Waarom letten bij online 2dehandsverkoop

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Waarom letten bij online 2dehandsverkoop

#1 , 04 aug 2017 10:40

Hallo,

Ik wil een tweedehands item kopen als verrassing voor mijn man.
Is collectors item dat nieuw ongeveer 60 euro kost. Ik vind een item dichtbij en bied 125.

Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening en dan verzending of komen halen.
Ik geef aan te willen komen halen (om item te zien en evt. te testen) maar we geraken niet eens over een datum.
Gezien de verrassing voor mijn man moet ik dit dus zien te regelen tijdens mijn vakantiedagen als hij is gaan werken.

Nu heb ik tegen de verkoper gezegd dat ik wil overschrijven zodat hij kan toesturen, als hij kan garanderen dat item is zoals beschreven, zo goed als nieuw, slechts 1 uur gebruikt, enz.

Ik heb al zoekertje opgeslagen op mijn pc, ter indekking.
Heb ook zijn volledige naams- en adresgegevens gebruikt. Verkoper heeft maar 1 zoekertje online, dus geen historie van positieve of negatieve reviews.

Kan ik nog zaken doen om me in te dekken? Wat als hij me niets toestuurt of een gebrekkig product toestuurt? Wat zijn dan mijn rechten en plichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 04 aug 2017 10:45

Best is zelf af te halen en daar cash te betalen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 04 aug 2017 11:03

Bij zulke transacties is er maar één min of meer veilige regel: cash and carry.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 04 aug 2017 11:27

Hoewel ik goeie hoop heb dat dit wel in orde zal komen, wat kan ik doen als dat niet zo is?

Contacteren met aangetekend schrijven? Geld terugvragen?
Item is wel nog in garantie, wat klopt want item is vrij nieuw en was ook vrij snel niet meer te verkrijgen, dus in kan nog steeds naar de keten gaan waar het gekocht is voor eventuele herstelling.

Maar als het werkelijk een oplichter is, aangetekend schrijven? Rechtbank?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2017 11:32

Hallo,

Ik wil een tweedehands item kopen als verrassing voor mijn man.
Is collectors item dat nieuw ongeveer 60 euro kost. Ik vind een item dichtbij en bied 125.
Waarom bied je meer dan het dubbele van de nieuwprijs? :shock:
Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening en dan verzending of komen halen.
Op 2e hands is dit vrij normaal.
Nu heb ik tegen de verkoper gezegd dat ik wil overschrijven zodat hij kan toesturen, als hij kan garanderen dat item is zoals beschreven, zo goed als nieuw, slechts 1 uur gebruikt, enz.

Ik heb al zoekertje opgeslagen op mijn pc, ter indekking.
Tja, de bewijswaarde van screenshots en dergelijke is twijfelachtig. Met photoshop kan je op een screenshot plaatsen wat je wil, natuurlijk...
Heb ook zijn volledige naams- en adresgegevens gebruikt. Verkoper heeft maar 1 zoekertje online, dus geen historie van positieve of negatieve reviews.
Zijn deze gegevens correct? Er zijn gewiekste oplichters die naam en adres van een willekeurig iemand gebruiken, maar met een eigen bankrekening. Veel banken checken bij een overschrijving niet meer of naam en rekeningnummer overeenkomen. Als een rekeningnummer bestaat, wordt er overgeschreven, los van de naam van de rekeninghouder.
Kan ik nog zaken doen om me in te dekken? Wat als hij me niets toestuurt of een gebrekkig product toestuurt? Wat zijn dan mijn rechten en plichten?
Eerlijk gezegd sta je vrij zwak als er iets zou mis zijn. Wie gaat nu voor €125 een rechtszaak opstarten? Als je al naar de politie zou gaan om klacht neer te leggen, is de kans bijzonder groot dat dit uiteindelijk gewoon zal geseponeerd worden. Hoe ga je trouwens bewijzen dat wat je ontvangen hebt, niet is wat afgesproken werd? Als de verzender beweert dat hij weldegelijk opgestuurd heeft wat overeengekomen was, en dat jij liegt over wat je ontvangen hebt, is het woord tegen woord.

De énige manier om echt zeker te zijn is:
1. Gaan ophalen en betalen ter plekke.
2. Betalen op een manier dat je je geld kan terugeisen als het niet in orde is: PayPal of Credit Card.

Ikzelf ga er bij kleinere bedragen nog steeds van uit dat verkopers op 2ehands.be van goede wil zijn en betaal daar ook meestal via overschrijving. Maar voor bedragen die boven de €100 gaan, wil ik toch wat meer zekerheid en vraag ik om via PayPal te betalen of het item zelf te kunnen ophalen...

Eerlijk gezegd lijtk het me alsof de verkoper in uw geval wel te vertrouwen is (als hij aanbiedt om er om te komen, is dit toch een teken dat hij vrij zeker is dat wat hij aanbiedt, ook OK is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2017 11:34

Item is wel nog in garantie, wat klopt want item is vrij nieuw en was ook vrij snel niet meer te verkrijgen, dus in kan nog steeds naar de keten gaan waar het gekocht is voor eventuele herstelling.
Mmm, nieuwprijs was €60 en vrij snel niet meer te verkrijgen? Toevallig toch niet de Nintendo mini NES? ;-).

