opgemaakt met bovenstaand verhaal. Hierbij hebben ze het adres opgezocht van de betrokkene en dit adres staat bekend als oplichtingsadres.
Deze P.V. heb ik onmiddellijk doorgestuurd naar ING maar hierop heb ik geen reactie gekregen tot een week geleden.
Hierbij is er 30 euro van mijn rekening gegaan voor 'opzoekwerk'. Ik heb telefonisch contact met ING gehad met de vraag waarover dit ging en blijkt dat ze dit altijd aanrekenen en dit in de algemene voorwaarden staat... Hierover heeft men mij niets verteld toen ik de eerste maal contact met hun had. Vandaag is er alweer 30 euro van mijn rekening gegaan, dit zijn de kosten die de andere bank heeft moeten doen?

Ondertussen 190 armer en 3 keer opgelicht. 1 keer door een oplichting waarvan men alle gegevens heeft maar waar men niets aan doet en 2 maal door mijn eigen bank.

Zijn dit normale praktijken in België? Is er enige manier om toch de 'bankkosten' terug te vorderen?

Ter info, de avond dat ik de P.V. had heb ik deze ook naar de betrokken site gestuurd en daar kreeg ik als reactie dat ze nog geen andere klachten binnen hadden en dus de advertenties nog online lieten staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2017 19:03

Een beetje eerlijk blijven je bent maar 1 maal opgelicht.

Als je aan een bank een opdracht geeft van opzoeking en er staat in het reglement dat daar 30€ kosten aan verbonden zijn dan is dit ook zo

Als je betaling doet via u PC dan is dit bijna onmiddellijk weg van u rekening naar de begunstigen, dus 10 uur dan staat het allang op zijn rekening.

En zomaar geld van een andere zijn rekening halen gaat ook zo maar niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 21 aug 2017 19:12

Bent u dan niet akkoord gegaan met de voorwaarden van de bank toen u daar een rekening opende?

Reclame

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#4 , 21 aug 2017 20:55

Ik ben reeds 20 jaar klant bij ING toen was er nog geen sprake van online bankieren. Ondertussen heeft men 35 pdf's met gebruiksvoorwaarden, algemene info, algemeen reglement, etc... in totaal bedragen deze ongeveer 1500 pagina's. Deze worden gemiddeld om de 6 maanden aangepast.
Ondertussen heb ik mij door al deze regeltjes geworsteld en het staat inderdaad in de voorwaarden: "alle stappen en opzoekingen ondernomen tot vaststelling en beoordeling van de situatie van de Cliënt, met name voor het verkrijgen van allerlei inlichtingen bij administraties of om het even welke derden gemachtigd om ze te verstrekken;"

Dat ze het geld niet kunnen terughalen begrijp ik (alhoewel dat men, in nog niet zo een heel lang verleden, een overschrijving vanuit het buitenland naar mij heeft teruggeroepen, ja, ook weer opgelicht...).
Maar dat men op zijn minst de melding aan de telefoon had kunnen doen dat een opzoeking geld kost?

Moest deze opzoeking ook iets opgeleverd hebben maakt mij dit echt niet meer uit. Maar ik krijg totaal geen informatie van ING als ik vraag naar wie is het geld overgeschreven mag men niet op antwoorden.

Om tot een juridische vraag te komen: ik wens met de betrokken persoon naar wie ik het geld overgemaakt heb een verzoening via het vredegerecht. Hoe kan ik dit bereiken?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 21 aug 2017 21:32

om een verzoeningspoging te doen hebt u het adres van de tegenpartij nodig.

ik vermoed dat het enige dat u kan doen is de tegenpartij dagvaarden voor het vredegerecht, bij een verzoeningspoging is men niet verplicht om op te dagen, bij een dagvaarding ook niet, maar dan kan de tegenpartij wel bij verstek veroordeeld worden.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2017 09:03

Ik denk dat dit verhaal twee kanten heeft. Ik verkoop iets op tweedehands, wacht tot de centen op mijn rekening staan en breng het item naar de post. Ik laat de koper weten dat ik dit heb gedaan en koper spoed zich naar de bank en herroept de gedane betaling... Toch een geluk dat dit niet zomaar kan hé.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2017 10:15

Ik verkoop iets op tweedehands, wacht tot de centen op mijn rekening staan en breng het item naar de post. Ik laat de koper weten dat ik dit heb gedaan en koper spoed zich naar de bank en herroept de gedane betaling... Toch een geluk dat dit niet zomaar kan hé

.
Dit is eigenlijk een mooi voorbeeld !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 22 aug 2017 10:34

Als je betaling doet via u PC dan is dit bijna onmiddellijk weg van u rekening naar de begunstigen, dus 10 uur dan staat het allang op zijn rekening.
Klopt niet in het geval van overschrijvingen tussen verschillende banken. Overschrijvingen worden in "batch" verwerkt op bepaalde tijdstippen, en de bank van de opdrachtgever heeft een dag de tijd om de overschrijving effectief uit te voeren. Het is niet omdat je rekeningsaldo is gezakt dat de overschrijving al effectief is uitgevoerd.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”