Accidental Roaming?

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

Accidental Roaming?

#1 , 04 aug 2017 13:26

Beste,


De afschaf van roaming kosten in de EU is voor vele mensen een zegen, ook voor ons. Dit brengt ons echter op het volgend risico: accidental roaming..

Ons verhaal: we zaten in Kroatië nabij de Bosnische grens. Kroatië is EU, dus gratis roaming. Op een of ander moment beslist het netwerk echter om via Bosnïe te gaan..
Gevolg: na een uurtje sluimerverbruik zat m'n 10eur belwaarde er door.. (gelukkig gaat het maar om 10eur, en heb ik geen oneindig abonnement!! :shock: )

Dit heb ik aangekaart bij m'n provider (Mobile Vikings), zij beweren dat ze niet kunnen tussenkomen. Ze hebben namelijk een SMS gestuurd met de tarieven, en die heb ik wel degelijk gehad.
Echter, het versturen van een SMS is op zich een belachelijke indekking.. tegen dat ik die SMS las, was het kalf namelijk al verdronken!

Kan ik hier als consument iets mee, of moet ik hier mee leven? Het gaat maar om 10eur, maar het is vooral het idee dat mij stoort.. Ikzelf bleef in de EU, dus heb niets verkeerd gedaan..

In hun persberichten staat er trouwens ook nergens iets ivm accidental roaming. Dit is het bericht die ze geplaatst hebben:
https://support.vikingco.com/hc/nl/arti ... 15-5-2017-
Ze gebruiken de termen 'vanuit de EU', 'in het buitenland'.. dus het technisch aspect van != netwerken valt helemaal weg.

Een interessante topic denk ik?


Alvast bedankt!

Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 aug 2017 13:41

Dit valt meestal op te lossen met wat goodwill van de provider, maar op zich denk ik dat de klant wel verantwoordelijk blijft. Als u weet dat u in een grensgebied zit, moet u eerst kijken of u wel op een EU-netwerk zit.

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 04 aug 2017 13:57

Maar 1 tip voor mensen die op grensgebieden in EU zitten.
Geen "auto netwerk" gebruiken, maar selecteer "fixed" uw netwerk !

Nadeel > soms geen ontvangst, of moeten kiezen tussen # interne EU netwerken etc.
Voordeel > geen buiten EU netwerk > geen extra kost.

Nu wachten op een APP of setting die dit voor je kan doen...
Gelet je gsm op dit moment enkel kan kiezen tussen Roamen aan/uit.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 04 aug 2017 14:00

Provider houdt alleen rekening met het netwerk waarmee u verbindt, niet met uw geografische locatie. Het is de verantwoordelijkheid van de consument om ervoor te zorgen dat hij alleen met EU-netwerken verbindt om onder "roam like at home" te vallen. Als u binnen de EU op een ferry of een vliegtuig het aangeboden netwerk gebruikt zal u ook de rekening gepresenteerd krijgen, ook al bent u niet in de buurt geweest van de buitengrenzen van de EU.
Laatst gewijzigd door Didymus op 04 aug 2017 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 04 aug 2017 14:00

daar gaat je provider niet veel aan kunnen veranderen hoor. als je in grensgebied zit is het jou verantwoordelijkheid om je gsm op automatische netwerkkeuze, dan wel vaste netwerkprovider. Als jij kiest voor automatisch kan het inderdaad zijn da er een netwerk buiten de EU gekozen wordt.

eigen verantwoordelijkheid dus

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 04 aug 2017 19:12

De fout ligt volledig bij de radiogolven. Die vertikken het om bij de grens te stoppen en zijn dus verantwoordelijk voor dit soort ongein.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 04 aug 2017 19:34

De fout ligt volledig bij de radiogolven. Die vertikken het om bij de grens te stoppen en zijn dus verantwoordelijk voor dit soort ongein.
De oplossing bestaat erin om radiosignalen van buiten de EU niet meer op en boven het grondgebied toe te laten zonder geldig reisvisum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mbbs1024
Berichten: 474

#8 , 04 aug 2017 19:42

Laat de Douane die radiogolven in beslag nemen ;-)

Maar alle gekheid op een stokje, als een GSM op automatisch staat ingesteld, verbindt hij zich met het netwerk met het sterkste signaal.
In een grensgebied kan dat idd een niet EU netwerk zijn.
Opletten geblazen dus, je operator is daar niet voor verantwoordelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 aug 2017 19:47

Als men zo een reis doet zal het toch op geen 10 euro aankomen zeker
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 04 aug 2017 19:58

Ook net terug van Kroatie. Richting Dubrovnik moet je door BiH want de provincie Dubrovnic is een enclave in BiH. Dataroaming ruim van tevoren effe afgezet ... 10€ is nu ook de grote kost niet...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 05 aug 2017 07:09

Dit topic staat volledig gecovered in het Europees principe van "Roam like home".
Het is inderdaad de locatie van de zendmasten die van belang is, niet de locatie van de gebruiker.

