Ontbinden verkoopsovereenkomst woning

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

Ontbinden verkoopsovereenkomst woning

#1 , 02 aug 2017 15:32

Eind mei vonden we via een immo kopers voor onze woning. Zij ondertekenden een onderhandse verkoopovereenkomst en kregen hierbij 14 dagen tijd om een lening te krijgen.
Na een 10 tal dagen vroegen ze 14 dagen uitstel wat we ook hebben toegestaan.
Intussen had een eerste bank hun lening geweigerd en hebben ze een aanvraag ingediend bij een 2e bank.
Nu kan het immo kantoor hen niet meer bereiken en zijn die 14 dagen ruimschoots overschreden.
Nu willen wij graag deze overeenkomst ontbinden en beroep doen op de boeteclausule die erin staat.
Het immo zegt dat ze zich daar niet willen in moeien en dat ze het huis niet te koop kunnen stellen zolang de kopers geen ontbinding tekenen. Bovendien zegt het immo dat de kopers kunnen weigeren te ontbinden als ze de boete moeten betalen. Immo raadt dus aan om dat gewoon te laten vallen.
De kopers hebben echter een maand de tijd gehad om dit zonder boete te ontbinden, maar was te slodig om dit te doen.
Klopt het dat het immokantoor de woning niet kan te koop plaatsen? Moet de koper een ontbinding ondertekenen? Welke stappen ondernemen we best?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 02 aug 2017 15:42

Als de kopers niet binnen de afgesproken periode (14 dagen, verlengd met 14 dagen) het bewijs levert dat ze geen lening krijgen, vervallen de opschortende voorwaarden uit de onderhandse overeenkomst, en is deze overeenkomst dus bindend voor beide partijen.

Het immo-kantoor heeft gelijk dat ze niet willen het huis opnieuw te koop stellen. Trouwens, als U wil de verkoop ontbinden (en zo lijkt het wel in uw geval) dan bent U het die schadevergoeding dient te betalen.

Wacht eerst maar even af, tot u van de kopers te horen krijgt dat ze effectief de aankoop willen ontbinden, en/of (onterecht) gebruik willen maken van de opschortende voorwaarde. Zolang u niets hoort, mag u er van uitgaan dat de koop gewoon doorgaat en binnen x tijd de akte verleden zal worden bij de notaris.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 02 aug 2017 16:16

Heel hard bedankt voor de info. Heel terechte opmerking dat wij anders de verkoop ontbinden... we wachten dus verder af in de hoop dat de kopers iets laten weten. Ze zijn namelijk heeeel moeilijk te bereiken.

Als de kopers dus beslissen het huis niet te willen (kunnen) kopen moeten zij de verkoop ontbinden. Ik vermoed dat de boeteclausule dan automatisch van kracht is.
Kunnen zij ook beslissen om de overeenkomst niet te ontbinden om de boete te 'ontlopen'?
Maar zonder lening kunnen ze het huis natuurlijk niet betalen ook...

Reclame

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 02 aug 2017 16:23

En dan klopt het dus ook dat het immo kantoor eigenlijk al zijn commissie zou kunnen opeisen want het huis is "verkocht".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2017 16:24

. Ze zijn namelijk heeeel moeilijk te bereiken.

In 2017 moeilijk te bereiken als jonge mensen???

Ik kan geen horeca zaak binnen gaan of die jonge mensen zitten met hun speeltje te spelen, en dan lees ik hier moeilijk te bereiken :roll: :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 03 aug 2017 09:09

pas op ... ze zien wat ze graag zien he ;-)

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 23 aug 2017 15:55

Ik wilde even terugkomen op mijn bericht ivm de verkoopsovereenkomst.

Intussen hebben de kopers iemand uit de familie gevonden die borg wil staan waardoor de lening toch werd aanvaard door de bank.
We kunnen dus eindelijk weer gerust ademhalen en verder doen met de verkoop...
Ook het immokantoor laat toe de commissie pas te factureren nadat de verkoop definitief is afgerond.

En inderdaad: moeilijk bereikbaar omdat ze de telefoon bewust niet beantwoordden en bewust niet reageerden op voicemail berichten, noch emails, noch briefwisseling...

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 24 aug 2017 16:17

Eind goed al goed :-)

En de kopers hebben misschien een les geleerd die veel mensen die hier (of in de rechtbank) terechtkomen nodig hebben (of hadden ...) : als je een probleem negeert gaat het niet weg, en wordt het alleen maar erger ...

gefeliciteerd met de verkoop ;-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”