Brommer verkocht, koper komt terug

Carfreak21
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Brommer verkocht, koper komt terug

#1 , 12 aug 2017 11:42

Hallo, ik heb een aantal dagen geleden mijn brommer verkocht en nu zegt de koper dat er van alles met de brommer mis is. Tijdens de verkoop zei hij dat er iets mis was met het stuur en hij vroeg of er ooit een accident mee was gebeurd, ik zei dat ik er nooit last van gehad heb en dat ik er zelf geen ongeval mee heb gehad. Ook zegt hij dat de brommer moeilijk start, terwijl het bij mij altijd onmiddellijk heeft gestart! Dit zag hij ook tijdens de verkoop, hij voelde aan de uitlaat om te zien of die koud stond of te zien of dat ik hem niet eerder had gestart. Dat was ook niet het geval, ik had hem 2 dagen niet gestart en hij starte gewoon direct zoals altijd. Hij heeft ook tijdens de verkoop alles opgenomen met zijn gsm zonder dat ik het wist.
Hij belde me gisteren en zei dat hij naar de garage is geweest en ze hem daar hebben gezegd dat er minstens 300 euro kosten aan waren en dat ik nu de helft (150 euro) moet betalen aan hem. Hij dreigt ermee om met de opnames naar de politie te gaan en een rechtszaak te starten.
Ik heb nog 120 euro van de prijs gedaan voor de kosten en ik heb hem een compleet nieuwe helm gegeven twv 90 euro.
Hij heeft wel tijdens de verkoop een contract ondertekend waarin staat dat de brommer in de staat is verkocht waarin het zich bevindt, gekend en goedgekeurd door de koper.

Wat moet ik nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 12 aug 2017 11:53

U bent particulier, dus u moet geen waarborg geven. Hij heeft de bromfiets trouwens goed kunnen onderzoeken voor de verkoop.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 12 aug 2017 11:54

De koper schriftelijk (liefst met een aangetekend schrijven) laten weten dat hij het voertuig uitgebreid heeft kunnen onderzoeken voor de koop en akkoord is gegaan met de staat. Verder kan u vermelden dat u geen handelaar bent en dus ook geen garantieplicht heeft.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2017 12:08

Als je zelf geen handelaar bent, en je hebt contractueel verkocht in de staat waarin hij zich bevindt, dan is het aan de koper om aan te tonen:
(1) dat er verborgen gebreken waren, minstens in de kiem aanwezig bij de verkoop
(2) dat jij hiervan op de hoogte was (of behoorde te zijn)
(3) dat je ze moedwillig verzwegen hebt

Dat is allesbehalve eenvoudig voor hem.
Bij de politie kan hij weinig gaan doen. Een rechtszaak opstarten zou kunnen, maar daar moet hij dan bovenstaande 3 punten kunnen aantonen. En alle kosten minstens voorschieten. Als hij de zaak verliest, dan draait hij ook op voor al die kosten (incl. evt. gerechtelijke expertise).
Als ik je wederpartij raad moest geven, dan zou ik toch slechts aanbevelen naar de rechtbank te stappen als hij een sterk dossier heeft.

Geluidsopnamen hebben in contractuele aangelegenheden bovendien maar bewijswaarde als er ook een begin van schriftelijk bewijs is (dat van jou uitgaat en het beweerde van je wederpartij aannemelijk maakt).

Dus tenzij je sommige zaken vergeet te vermelden nu, zou ik rustig afwachten en de wederpartij - in dezelfde vorm van communicatie als hij/zij zelf hanteert - dat je geen weet hebt van verborgen gebreken bij de verkoop en dus ook geen rechtsgrond ziet om de verkoopovereenkomst te ontbinden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Carfreak21
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2017 12:52

Tijdens de verkoop vroeg hij me waarom dat het stuur vreemd deed, ik zei van het lange stilstaan waarschijnlijk, maar ik had er zelf nooit last van. Hij zei dat het waarschijnlijk aan de band zou liggen, ik zei ja dat kan, maar uiteindelijk heeft hij toch de scooter gekocht terwijl hij wist dat er iets mis mee was, daar kan ik toch niets aan doen. Er waren natuurlijk wel nog een paar gebreken, zoals de elektronische starter die het niet deed en de toeter, maar daar was hij van op de hoogte. Ik wil echt die 150 euro niet betalen hoor, heb zelf al kosten genoeg.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 12 aug 2017 14:31

Versie 2 leest reeds iets anders dan het origineel. Toch zit u nog vrij safe (onder voorbehoud van wat in versie 3 nog boven zou kunnen komen, een lichtjes uitgeboorde cylinder of iets dergelijks ), omwille van de redenen vermeld in post #4, het is niet min om dat allemaal te bewijzen. Doe niets, wacht af. Indien u een aangetekende brief ontvangt reageert u, anders niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Carfreak21
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2017 14:45

Alles wat gezegd moest worden heb ik net gezegd, meer is er niet aan. Ik begrijp niet dat hij me nog iets kan doen, terwijl we degelijk een correct contract hebben opgesteld waarin staat dat hij in die staat is verkocht, gekend door de koper.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 17 aug 2017 20:17

Verstandig dat u het op papier heeft gezet. Tegenpartij kan niets tegen u beginnen.

Terug naar “Consumenten Koop”