Enkele weken geleden (begin bouwverlof) zijn ze bij ons zonnepanelen komen plaatsen. Hiervoor hadden we midden juni een offerte ondertekend waarop we zijn ingegaan na één dag. De aangeboden prijs was zeker niet de goedkoopste, maar we kozen voor een “deftige” firma met een kwaliteitsvolle aanbieding. Concreet bestelden we volgende goederen:
free photo hosting
Dit betreft een systeem met centrale omvormer, maar met een module (power optimizers) per paneel om zo elk paneel maximaal te benutten en ook per paneel te kunnen monitoren.
Via mail werd vooraf al uitgeklaard dat de omvormer van het nieuwe type zou zijn (HD wave), omdat dat zowel mondeling tijdens het verkoopsgesprek als tijdens het technisch bezoek werd naar verwezen (hoewel in de offerte de oude versie staat, zonder H achteraan het typenummer - in de bijlage van de offerte zat ook een datasheet van de oude omvormers). Om die redenen werd dat dus vooraf uitgeklaard door de project manager via mail.
Bij de installatie stel ik enkele zaken vast, waarna ik volgende mail stuur naar de project manager :
Hierop komt snel een antwoord dat de baas in verlof is en dat ze dit met hem moeten bespreken. “Volgende week” (deze week ondertussen) zou ik zeker nieuws hebben.Ik wil beginnen met te benadrukken dat ik zeer tevreden ben over de manier van plaatsen gisteren. Alles werd vlot en professioneel afgehandeld. Ik heb echter een paar bedenkingen bij het geplaatste materiaal:
- De montagerails zouden zwart zijn, werd er mij bij de verkoop beloofd. Dat was ook één van de redenen waarom ik voor jullie koos. In de praktijk zijn het zilveren rails waarvan de uiteindes zijn zwart gespoten. Hier kan ik uiteindelijk wel mee leven, het esthetisch resultaat is hetzelfde.
- Volgens offerte zou er een 3,5 kW omvormer geplaatst worden, maar er is een 4 kW omvormer geplaatst. Dat had ik inderdaad moeten zien op de legplannen die je mij vorige week voorlegde, dus dat is deels mijn schuld. Doch voor ons wil dit een langere terugverdientijd betekenen omdat ik 64 euro extra prosumentenvergoeding per jaar zal betalen. Langs de andere kant ga ik er ook vanuit dat dit toestel voor jullie duurder is dan de 3,5 kW-versie, dus ook hiermee kan ik leven.
- Ik stel echter vast dat er op het totaal van 15 panelen slechts 8 power optimizers geplaatst zijn. Hier heb ik niet bij stilgestaan gisteren toen ik bij de inbedrijfsstelling van de omvormer hoorde tellen tot 8... Ik heb echter 15 panelen, TrinaSolar TSM-DD05A.05(II) van 290W als het goed is. Dat wil dus zeggen dat er 7 keer 2 panelen in serie geschakeld zijn met voor elk paar panelen een power optimizer, en 1 paneel met een power optimizer voor zich alleen. Ik ga/ging er echter vanuit dat "Trina Solar monokristallijn 290Wp FULL BLACK met SolarEdge omvormer en P500 Optimizers" (uit offerte) wil zeggen dat er een power optimizer per paneel wordt geplaatst. Anders mist men ook één van de grote voordelen/redenen waarom ik voor SolarEdge koos: monitoring per paneel ("standaard uitgebreide monitoring per panneel", tekst uit offerte). Los van het commerciële probleem dat ik hierin zie (ik betaal tot 50 cent per kWh extra ten opzichte van de goedkoopste offerte - voor een totaal van ongeveer 2000 euro dus!! -> hiervoor betaal ik omwille van de uitgebreide monitoring, het extra materiaal dat jullie plaatsen zoals de optimizers, ...); blijkt ook dat het technisch maximum van de P500 power optimizer te laag is voor 2 panelen TrinaSolar 290W. Twee panelen genereren namelijk 580W en het maximum is 500W. Dat blijkt ook uit de compatibility die wordt berekend door de SolarEdge Sitedesigner (zie bijlage).
Kortom, buiten het laatste punt ben ik tevreden. Ik verwacht dan ook een oplossing hiervoor, in welke vorm dan ook.
Ondertussen heb ik echter nog geen voorstel tot oplossing gekregen, maar wel een eerste factuur (betalingsvoorwaarden 90% bij plaatsing / 10% na keuring). Ik nam telefonisch contact op met de firma omdat ik een nieuw factuur wou om twee redenen:
- enerzijds omdat het probleem nog niet uitgeklaard is
- anderzijds omdat ik omwille van een energielening (wat een gedoe, nooit meer) slechts een factuur mocht hebben met een factuurdatum van 1/8/17. De dame aan de telefoon maakte hier geen probleem van en stelde voor een credit nota op te maken en later een nieuw factuur op te sturen. Ik moest het oude factuur dan ook niet betalen.
Vandaag, drie dagen later, werd de keuring uitgevoerd. Installatie goedgekeurd. Nog geen nieuws of voorstel voor een oplossing.
Ik nam er even de algemene voorwaarden bij, en lees daarin dat indien men niet akkoord gaat met installatie men dat men binnen de 8 dagen na levering / facturatie dit via een aangetekend schrijven te kennen moet geven. Mijn mail dateert van de dag na de installatie, maar is natuurlijk geen aangetekend schrijven.
Het ontvangen factuur (waarvoor een creditnota zou opgesteld worden die ik nog niet gezien heb, en misschien ook pas krijg bij het volgende factuur) dateert van 27/07/17, ontvangen 31/07/17. Mijn vraag is dus of ik alsnog een aangetekend schrijven dien te sturen naar de firma aangezien ik niet akkoord ga met de facturatie (“Leveren en plaatsen van zonne-installatie volgens offerte”). Of kan ik hen nog even respijt geven om te komen met een oplossing in alle rust, aangezien dit factuur teniet wordt gedaan door een creditnota en een nieuw factuur. Of geldt mijn email van de dag na de installatie als voldoende om hen te wijzen op de “niet levering zoals op offerte”. Liefst wil ik afwachten met welke oplossing/voorstel ze komen, maar ik wil ook niet achteraf vaststellen dat ik niet voldaan heb aan mijn verplichtingen en dat ik daardoor ook niet kan rekenen op deze oplossing.
Alvast bedankt voor jullie input.
PS: Ik wou de algemene voorwaarden hier kopiëren maar daarin staat natuurlijk de firmanaam. Ik wil hun goeie naam niet besmeuren en zal ze dan ook enkel plaatsen indien echt noodzakelijk.