Verlies herroepingsrecht bij defect product?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Verlies herroepingsrecht bij defect product?

#1 , 10 aug 2017 16:15

Volgende situatie doet zich voor:
1. Ik koop een DVD box op een Belgische webshop.
2. Na openen blijkt een van de DVD's tekenen van "DVD-rot" te bevatten (lijm in de DVD die loslaat, met wazige plekken en onleesbaarheid tot gevolg).
3. Ik stuur de DVD-box terug, maar wens deze ook niet meer en laat de verkoper weten dat ik van mijn herroepingsrecht gebruik wil maken en liever voor een terugbetaling dan voor een omruiling wens te kiezen. De DVD box was immers bedoeld voor de kinderen zodat ze deze in de wagen konden kijken. Door het moeten omruilen, zou dit doel totaal voorbijgeschoten zijn, aangezien we morgen op reis vertrekken.
4. Nu zegt de verkoper dat dit niet kan, aangezien de DVD-box niet meer gesealed is! Ze gaan gewoon een ander schijfje in deze box steken, en me deze terugsturen.

Hadden ze nu deze box omgeruild en me een nieuw exemplaar gestuurd, had ik wel nog beroep kunnen doen op mijn herroepingsrecht, maar aangezien zij er voor kiezen enkel één schijfje te vervangen, kan dit niet meer.

Wat is jullie mening hierin? Ik kan het punt van de winkel wel begrijpen langs één kant: had het éne schijfje niet defect geweest, had ik de box ook niet kunnen retourneren aangezien ik hem geopend had. Langs de andere kant: had de box OK geweest had ik deze gewoon gehouden, maar door het defect, kan ik de box niet meer gebruiken waarvoor hij bedoelt was: namelijk voor de kinderen in de wagen.

Ik vermoed dat ik er weinig tegen in kan brengen, maar wou toch de meningen hier eens horen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 10 aug 2017 16:29

De 14 dagen bedenktijd gelden niet voor verzegelde DVD CD etc.

http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2017 16:52

De 14 dagen bedenktijd gelden niet voor verzegelde DVD CD etc.
Zolang ze niet uit de zegel zijn wel. Maar dat is net het punt: zonder de zegel te verbreken, kan je het defect niet zien. Je kan dan uiteraard zeggen dat je terugvalt op de garantieplicht en dat de verkoper daaraan voldoet door enkel dit éne schijfje te vervangen, en dat ze voor de rest geen zaken hebben met het feit dat je de box daarna niet meer kan gebruiken waarvoor hij bedoelt was.

Benieuwd wat ze nog gaan zeggen. Als ze de box toch gewoon terugsturen, zijn ze mij als klant hoogts waarschijnlijk kwijt, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12816

#4 , 10 aug 2017 17:03

Dat lijkt mij ook logisch, voor een defect is een de garantiewetgeving, voor bedenken is er de herroepingswetgeving. Die twee combineren zou leiden tot misbruik.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 10 aug 2017 22:33

Een mogelijke omstandigheid in deze:
Had de webshop je op voorhand verwittigd (al dan niet via de algemene voorwaarden) dat je je herroepingsrecht verliest bij het unsealen van de DVD's?
Niet meteen een idee wat de gevolgen zijn indien ze dat niet gedaan hebben, maar ze zijn dit alvast wel verplicht. Mogelijks leidt dit tot het alsnog verplicht moeten aanvaarden van dit recht.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 aug 2017 09:12

Een mogelijke omstandigheid in deze:
Had de webshop je op voorhand verwittigd (al dan niet via de algemene voorwaarden) dat je je herroepingsrecht verliest bij het unsealen van de DVD's?
Uiteraard. Dit staat in zowat alle algemene voorwaarden van webshopst, denk ik...
Niet meteen een idee wat de gevolgen zijn indien ze dat niet gedaan hebben, maar ze zijn dit alvast wel verplicht. Mogelijks leidt dit tot het alsnog verplicht moeten aanvaarden van dit recht.
Neen, daar kan ik me dus niet op beroepen.

Kleine sidenote: de DVD box die ik ontvangen had, was ook niet nieuw. Hij was overduidelijk geresealed en niet in de fabrieksseal (meeste mediawinkels hebben een machine staan om DVD's / Blurays opnieuw te sealen). Ik zou daar geen punt van gemaakt hebben, moesten de schijfjes allen in orde geweest zijn, hoewel ik het toch een bedenkelijke praktijk vind (maar het belangrijkste voor mij was dat ik de box in huis had voor morgen). Had ik de DVD's nu niet willen gebruiken in de wagen morgen, had ik mogelijk de DVD-box in de niet-fabrieksseal gelaten en teruggestuurd omdat hij overduidelijk niet nieuw was (tweedehands kan je de box veel goedkoper vinden op marktplaats of 2dehands.be). Maar in dit geval had ik de box toch opengemaakt om te zien of alles in orde was en we de box in de wagen konden bekijken morgen. Niet dus... :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 11 aug 2017 09:36

