Zending gaat verloren bij B-Post -- wijst verantwoordelijkheid af.

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Zending gaat verloren bij B-Post -- wijst verantwoordelijkheid af.

#1 , 17 aug 2017 13:23

Beste.

Op 09/08/2017 heb ik bij DeGrootste.be een oplaadbare loodzuur accu besteld met bestelreferentie: ZRVMDLJX.
Deze batterij is via bankoverschrijving reeds betaald.
Firma DeGrootste.be heeft deze batterij via B-Post mij toegezonden en mij ook via tracking systeem op de hoogte gehouden waar de batterij was op een bepaald moment.
Het pakket zou aangeboden worden op 16/08/2017 tussen 08.00Hr en 18.00Hr op mijn huisadres.
Om 18.00Hr was er nog niemand langs geweest van B-Post en heb ik via de tracker, gekeken waar mijn pakket zat.
Klaarblijkelijk was het pakket reeds geleverd om 09.33Hr en hadden zij een handtekening voor ontvangst van een zekere "Olie...... onleesbaar verder" gekregen.
Ik heb bij de buren gevraagd of zij het pakket in ontvangst genomen hadden, doch niemand had B-Post over de vloer gekregen.
Ik zelf ben de ganse dag thuis geweest en heb B-Post ook niet gehoord of gezien.
Na contact name met B-post ben ik te weten gekomen dat het pakket met barcode nummer: 323299950700000083851112 afgeleverd was en zij in het bezit waren van een handtekening hun toegezonden.
Na veel mails en telefoontjes ontkennen zij de schuld dat het pakket niet bij mij is afgeleverd en verwijzen ze mij naar de firma DeGrootste.be.
Uiteraard heb ik deze mensen gecontacteerd en zijn deze ook niet blij met het gebeurde en het afschuiven van de verantwoordelijkheid van B-Post.
In een laatste mail van DeGrootste.be bevestigd dit bedrijf dat zij ook hier achter na zullen gaan om de reden te weten te komen van het gebeurde.
Ondertussen telefoon gekregen van de klantendienst van B-Post met hun excuus en daar bleef het dan bij. Het pakket is volgens hen hopeloos verloren, en ik moet mij maar wenden tot mijn verkoper. Kwa terug betaling of gratis nieuwe batterij komt niet ter sprake, ze hebben een handtekening en dat blijkt voldoende te zijn.
Ik heb hierop gereageerd met een e-mail en een kopie van mijn eID met mijn originele handtekening.
Terug telefoon van B-Post: Ja, mijnheer het is uw handtekening niet, maar het is onze fout niet wij hebben een handtekening en dat volstaat.
Bij wie de levering gebeurd is kunnen ze niet zeggen.

Besluit: ik word volledig in mijn hemd in de kou gezet door B-Post, deze wijzen alle verantwoordelijkheid af.

Mijn vraag is nu wat kan ik wettelijk ondernemen om B-Post alsnog verantwoordelijk te stellen, zij zijn tenslotte de vervoersmaatschappij voor mijn pakket.
Graag uw advies aub.
Bektronics.

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 aug 2017 13:28

zou u ten eerste de bedrijfsnamen kunnen verwijderen cfr forumregels?

u moet zich wenden tot de verkoper. Meld hen dat uw pakket niet is ontvangen. Vervolgens dient de verkoper dit verder met de verzendmaatschappij te regelen. U hebt geen contractuele band met de verzendmaatschappij.

De meeste online verkopers doen niet moeilijk om u een nieuwe batterij op te sturen terwijl zij het verder afhandelen met de verzender.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 17 aug 2017 13:44

U moet inderdaad de verkoper aanspreken, die moet dan maar zijn schade gaan verhalen bij de pakjesdienst.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 17 aug 2017 14:23

Inderdaad, de wetgeving voorziet dat de verzender/verkoper verantwoordelijk is totdat u het pakket effectief in handen hebt.

De procedures bij Bpost voorzien om die reden ook niet de mogelijkheid aan de ontvanger om een klacht in te dienen, enkel de verzender kan dit doen.
U kan nooit enige compensatie van Bpost krijgen, u hebt er geen overeenkomst mee, enkel de verzender kan dit.

Het is wettelijk aan de verzender om u een nieuwe zending te bezorgen, zij moeten dan maar zien dat ze ofwel de vorige zending kunnen recupereren, of er een schadevergoeding voor krijgen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 aug 2017 14:32

Hoe gaat TS bewijzen dat hij het pakket niet ontvangen heeft, voor verkoper en Bpost is het pakket afgeleverd en ondertekend voor ontvangst.
Je kan moeilijk op hun apparaat een perfecte handtekening plaatsen, dit zou een scan van de id kaart moeten zijn.
Wil je zeker zijn laat het bezorgen in een postkantoor/postpunt of een pakjesautomaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 17 aug 2017 14:44

Vragen aan de verkoper dat hij de dienstverstrekker contacteert en klaagt. Ze maken zich er makkelijk van af; intern kan men perfect traceren op welke wagen het collo geladen werd en vervolgens de bestuurder contacteren; aangezien men het uur van veronderstelde ondertekening heeft denk ik zelfs dat men de positie van het voertuig kan bepalen.

Eventueel zelf klacht indienen; tenslotte heeft iemand door te tekenen beweerd u te zijn en gerechtigd te zijn geweest om de zending in ontvangst te nemen.

