Mede-eigenaars in onverdeeldbheid

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Mede-eigenaars in onverdeeldbheid

#1 , 19 aug 2017 12:52

Is het normaal dat bij een woning in onverdeeldheid (erfenis), de makelaar zich enkel en alleen richt tot de mannelijke erfgenaam?

De dochter is de oudste en dus executeur van de erfenis. Jongere broer mede-erfgenaam.
Samen gingen ze naar de makelaar om het huis in verkoop te zetten.
Beider emailadressen, telefoonnummers werden doorgegeven, doch enkel de broer wordt gecontacteerd.

Bij het tekenen van de compromis werd in eerste instantie aan de dochter zelfs geen kopij gegeven. (Moest er zelf om vragen)


Is dit nu bruut machismo? Gebrek aan beleefdheid? of standaard praktijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 aug 2017 13:16

Begrijp ik goed dat de dochter de compromis niet mee heeft ondertekend?
Dat is het enige dat telt want dat moet wel.
Wie heeft de dochter aangesteld als executeur van de erfenis?
Er was dus een testament?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1679

#3 , 19 aug 2017 13:35

is er überhaupt een verschil in rang tussen erfgenamen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 aug 2017 13:39

is er überhaupt een verschil in rang tussen erfgenamen?
Neen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#5 , 20 aug 2017 12:24

a) dochter werd inderdaad wel uitgenodigd om compromis mee te ondertekenen.

b) in het algemeen werd de dochter stomweg als "aanhangsel" of tweede in rang beschouwd door de makelaar. Bij vermelding op de compromis staat ze vb. op de tweede plaats, nà de jongere broer.
Broer wordt dus als primaire vertegenwoordiger beschouwd blijkbaar.

c) nee, geen testament, ik ging ervan uit dat het oudste kind per definitie executeur was.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 20 aug 2017 22:02

b) heeft geen enkel juridisch of nadelig gevolg voor betrokkene
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#7 , 21 aug 2017 13:39

Mariette, juridisch heeft het geen belang, zoals Asperger zegt en of die makelaar een macho is, weet ik niet.
Bij ons was het zo, dat notaris, makelaar, advocaat, enz. zich voornamelijk richtten naar de persoon die hen het eerst had gecontacteerd of waarvan zij de indruk hadden dat die de zaken regelde. Soms kreeg ook enkel ik de berichten aan, die ik dan doorstuurde naar mijn broer. Ik heb er regelmatig op moeten wijzen dat hij in cc moest.
Wij moesten daar soms om lachen: als je samen optreedt, gaan sommigen er blijkbaar spontaan van uit dat je bij of naast elkaar woont!
Dan vroegen die aan mij of het ook ok was voor mijn broer.
Dus niet te veel achter zoeken, zou ik zeggen.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#8 , 21 aug 2017 15:17

ok bedankt. Dan blijkt het precies toch de standaard manier van werken te zijn. Ik vind dat totaal ongehoord, tenslotte wil het hebben van een gemeenschappelijke eigendom niet zeggen dat men op goede voet met elkaar staat en gewoon telkens beide eigenaars verwittigen is hierbij een kleintje.

iota
Berichten: 830

#9 , 21 aug 2017 16:34

Standaard manier van werken zou ik niet durven zeggen, maar niet iedereen is even nadenkend of voorkomend. Mss is die makelaar idd zo'n type dat automatisch met de man in het gezelschap praat en vrouwen als aanhangsel ziet, maar even goed gaat die er gewoon van uit dat de broer de zaken regelt omdat die toevallig als eerste met hem heeft gebeld, of denkt hij verkeerdelijk dat de broer de oudste is, of welke reden dan ook.
Ware ik uw dochter, ik zou hem er wel op hebben gewezen.

Terug naar “Consumenten Koop”