bouwfirma verandert prijs facturen aannemer

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

bouwfirma verandert prijs facturen aannemer

#1 , 12 jul 2017 07:51

We bouwen nieuwbouw met een bouwfirma, waarvan ik de naam hier voorlopig niet ga noemen maar nu kregen we een offerte binnen van de elektricien (via de projectleider van de firma) voor ons alarm die uitkwam op 2500€. We zijn naar de elektricien geweest met die offerte en gevraagd of we een goedkoper alarm konden krijgen en die trok argusogen omdat hij zijn prijs al laag vond.

Toen we de offerte tonen had de bouwfirma er zomaar even 750€ bijgelapt ... Normaal koste het alarm dus maar 1750€. Voor mij is dit valsheid in geschrifte omdat zowel de elektricien als wij niet op de hoogte waren. Kan dit? Wat zijn de stappen die we kunnen ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2017 08:12

U koopt het aan de bouwfirma en niet rechtstreeks aan de elektricien, en dit is misschien zijn winst marge, ik zie niet dat dit niet zou mogen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 12 jul 2017 08:21

De elektricien was zelf niet op de hoogte van de prijswijziging. Het document werd echt aangepast door de bouwfirma.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2017 09:05

De elektricien was zelf niet op de hoogte van de prijswijziging. Het document werd echt aangepast door de bouwfirma

.
Als een handelaar iets verkoopt dan hoeft de leverancier niet te weten voor hoeveel hij dit verkoopt !

Eigenlijk is de elektricien in fout, hij mag in principe niet zegen hoeveel hij dit aan de bouw firma heeft verkocht !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2017 09:53

De elektricien was zelf niet op de hoogte van de prijswijziging. Het document werd echt aangepast door de bouwfirma

.
Als een handelaar iets verkoopt dan hoeft de leverancier niet te weten voor hoeveel hij dit verkoopt !

Eigenlijk is de elektricien in fout, hij mag in principe niet zegen hoeveel hij dit aan de bouw firma heeft verkocht !!
Als aannemer de offerte van een onderaannemer vervalsen is ook niet echt vgs de regels.

En 42 % erbij lappen is ook wel 'stevig'. 10 a 20 %, ok nog.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2017 10:00

Maar hoe komt die offerte bij de bouw aannemer ?

Aan wie moet je betalen? aan de bouwaannemer of aan de elektricien ?, dit is wel belangrijk om een oordeel te vormen, en wat kan je er aan doen?, het alarm niet laten plaatsen en later het laten plaatsen.

42% erbij lappen is niet min, maar als ik gezien heb wat keuken en ramen verkopers erbij lappen is dit maar klein bier.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 12 jul 2017 10:29

Ik betaal aan de bouwfirma .... maar die bouwfirma 'forward' de offertes van de onderaannemers met aangepaste prijzen. Ik kreeg dus een offerte van de elektricien met een gefotoshopte prijs door de bouwfirma.

Normaal moet ik alles onderhandelen met de bouwfirma maar ik heb toch eens wezen informeren bij de onderaannemer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2017 10:36


Normaal moet ik alles onderhandelen met de bouwfirma maar ik heb toch eens wezen informeren bij de onderaannemer

.
Dit is het probleem van zulke werkwijzen, bij ieder werk blijft er iets hangen voor de bouwfirma, dit is nu ook geen liefdadingsinstelling allez ik denk dit toch.
Zij coördineren het werk en ze controleren ook deze werkzaamheden, dit moet ook betaald worden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 12 jul 2017 10:55

Aan de andere kant zou de elektricien misschien aan uzelf niet dezelfde prijs toegestaan hebben als aan de bouwfirma.

Neemt niet weg dat photoshoppen of op een andere manier "retoucheren" van een prijsofferte van een andere firma niet helemaal koosjer is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jul 2017 11:58

Ik vind dat de elektricien tegen over de bouw firma zijn boekje is te buiten gegaan !

Ik had vroeger meer dan 400 wekelijkse klanten, dit zou mooi geweest zijn als die+/- 10 leveranciers die bij mij kochten hun aankoopprijzen aan mijn gewone klanten vertelden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 12 jul 2017 12:22

De elektricien zal zijn onderaanneming bij de bouwheer mogen vergeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jul 2017 12:50

Ja dit zal wel !

Hoe dom kan die elektricien zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 jul 2017 14:20

Eén van de nadelen van met een hoofdaannemer te werken. Minder betaal je zeker niet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#14 , 12 jul 2017 14:43

De elektricien heeft helemaal geen korting gegeven aan de firma. De prijzen die hij doorgaf waren degene die hij doorgaf aan particuliere klanten ook.
Voor mij komt het erop neer of het juridisch OK is dat

A) onderaannemer levert aan bouwheer prijsofferte
B) bouwheer veranderd officiële prijs op offerte maar laat firmanaam, adres, tekst staan van onderaannemer
C) bouwheer stuurt dit door naar mij, de klant.

Gezien ze exact dezelfde offerte doormailen maar aanpassen op eindbedrag ... hoe koosjer is dat?

iota
Berichten: 830

#15 , 12 jul 2017 15:44

Bij valsheid in geschrifte moet er ook bedrieglijk inzicht aanwezig zijn.
Dat kan in dit geval nog voer zijn voor discussie, aangezien het gangbaar is dat een bouwfirma haar % op alles rekent.

De vraag is vooral, wat je nu eigenlijk wil bereiken.
Als je gewoon niet te veel wil betalen voor je alarm, doe dan zoals hierboven gezegd en laat het achteraf plaatsen door de elektricien.
En trek je conclusie voor andere extra's die je nog zou overwegen.

Terug naar “Consumenten Koop”