Herstelling binnen garantieperiode

ivan'hoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Herstelling binnen garantieperiode

#1 , 17 jul 2017 10:59

Graag jullie advies in volgende situatie:

Op 30/10/2015 kocht ik particulier een pelletkachel aan, begin april 2017 werkte deze niet meer door een defect.
(de kachel werd pas in December 2016 geïnstalleerd en heeft dus derhalve maar 4-5 maand gewerkt, maar dit is buiten de kwestie)
Het defect werd gemeld aan de verkoper/verdeler, men heeft ons dan kosteloos een onderdeel aangeleverd wat volgens hun het probleem moest verhelpen, maar dat was niet het geval.
Nu het probleem bestaat nog steeds en de verkoper/verdeler weet duidelijk niet wat het probleem is of hoe hij het kan oplossen en schuift het probleem op de lange baan.
Na herhaaldelijk contacteren kreeg ik vorige week dan uiteindelijk een antwoord waarbij de verkoper stelt een Technicus ter plaatse te sturen, de onderdelen zouden in garantie opgenomen worden, alleen de voorrijkosten & prestatie van de technicus zou ik zelf moeten bekostigen ? ( er wordt ineens van minstens € 300,00 gesproken aan voorrijkost & prestatievergoeding)
Een andere oplossing wordt er geboden dat ik m'n pelletkachel zelf naar Nederland moet brengen op eigen initiatief & rekening, dan worden er geen voorrijkost(en) & prestatievergoeding verrekend ?
De kachel is nog steeds binnen de garantieperiode van 2 jaar, ik heb het probleem gemeld binnen de garantieperiode & op de verkoopbon staat duidelijk onderaan een garantieperiode van 2 jaar vemeld.
Ik ben van mening dat hier het consumentenrecht van toepassing is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 17 jul 2017 12:26

Gekocht in NL of in BE?
Indien in NL: Nl recht van toepassing?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ivan'hoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2017 12:37

Gekocht in België

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 jul 2017 12:39

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1649’4 § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking...§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken. § 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is...Art1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...”(Burgerlijk Wetboek).

In Nederland gelden gelijke of gelijkaardige wetsbepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 17 jul 2017 12:43

Verkoper beleefd doch gebiedend sturen dat deze verplicht is om kosteloos de pelletkachel te repareren of te vervangen door een ander model.
Kosten van een technieker kunnen niet verhaald worden op de koper als dit onder garantie valt.

Heeft de verkoper ook de kachel geïnstalleerd, of heb jij die pas zo laat geïnstalleerd?
Indien het laatste kan de verkoper bewijslast vragen dat de kachel nooit goed gewerkt heeft, en dit kan een dure operatie worden.
Indien het eerste, dan is dit nog tijdens de eerste 6 maanden, en is er geen probleem.

Die 2 jaar vermelde garantie op de aankoopbon: slaat dit puur op de wettelijke garantie, of staat er meer info bij?

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2017 12:48

De Wet Consumentenkoop is hier inderdaad van toepassing.

Ivan schreef:

> Na herhaaldelijk contacteren kreeg ik vorige week dan uiteindelijk een antwoord waarbij de verkoper stelt een Technicus ter plaatse te sturen, de onderdelen zouden in garantie opgenomen worden, alleen de voorrijkosten & prestatie van de technicus zou ik zelf moeten bekostigen ? ( er wordt ineens van minstens € 300,00 gesproken aan voorrijkost & prestatievergoeding)

Artikel 3, vierde lid Richtlijn Consumentenkoop bepaalt dat dergelijke kosten ten laste worden gelegd van de onderneming.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 jul 2017 14:15

De leverancier was blijkbaar een NL firma. Geldt die 2 jaar garantie ook in NL?

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2017 15:08

De leverancier was blijkbaar een NL firma. Geldt die 2 jaar garantie ook in NL?
Ja, zie artikel 5 van de richtlijn.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 17 jul 2017 16:28

De leverancier was blijkbaar een NL firma. Geldt die 2 jaar garantie ook in NL?
waar de leverancier vandaan komt maakt niet uit, het is de plaats (en land) waar men het product koopt dat telt voor de garantie regeling

ivan'hoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jul 2017 16:18

Bedankt allemaal voor jullie reactie's en advies !

Wat doe ik dan nu het beste, een ingebrekestelling sturen met de vraag om de garantie conform de consumentenwetgeving af te handelen binnen een redelijke termijn ?

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2017 18:57

Personaliseer onderstaande modelbrief (terug te vinden op de website van de FOD Economie).

Model 1

Op [datum aankoop] kocht ik in uw winkelfiliaal [product]. Het betreft een [merknaam en type]. Op mijn aankoop als consument is de wettelijke garantie van toepassing.
Op [datum] hebt u mij laten weten dat het toestel in garantie genomen wordt. U rekent mij echter [ euro] kosten aan voor [de verzending/administratie/opleg bij vervanging door een gelijkwaardig goed].
Ik deel u mee dat ik hiermee niet akkoord ga. De wettelijke garantie voorziet in een kosteloze herstelling of vervanging en dus mogen mij geen kosten worden aangerekend. Ik beroep mij op de garantiewet van 1 september 2004 opgenomen in het burgerlijk wetboek onder de art. 1649bis tot 1649octies.
Ik verzoek u vriendelijk om de aangerekende kosten te regulariseren met een creditnota (en in voorkomend geval) het bedrag terug te betalen via [rekeningnummer].
Ik reken erop dat u uw wettelijke garantieverplichtingen nakomt. U kunt mij bereiken via gsm [gsm-nummer] of per e-mail [e-mailadres]. Graag uw zienswijze voor [datum] waarvoor bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten,
[Uw naam en handtekening]


-------------------------------------------------------------
Model 2

[Aanspreking,]



[aankoop van het goed onder garantie: vermelding van merk, type, model, plaats en datum van afhaling of levering met verwijzing naar het bewijs van aankoop of levering (in kopie) ]


[inhoud klacht]: gebreken die aanleiding geven tot het inroepen van de garantie

[voorstel van oplossing]:

oplossing voor de garantieklacht: een herstelling, een vervanging, een prijsvermindering, een terugbetaling, een voorstel van schaderegeling

[voorstel van termijn]: een redelijke termijn om de voorgestelde oplossing uit te voeren

[meedelen standpunt]: verzoek om het ingenomen standpunt (bv. het al dan niet tussenkomen in garantie en de regelingswijze) te willen meedelen voor een bepaalde datum.


ivan'hoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 jul 2017 16:03

Bedankt allemaal voor de gegeven adviezen !

Terug naar “Consumenten Koop”