Heb een paar weken terug een analoge ervaring gehad met dezelfde dienstverstrekker i.v.m. de zending van een knuffel voor een kind die ik gekocht had in het UK. Met tracking info. Men kon aantonen dat het in het in BE gelegen distributiecentrum was aangekomen, dan niets meer. Gelukkig ook geen handtekening. Vrijwillig extra betaald om de vervanging op een andere manier te laten opzenden. Een paar collega's hebben gelijkaardige zaken meegemaakt waaronder één waar er zogezegd ook getekend was voor ontvangst en die behoorlijk wat moeite heeft moeten doen om bij de verkoper compensatie te krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 17 aug 2017 14:45

Hoe gaat TS bewijzen dat hij het pakket niet ontvangen heeft, voor verkoper en Bpost is het pakket afgeleverd en ondertekend voor ontvangst.
Je kan moeilijk op hun apparaat een perfecte handtekening plaatsen, dit zou een scan van de id kaart moeten zijn.
Wil je zeker zijn laat het bezorgen in een postkantoor/postpunt of een pakjesautomaat.
Dat is een andere zaak, maar hoe dan ook, de verkoper is het aanspreekpunt, niet Bpost.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 17 aug 2017 15:58

Hoe gaat TS bewijzen dat hij het pakket niet ontvangen heeft, voor verkoper en Bpost is het pakket afgeleverd en ondertekend voor ontvangst.
Doordat er een handtekening is gezet die niet van TS is, noch van iemand die op hetzelfde adres woont? De taak van bpost was om een pakket op een specifiek adres af te leveren, wat hier makkelijk aantoonbaar niet is gebeurd.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 17 aug 2017 16:13

Hoe gaat TS bewijzen dat hij het pakket niet ontvangen heeft, voor verkoper en Bpost is het pakket afgeleverd en ondertekend voor ontvangst.
Doordat er een handtekening is gezet die niet van TS is, noch van iemand die op hetzelfde adres woont? De taak van bpost was om een pakket op een specifiek adres af te leveren, wat hier makkelijk aantoonbaar niet is gebeurd.
Wie gaat het bewijs leveren? Hoe denk je dit dan aantoonbaar te maken. Bpost zal niet van mening veranderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 17 aug 2017 17:44

Hoe gaat TS bewijzen dat hij het pakket niet ontvangen heeft, voor verkoper en Bpost is het pakket afgeleverd en ondertekend voor ontvangst.
Je kan moeilijk op hun apparaat een perfecte handtekening plaatsen, dit zou een scan van de id kaart moeten zijn.
Wil je zeker zijn laat het bezorgen in een postkantoor/postpunt of een pakjesautomaat.
Postbodes moeten tegenwoordig je ID fotograferen bij afleveren van pakjes.
Omwille van tijdsgebrek nemen ze meestal een foto van iets anders (het duurt immers lang voordat de ontvanger zijn ID genomen heeft, als de postbode langskomt), en dit zal de postbode in dit geval nu wellicht zuur opbreken.
Bron van dit alles: ik ken meerdere postbodes, en weet dat ze hier 3 jaar geleden alvast mee bezig waren toen ik zelf nog werkte bij bpost.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 17 aug 2017 18:01

Wie gaat het bewijs leveren? Hoe denk je dit dan aantoonbaar te maken. Bpost zal niet van mening veranderen.
bpost beweert dat ze het pakket hebben afgeleverd op het bewuste adres, dan het is aan hen om dat te bewijzen. Een voornaam met een handtekening die van niemand is bewijst niks.
Postbodes moeten tegenwoordig je ID fotograferen bij afleveren van pakjes.
Enkel bij de duurdere verzendmethodes, die dozenschuivers om te besparen niet gebruiken, geloof ik.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 aug 2017 18:35

Heb nog nooit mijn ID kaart moeten tonen voor een pakje met Bpost, ik ontvang er elke maand minstens 2 voor mijn zoon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 17 aug 2017 18:53

ID moeten tonen, ja, bij dure verzendingen die enkel aan de geadresseerde mogen worden afgeleverd. ID laten fotograferen, dan zou er een probleem zijn want daar ben ik niet mee akkoord. Een verzender heeft dat niet nodig.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12828

#14 , 17 aug 2017 19:07

ID moeten tonen, ja, bij dure verzendingen die enkel aan de geadresseerde mogen worden afgeleverd. ID laten fotograferen, dan zou er een probleem zijn want daar ben ik niet mee akkoord. Een verzender heeft dat niet nodig.
Idem, dat gaan ze niet krijgen van mij. Ik hou niet van het idee dat mensen met een kopie van mijn ID rondlopen.

mbbs1024
Berichten: 474

#15 , 18 aug 2017 00:03

Ik heb een tijd geleden ook problemen gehad met Bpost, het ging om een zending vanuit het buitenland.
Op hun tracking site stond op een gegeven moment dat ze het pakket ontvangen hadden en dat het in distributie zat naar mij toe.
Na een tijd niets meer van gehoord, klantendienst een paar maal gekontakteerd, en vervolgens de ombudsman.
Vanaf het moment dat de ombudsman navraag gedaan had, wijzigde de status op hun tracking site van 'in distributie' naar 'nog niets ontvangen vanuit het buitenland' en kreeg de ombudsman te horen dat het pakje nooit in BE aangekomen was.
Een kennis werkt bij Bpost op brucargo, en die had in de interne systemen gezien dat het pakje ingescand was in brucargo.
en toch bleeft BPOST naar mij en de ombudsman volhouden dat het pakje nooit in BE was aangekomen.
Gelukkig heeft de verzender me een nieuw exemplaar bezorgd, nadat ik hem het antwoord van de ombudsman doorgestuurd heb.

Terug naar “Consumenten Koop”