Koper reageert niet meer

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

Koper reageert niet meer

#1 , 13 jul 2017 13:58

Beste,

Wij zijn bezig met verbouwen. Wij hadden oude boomse pannen op onze hoeve en wij hebben die verkocht aan afnemer X.
Bij de overeenkomst 3 weken geleden hebben wij een overeenkomst geschreven op een stuk papier en dit beide gehandtekend.
Bij de overeenkomst werd afgesproken dat de werken 3 dagen zouden duren om de pannen van het dak af te nemen en dan de dag erna zouden deze afgerekend worden en opgehaald.
Nu zijn we 3 weken verder, de afnemer heeft de pannen er af gehaald en in bakken geplaatst. Van sinds het begin kunnen wij de afnemer niet contacteren via bellen of smsen. Bij aanvang van de werken stonden wij voor de verrassing dat die afnemer niet te zien was, maar dat zijn personeel het dak kwam afnemen wat bij afspraak niet was vermeld. Dit bleken polen of bulgaren te zijn vermoed ik, ze spraken geen nederlands dus het was nogal moeilijk om eender wat te vragen of om over te praten. Het enige woord dat ze verstonden was baas, en dan deden ze het teken dat ze hem nog niet hadden gehoord.
Nu, bij overeenkomst werd 3 weken geleden een voorschotje betaald. Ook dus nogmaals met de garantie dat de werken 3 dagen zouden duren en dat de afhandeling de dag erna zou volgen.

Wij hebben stellingen gehuurd, die we nu niet kunnen plaatsen aangezien de bakken met pannen daar staan dus wij kunnen niet verder. De 13 bakken nemen enorm veel plaats in zodat wij totaal niet verder kunnen met onze werken. Ik heb al geprobeerd op alle mogelijke manieren om contact met hem te zoeken maar zonder resultaat. Tot verleden maandag, stuurt hij een zeer korte sms "cash problemen, eind van de week kom ik langs". Dat is geen manier van doen om zo met de mensen te handelen. 1 van de zovele loze beloften, wij zijn er zeker van dat we hem niet gaan horen of zien. De deadline dat ik hem toen gestuurd heb is vrijdag 13/07 om 12u. Als de pannen dan niet waren opgehaald en betaald, dan ging ik ze verder verkopen. Maar ik ben er vrij zeker van dat we hem niet gaan zien.

Nu is mijn vraag: mag ik de pannen doorverkopen aan iemand anders, want er is een voorschot betaald en een papiertje opgemaakt. (al weet ik niet dat dat allemaal officieel is, hij handelt in oude pannen als zelfstandige maar het papiertje is meer een kladpapier). Ik heb 2 andere personen die de pannen direct willen komen betalen en afhalen, mag ik na de deadline van vrijdag 12u dat ik hem heb gegeven, de pannen doorverkopen?

Graag jullie advies aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 13 jul 2017 14:38

Nee jij mag die pannen niet opnieuw verkopen, de koop kan enkel ontbonden worden door de rechter.
Heb je de koper al in gebreke gesteld met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2017 15:09

De gevolgschade kan je ook trachten te verhalen op de koper. Eveneens melden in de ingebrekestelling.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 14 jul 2017 10:01

Nee jij mag die pannen niet opnieuw verkopen, de koop kan enkel ontbonden worden door de rechter.
Heb je de koper al in gebreke gesteld met een AS.
Volgens mij kan je altijd een aangetekend schrijven sturen waarin je de koper nog een redelijke periode geeft om zijn verplichtingen na te komen, met de melding dat je, als de koper niets doet in die periode, anders ter zijn nadeel de koop als verbroken beschouwd.
Als je dan de pannen opnieuw verkoopt, is het aan de KOPER om naar de rechter te stappen, mijns inziens met geringe kans op succes.

Alleszins makkelijker en sneller dan zelf naar de rechter te moeten stappen om de koop te ontbinden lijkt me...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”