Offerte dakwerker - Betaling vergunning plaatsen kraan

pigundotbe
Topic Starter
Berichten: 8

Offerte dakwerker - Betaling vergunning plaatsen kraan

#1 , 04 jul 2017 20:19

We hebben ons dak laten vernieuwen door een dakwerker. Hiervoor heeft de dakwerker zelf een vergunning aangevraagd om op het fietspad en voetpad een kraan te plaatsen.

In de offerte staat:
Plaatsen van kraan is inclusief de prijs.
In de algemene verkoopsvoorwaarden:
Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waaraan administratieve vergunningen te pas komen, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat betreft de administratieve vergunningen. Eventuele schade en boetes vallen integraal ten laste van de klant.
Nu krijgen we van het stad een factuur voor het betalen van de vergunning voor ongeveer 230 euro voor het plaatsen van de kraan en aanhangwagens op trottoir en fietspad.

Volgens de dakwerker zijn deze kosten voor ons gezien zijn vermelding in de voorwaarden.

Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jul 2017 20:25

Het fysieke plaatsen van de kraan was inclusief.
Maar de gemeentelijke taksen niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

pigundotbe
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 05 jul 2017 00:29

Op die manier hoeft de dakwerker geen rekening te houden met kosten die hij zal veroorzaken. Hij kon gerust een ander type kraan gebruiken die niet op het fietspad en voetpad zou moeten staan. Het type kraan staat niet in het contract. Had hij de straat volledig kunnen laten afzetten en dan zou ik xxxx euro moeten betalen.
Ook heeft hij de vergunning moeten verlengen omdat hij niet vroeger kon komen.
Hij heeft nooit gemeld er extra kosten konden zijn.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2017 00:48

Op die manier hoeft de dakwerker geen rekening te houden met kosten die hij zal veroorzaken. Hij kon gerust een ander type kraan gebruiken die niet op het fietspad en voetpad zou moeten staan. Het type kraan staat niet in het contract. Had hij de straat volledig kunnen laten afzetten en dan zou ik xxxx euro moeten betalen.
Ook heeft hij de vergunning moeten verlengen omdat hij niet vroeger kon komen.
Hij heeft nooit gemeld er extra kosten konden zijn.
Ik denk dat je hier de goede trouw moet toepassen (art. 1134, derde lid BW). Het feit dat je zelf aangeeft dat het meer of minder kon zijn, geeft een indicatie dat de aannemer een redelijke keuze gemaakt heeft.
Als hij vertragingen heeft opgelopen, en de vergunning daardoor tot hogere kosten aanleiding gaf, dan lijkt mij dat je die wel kan verhalen. Behalve als de vertraging door overmacht ontstaan is (ontoerekenbare onmogelijkheid).
Natuurlijk niet evident om te verhalen als je al alle kosten van de aannemer vergoed hebt. Bedrag lijkt weinig om dit voor de rechtbank te gaan aanvechten (zonder garantie op succes).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

pigundotbe
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 09 jul 2017 19:49

Bedankt voor de reacties. Ik heb de rekening betaald.

Terug naar “Consumenten Koop”