Als je vroeger in België zat, aan de grens, en plots zat je op een buitenlands netwerk (deze zijn vaak sterker dan de Belgische), zou je dan ook geklaagd hebben? Iets zegt mij van niet, aangezien je toen je roaming waarschijnlijk uitgezet had. Maar op zich is dit dezelfde situatie, enkel niet meer de landsgrenzen, maar de EU-grenzen (+ uitzonderingen per provider), zonder de wateren/vliegtuigen tussen de landen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 aug 2017 09:35

Ik woon nu pal op de grens, voordeur is 5 meter van de grens, dus ik weet hoe dit werkt, een jaar geleden zaten wij altijd met de gsm op Nederland, zoon heeft eens geschreven en na een paar weken hadden we zeer goede ontvangst van Belgie en nu nog zelfs 4G. omdat we dit gebruiken voor internet om dat wij geen internet verbinding hebben 8 maanden reeds aangevraagd, ze moeten van over straat komen 5 meters en er ligt een boring nu hebben ze belooft om eens te komen zien, voor tv geen probleem met schotel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#13 , 05 aug 2017 13:21

In een perfecte wereld zouden de Europese operatoren hun systemen aanpassen, zodat je doorheen al de Europese landen verbinding kan maken wanneer roaming op je toestel uitstaat. Technisch roam je misschien wel, praktisch/financieel dus niet zolang je binnen de EU blijft.
Je toestel zal dan geen verbinding meer maken met netwerken buiten Europa.

Eigenlijk net zoals het vroeger was, wanneer je roaming uitzet vermijd je de extra kosten van het roamen. Ben je bewust van de extra kost (die er dus enkel buiten de EU is), dan zet je roamen aan!

Door de aanpassing van de wetgeving heeft men eigenlijk een beetje de definitie van roaming ook aangepast!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 06 aug 2017 22:42

In een perfecte wereld zouden de Europese operatoren hun systemen aanpassen, zodat je doorheen al de Europese landen verbinding kan maken wanneer roaming op je toestel uitstaat. Technisch roam je misschien wel, praktisch/financieel dus niet zolang je binnen de EU blijft.
Je toestel zal dan geen verbinding meer maken met netwerken buiten Europa.
Aangezien iedere provider andere afspraken heeft, met andere landen, is dit technisch niet haalbaar.
Als iedere provider nu overal dezelfde afspraken zou hebben, zou dit via een provider update / OS update kunnen.
Voorbeeld van wat ik bedoel: ben je klant via Orange, dan valt pakweg Monaco ook onder "gratis" roamen. Bij andere telecomproviders is dit niet het geval.
Eigenlijk net zoals het vroeger was, wanneer je roaming uitzet vermijd je de extra kosten van het roamen. Ben je bewust van de extra kost (die er dus enkel buiten de EU is), dan zet je roamen aan!
Bij het ontvangen van een signaal buiten de landsgrenzen is je provider verplicht om je een bericht te sturen met de tarieven.
Je merkt het dus quasi meteen als het je geld zou kosten.
Daarnaast is je provider ook verplicht om dit te blokkeren als je dit wenst, zodat je geen roaming-kosten betaalt. Standaard is dit na 60 euro, dacht ik, maar je kunt ook doorgeven dat je dit direct geblokkeerd wenst te zien.
Door de aanpassing van de wetgeving heeft men eigenlijk een beetje de definitie van roaming ook aangepast!
Roamen: het gebruikmaken van een ander GSM netwerk dan diegene waarvoor jij betaalt.
Nog steeds hetzelfde dus, enkel betaal je geen extra kosten meer bij bepaalde landen, als je dit doet.

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 07 aug 2017 13:07

Bedankt voor al jullie reacties, interessante stof!

10eur is inderdaad het probleem niet, het gaat vooral over het achterliggende idee.

Ik vind het vooral verraderlijk dat je nu geen manier meer hebt om 'roaming met extra kosten' af te zetten. Vroeger zette ik inderdaad roaming af, en kon ik - indien gewenst - deze snel ff activeren om iets op te zoeken. Nu zet ik de roaming dus aan, wil ik de gsm zoals in BE kunnen gebruiken.
Dat extra SMSje die providers moeten sturen.. tjah, zoals ik al zei, als je niet continu naar je gsm kijkt op reis dan zie je die gewoon te laat. Jammer dat er geen systeem bestaat waarin je de kosten eerst moet accepteren, alvorens je gebruik kunt maken van het netwerk.

Bij deze heb ik alvast een (goedkope) les geleerd: roaming is gratis in de EU, maar laat die best AF wanneer je de gsm niet gebruikt!

Sven

Terug naar “Consumenten Koop”