Had je op voorhand gecommuniceerd met de firma? stelden ze direct voor om de schijf te vervangen?

had je niet gewoon de defecte DVD kunnen opsturen ipv heel de box? dan had je toch de rest kunnen gebruiken?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 11 aug 2017 10:22

Ik heb ook eens een DVD moeten terugbrengen naar een firma wegens problemen bij de aankoop.
Men nam daar de kapotte disc uit het doosje, nam een ander (nieuw) doosje, deed deze open, controleerde de disc, en stak deze in "mijn" doosje.
Opnieuw sealen en terug meegekregen.

Zeg niet meteen dat je nu een tweedehands disc gekregen hebt, wie weet is dit een praktijk die men tegenwoordig nog steeds volgt.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 aug 2017 10:36

Had je op voorhand gecommuniceerd met de firma? stelden ze direct voor om de schijf te vervangen?

had je niet gewoon de defecte DVD kunnen opsturen ipv heel de box? dan had je toch de rest kunnen gebruiken?
Je kan het verhaal niet echt volgen, als je niet vanaf de eerste aflevering begint, dus dat was niet echt een optie geweest...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 aug 2017 10:39

Zeg niet meteen dat je nu een tweedehands disc gekregen hebt, wie weet is dit een praktijk die men tegenwoordig nog steeds volgt.
De box had duidelijk gebruikssporen. De schijfjes waren wel in perfecte staat (buiten de eerste disc), maar de kartonnen box had duidelijk al betere tijden gezien.

Resealen is inderdaad een gebruikelijke praktijk, maar zou niet mogen. Een DVD is nieuw als hij in de FABRIEKS seal zit. Een machine om te resealen kost twee keer niks. Ik kan zo al mijn tweedehands DVD's opnieuw in plastic steken en als nieuw gaan verkopen, maar echt eerlijk is dit niet, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#11 , 11 aug 2017 10:58

Mag ik voor de aardigheid eens weten om welke titel het ging?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2017 11:23

Mag ik voor de aardigheid eens weten om welke titel het ging?
The Freggles. DVD-box die je tweedehands nog wel kan vinden voor €15. Aangezien ik ook enorme fan was vroeger wou ik deze echter in nieuwstaat (de digipack box gaat dan netjes in de kast, de DVD's zelf in de opbergmap.) Op een webshop zag ik deze nieuw staan, maar de prijs was navenant (bijna €60). Maar bon, om nostalgische redenen wou ik deze dus wel nieuw. Bijkomende reden was ook dat de DVD-box de volgende dag zou binnen zijn, dus ruim op tijd om te kunnen bekijken in de wagen. Nu blijken dus beide redenen waarom ik de box daar gekocht heb, totaal niet meer relevant: 1. De box is gewoon een geresealed tweedehands exemplaar met de nodige gebruikssporen. en 2. Door de defecte eerste disc (in de eerste afleveringen wordt de "geschiedenis" uitgelegd van de Freggles), moest deze retour gestuurd worden, dus niet meer op tijd om in de wagen te kunnen bekijken.

Juridisch gezien heb ik inderdaad weinig in te brengen: als ik niet akkoord was met de tweedehandsbox had ik deze maar moeten terugsturen zonder de seal te openen (en had ik de schijfjes sowieso niet gehad om te kijken in de wagen). Maar ik wou het er nog bijnemen dat de box niet nieuw was, omdat ik de schijfjes wel op tijd had. Dus open in de seal, blijkt er een DVD kapot te zijn waardoor ik dus moet terugsturen en sowieso de DVD's niet op tijd heb... In principe is de verkoper inderdaad in orde als hij dat éne kapotte schijfje vervangt. Maar klantvriendelijk vind ik het allemaal niet. Vooral het feit dat een tweedehandsproduct als nieuw verkocht wordt (met ook een nieuwprijs erop) vind ik er zwaar over... Benieuwd of deze webshop een "commerciële geste" gaat doen. Indien niet, zullen er hier en daar toch enkele niet zo positieve reviews van de shop verschijnen, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 aug 2017 12:54

Zonet telefoon gehad van de commerciële dienst van het bedrijf in kwestie: ze begrijpen mijn ongenoegen en ik kan de box terugsturen voor een volledige terugbetaling. Kortom: hoewel ik juridisch gezien misschien weinig kon beginnen, ben ik toch blij dat er een "commerciële oplossing" uit de bus gekomen is. Hoewel mijn opmerking "Dat ik toch ging proberen zorgen dat potentiële kopers op hun webshop op de hoogte waren dat hun producten mogelijk geresealde tweedehandsproducten zijn", er misschien voor iets tussen zat ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”