Dan begrijp ik ook de prijs die je ervoor biedt...

Vraag de verkoper alvast een scan van de factuur / kassaticket op te sturen wat die garantie betreft. Als je dit krijgt, is de kans wel héél erg groot dat het in orde is. Als je dan het item krijgt + de factuur, en het blijkt niet te werken, kan je naar de oorspronkelijke winkel gaan en onder garantie laten herstellen / vervangen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 04 aug 2017 12:21

Toch een eigenaardige zaak, je gaat het zelf afhalen dan betaal je bij ontvangst na het te testen.
Bij verzenden is eerst betalen en dan verzenden normaal, eerlijke verkopers werken zo en maken goede afspraken.
Ben je zeker dat deze persoon in Belgie woont, het lijkt me toch iets verdacht.
Kan ik nog zaken doen om me in te dekken? Wat als hij me niets toestuurt of een gebrekkig product toestuurt? Wat zijn dan mijn rechten en plichten?
Klacht indienen bij de politie, maar de kans is klein dat er iets mee gebeurd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 04 aug 2017 12:54

evgoeth schreef:
Item is wel nog in garantie, wat klopt want item is vrij nieuw en was ook vrij snel niet meer te verkrijgen, dus in kan nog steeds naar de keten gaan waar het gekocht is voor eventuele herstelling.
Mmm, nieuwprijs was €60 en vrij snel niet meer te verkrijgen? Toevallig toch niet de Nintendo mini NES? ;-).
Gij zijt ne slimme jongen gij :-)

Maar inderdaad, 't is een verrassing voor mijn man zijn verjaardag en ik loop al weken het internet af te schuimen naar een item waar ze geen 200 euro of meer voor vragen. Er zijn er ook velen die niet meer antwoorden als je biedt, en ik wil gerust 150 euro geven, maar ik wil dit item ook voor dat hij verjaart.

Enfin, we zien nu wel. Misschien zijn we een beetje paranoïde geworden, maar als het niet doorgaat dan rijd ik eens ter plaatse om me van de situatie te gaan vergewissen, of die persoon daar wel woont of niet.
Binnen enkele weken ben ik heel erg hoogzwanger en als ik daar dan naar de politie ter plaatse ga met mijnen dossier en ik steek daar een schoon acteerprestatie af dan vind ik misschien wel nen agent die compassie met mij krijgt en eens mee wil gaan bellen :-)

Enfin, we blijven optimistisch, maar realistisch. Thanks allemaal voor de reacties!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 aug 2017 15:43

Toch een eigenaardige zaak.
Wat is er eigenaardig aan? Verkoper stelt voor om ofwel het toestel af te halen en te betalen bij ontvangst, ofwel het bedrag over te schrijven, waarna hij het zou opsturen. Volgens mij is dit de normale gang van zaken. €125 voor zo'n NES is ook een redelijke prijs, want deze waren inderdaad op een mum van tijd uitverkocht en op dit moment (en waarschijnlijk ook in de toekomst) gewoon niet meer in de handel te vinden.

Afin, ik zie tot nu toe niet echt iets "verdachts", eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 04 aug 2017 17:02

Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening en dan verzending of komen halen.
TS scheef dit in zijn eerste post.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 aug 2017 08:54

Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening en dan verzending of komen halen.
TS scheef dit in zijn eerste post.
Is toch niet verdacht? Er is op 2dehands zo goed als NIEMAND die verstuurt voor er betaald is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 07 aug 2017 09:03

zeg maar gewoon niemand tout court.

voor kleine verkopen doe ik het ook zo.
aankopen ga ik zelf wel altijd ophalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 07 aug 2017 09:35

Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening en dan verzending of komen halen.
TS scheef dit in zijn eerste post.
Is toch niet verdacht? Er is op 2dehands zo goed als NIEMAND die verstuurt voor er betaald is...
Tom ik heb het niet als hij het verstuurd, maar verkoper wil ook op voorhand betaald worden als TS het komt halen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 aug 2017 09:59

Tom ik heb het niet als hij het verstuurd, maar verkoper wil ook op voorhand betaald worden als TS het komt halen.
Tja, in de betreffende zin ontbreekt een belangrijke komma. Ik denk dat je de zin van de TS zo moet lezen:
Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening en dan verzending, of komen halen.
En niet:
Verkoper stuurt terug te betalen op bankrekening, en dan verzending of komen halen.
Of zoals bij de ter dood veroordeelde die voor het vuurpeleton stond. Er kwam een telegram binnen van de commandant van het voorpeleton waarin stond: "Wat niet, schieten!". Maar hij had per abuis zijn komma verkeerd gezet, en wou eigenlijk sturen "Wacht, niet schieten!". Tja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 07 aug 2017 10:11

Ik geef aan te willen komen halen (om item te zien en evt. te testen) maar we geraken niet eens over een datum.
Verder lees ik dit, waaruit ik toch besluit dat verkoper eerst zijn geld wil, wat al een rede is om aan te nemen dat het over oplichting kan gaan.
Al zeker dat het over iets zeldzaam gaat, en op vele plaatsen een stuk duurder is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”