Tweedehands wagen stuk met garantie

Talitzor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehands wagen stuk met garantie

#1 , 18 jul 2017 10:47

Ik heb enkele weken geleden een wagen aangeschaft via tweedehands.be. Het ging over een wagen in zeer goede staat. Volkswagen Fox uit 2010 met slechts 45000 km en dit voor 3500 euro. Ik heb enkele keren met de verkoper afgesproken voor ik de wagen heb aangeschaft, ik had ook enkele testritten gedaan, de wagen was door de controle en had bijkomend een groot onderhoud gekregen. Alles leek tip top inorde. Toen ik de wagen ben gaan halen heb ik de man nog eens extra laten opschrijven dat ik een jaar garantie kreeg indien er iets misliep, enkele uren later was het al zo ver. De wagen viel ineens uit en er was een probleem met de zekeringen vermoed ik. Ik heb de wagen laten takelen en terug gebracht naar de garage waar ik hem had gekocht. Weken zijn er ondertussen al voorbij en heb de persoon in kwestie gecontacteerd om te horen hoe de stand van zaken is. Hij zegt dat ik mijn geld mag komen terug halen, ik ben hier echter niet mee akkoord. Ik heb de wagen al ingeschreven, heb de verzekering inorde etc. Ik vermoed dat de kosten om het te herstellen redelijk hoog liggen en dat hij dus de wagen wil repareren en dan aan een hogere prijs wil doorverkopen. De garage neemt expres zijn tijd zodat ik akkoord zal gaan met de terugbetaling. Is er iets dat ik kan doen? Mag hij zomaar twee maand te tijd nemen om dit op te lossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 18 jul 2017 11:34

Toen ik de wagen ben gaan halen heb ik de man nog eens extra laten opschrijven dat ik een jaar garantie kreeg indien er iets misliep,
Dat had je niet mogen doen, indien er niets op de bestelbon/factuur staat heb je 2 jaar garantie.
Heb je de garage al in gebreke gesteld met een AS, misschien komt u rechtsbijstand verzekering tussen normaal heb je vrije keuze van advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Toemke
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2017 15:17

2 jaar garantie op een tweedehands wagen?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2017 15:34

2 jaar garantie op een tweedehands wagen?
2 jaar is idd standaard B2C, tenzij contractueel beperkt tot 1 j voor tweedehandsgoederen. Art. 1649bis e.v. BW.
Als tenminste verkoper een onderneming is (moet zelfs geen garagist zijn).
Consumentenkoop: remedie is kosteloze herstelling of kosteloze vervanging - keuze klant behalve indien disproportioneel.
Indien geen van beide mogelijk: ontbinding (wederzijds teruggeven: geld tegen zaak) of gepaste prijsvermindering - opnieuw keuze klant tenzij disproportioneel.
Kan in alle 4 situaties plus evt schadevergoeding.
Als je maw de bijkomende kosten kan aantonen, kan je die ook terugvorderen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Toemke
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2017 15:45

2 jaar garantie op een tweedehands wagen?
2 jaar is idd standaard B2C, tenzij contractueel beperkt tot 1 j voor tweedehandsgoederen. Art. 1649bis e.v. BW.
Als tenminste verkoper een onderneming is (moet zelfs geen garagist zijn).
Consumentenkoop: remedie is kosteloze herstelling of kosteloze vervanging - keuze klant behalve indien disproportioneel.
Indien geen van beide mogelijk: ontbinding (wederzijds teruggeven: geld tegen zaak) of gepaste prijsvermindering - opnieuw keuze klant tenzij disproportioneel.
Kan in alle 4 situaties plus evt schadevergoeding.
Als je maw de bijkomende kosten kan aantonen, kan je die ook terugvorderen.
Interessant, nooit te oud om te leren. Bedankt

Terug naar “Consumenten Koop”