Na 13 jaar melding krijgen van onbetaald factuur

Sensei_marcel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Na 13 jaar melding krijgen van onbetaald factuur

#1 , 14 jul 2017 08:42

Hoi, dit is mijn eerste onderwerp dus als dit reeds besproken is geweest mijn excuses voor de herhaling.

Vorige week probeerden wij een abonnement aan te gaan bij JIM mobile, dit was voor de GSM van mijn zoon (minder jarig), echter liet ik het registreren op mijn naam.

Na enkele dagen kreeg ik de melding dat ik o.w.v. een onbetaalde factuur geen klant kon worden. ik deed navraag en kreeg de volgende informatie
- Factuur van 2001 van ±30€ is niet betaald.
- in 2004 is intrum justitia gevraagd deze te innen
- de totaal bedrag bedraagt al +300€

In 2010 zijn we verhuisd, tussen 2004 en 2010 kan ik mij niet herinneren dat er een dossier liep bij Intrum Justitia, bij nazicht van mijn persoonlijke documenten (die ik maar 5 jaar bijhoud) kon ik niks vinden aangaande deze onbetaalde factuur.

Als ik vroeg om mij de originele factuur + herinneringen + aanmaningen toe te sturen melde ze zelf "wij houden de documenten maar 10 jaar bij, desondanks moet je betalen"

Ik vraag mij nu, en hopelijk terecht, af, is deze factuur/schuld nog niet vervallen?

Ik zit blijkbaar op een of ander "zwarte lijst", niet dat het mij hindert, ik heb een Firma GSM, maar eigenlijk vind ik het niet kunnen.

Ze waren dan ook zo vriendelijk om mijn originele overeenkomst op te sturen, blijkt nog een contract uit mijn studententijd te zijn in 2001.

Graag wat raad wat ik moet doen om dit op te lossen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 jul 2017 08:54

Die factuur kan dan wel vervallen zijn na 13 jaar; feit blijft is dat de telefoonmaatschappij nooit is betaald.
Wettelijk kunnen ze die factuur niet meer opeisen ( verjaard), maar ze moeten u ook niet meer als klant aanvaarden.
Wil je ( terug) klant worden , zal er niets anders opzitten dan te betalen

Sensei_marcel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2017 09:00

Die factuur kan dan wel vervallen zijn na 13 jaar; feit blijft is dat de telefoonmaatschappij nooit is betaald.
Wettelijk kunnen ze die factuur niet meer opeisen ( verjaard), maar ze moeten u ook niet meer als klant aanvaarden.
Wil je ( terug) klant worden , zal er niets anders opzitten dan te betalen
Klant worden is niet meer mijn doel nee, maar ik vind het wel lastig dat ze dit blijven eisen als ze zelf nalatig zijn geweest in het opeisen van de schuld.

zoon is ondertussen klant bij een andere maatschappij

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jul 2017 09:04

Vragen staat vrij. En men zegt ook: schuld is haalbaar, en dat doen ze.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2017 09:07

Nochtans is de zwarte lijst Preventel sinds 2010 geschrapt.

Heb geen weet van een nieuwe lijst, ondanks er in 2014 geruchten de ronde deden dat men deze schulden ook op de zwartelijst van de NBB ging plaatsen !

Peeters wil dat op die lijst voortaan ook namen komen van consumenten die hun telefoon- of energierekening niet betalen.
bron: de redaktie 15/11/2014
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sensei_marcel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jul 2017 09:23

Dit is de reactie die ik ze ga opsturen.
Bij het nakijken van mijn persoonlijke documenten (die ik wettelijk maar 5 jaar bijhoud) heb ik geen enkele herinnering kunnen vinden voor deze contract van 2001.

Ik heb ook kort advies gevraagd en ondertussen ben ik te weten gekomen dat de factuur, dat zoals je zelf aangeeft, zonder aanmaning of herinnering in de voorbije 10 jaar is gebleven, dan ook ondertussen vervallen is.

Mijn ongelukkige en ongewilde "nalatigheid" om dit te betalen kan enkel zijn oorsprong vinden in het feit dat ik door jullie niet of nooit erop gewezen ben geweest dat ik deze schuld heb. Alsook het feit dat we spreken van een factuur dat zijn, naar vermoede, oorsprong vind 13 jaar geleden.

Ik ga dan ook niet ingaan op uw vraag om over te gaan tot betaling o.w.v. het feit dat jullie nalatig zijn geweest om binnen de wettelijke termijn mij (de consument) hiervan op een correcte wettelijke manier op de hoogte te stellen.

Ondertussen is er reeds een andere oplossing gevonden voor de geweigerde contract bij jullie.

m.v.g.


In de hoop dat ik niet lastig gevallen zal worden voor dit

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 14 jul 2017 09:47

Hebt u dit door iemand laten nalezen op taalkundige en juridische correctheid ?...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 14 jul 2017 09:57

Het juridisch aspect laat TS hier alvast nakijken; het taalkundig aspect zou ons wellicht te ver leiden.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#9 , 14 jul 2017 18:09

Dit is geen 13 jaar, maar 16 jaar hé.
Originele datum telt voor verjaring (wat hier dus in uw voordeel spreekt).

En los daarvan: laat uw antwoord inderdaad eens nalezen. :-)

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jul 2017 19:13

Beste,

Of u nu toegeeft al dan niet betaald te hebben, kan de schuldeiser niet baten, lees: heeft geen invloed op de verjaring van de schuldvordering, aangezien het om een bevrijdende verjaring gaat.

Mvg,

Van Camp

WP002
Berichten: 1479

#11 , 16 jul 2017 12:11

Ik zal u even taalkundig bijspringen, want correct gebruik van het Nederlands maakt meer indruk:
Dit is de reactie die ik ze ga opsturen.
Bij het nakijken van mijn persoonlijke documenten (die ik wettelijk maar 5 jaar bijhoud) heb ik geen enkele herinnering kunnen vinden voor dit contract van 2001.

Ik heb ook kort advies gevraagd en ondertussen ben ik te weten gekomen dat de factuur, die zoals u zelf aangeeft, zonder aanmaning of herinnering in de voorbije 10 jaar is gebleven, dan ook ondertussen vervallen is.

Mijn ongelukkige en ongewilde "nalatigheid" om dit te betalen kan enkel zijn oorsprong vinden in het feit dat ik door jullie nooit erop gewezen ben geweest dat ik deze schuld heb. Alsook het feit dat we spreken van een factuur die zijn vermoedelijke oorsprong vindt 13 jaar geleden.

Ik ga dan ook niet ingaan op uw vraag om over te gaan tot betaling omwille van het feit dat jullie nalatig zijn geweest om binnen de wettelijke termijn mij (de consument) hiervan op een correcte wettelijke manier op de hoogte te stellen.

Ondertussen is er reeds een andere oplossing gevonden voor het geweigerde contract bij jullie.

m.v.g.

Terug naar “Consumenten Koop”